USA Deel 2! - Reisverslag uit Nieuwpoort, Nederland van Roeline Wezel - WaarBenJij.nu USA Deel 2! - Reisverslag uit Nieuwpoort, Nederland van Roeline Wezel - WaarBenJij.nu

USA Deel 2!

Door: Roeline

Blijf op de hoogte en volg Roeline

14 Augustus 2010 | Nederland, Nieuwpoort

DEEL 2!

HOOGTEPUNTEN v/d 23-daagse USA-reis!!!

Woensdag 2 juni 2010:
- Bijna naar Disneyland in Los Angeles gegaan, maar was nog beetje brak van Seaworld. Dus maar niet. Een aantal anderen gingen wel.
De LA-versie schijnt wel een kopie te zijn van het park in Parijs. Dáár maar een keertje heen dus.
- Bezoek gebracht aan weer zo’n Mega-store in the USA: Costco. Is een soort Sligro of Macro in Nederland. Nieuwe rugzak gekocht voor weinig!
- Naar Huntington-beach geweest. Heerlijk!
- De Pacific Ocean is NIET geschikt om relaxed te zwemmen. Ik werd onderuit gehaald door de golven. Gevolg: 2 zware schaafwonden (en m’n bikini die scheef zat ;-)). Maar ik merkte er weinig van, bikkel die ik was hahaha.
- IJsje gehaald bij Baskin Robbins. Twee bolletjes (appel pie & cookie dough) + hoorn voor $5,79, mmmm! Het ijsje was GROOT! Je had al aan 1 bol genoeg. Dat zijn 2 bolletjes in Nederland. En die hoorn , daar kunnen wel 3 hoorntjes van Nederland in!
- De camping lag vlakbij het vliegveld LAX. Continu vliegtuigen die laag overvolgen. Beetje jammer :-S.
Verblijf: Camping Newport Dunes Campsite – Los Angeles 2 nachten

Donderdag 3 juni 2010:
- Je kon een bezoek brengen aan de Universal Studios (eigen kosten: $72,-!), maar daar had ik ff geen zin in.
- Bezoek aan Walk of Fame. Het is gewoon een (LANGE) doorsnee-straat. Grappig! In ‘t begin alleen maar sterren gezien van mensen die ik niet ‘kende’ hahaha. Later ook beton-handafdrukken gezien. Uiteindelijk was het qua tijd wel een beetje krap om alles te kunnen zien, maargoed.
- Voorbereidingen van een film-première gezien (‘A-team the movie’).
- Geshopt in Hollywood-winkel. Leuke spulletjes gekocht!
- Naar uitzichtpunt geweest waar je het Hollywood-sign kon zien. Het was een beetje mistig, maar toch erg mooi! Weet je trouwens dat er vroeger ‘hollywoodland’ stond, maar dat de laatste vier letters door een storm eraf zijn gewaaid?
- Kort bezoek aan ‘Hollywood Bowl’. Belangrijk muziekcentrum waar verschillende grote artiesten hebben opgetreden, zoals The Beatles in 1964 en 1965.
- Met de auto dwars door Santa Monica richting Venice Beach gereden. Drukke straten, lange tocht! Venice Beach is erg bekend onder de ‘sterren’ van Hollywood. Daar was het echter zwaar bewolkt en koud, dus geen sterren gezien hahaha. We moesten gewoon een WARM drankje bestellen!
- The Subway is een SUPER winkel als je zelf je (lunch)broodje wilt samenstellen.
- Lekkere auto-snacks zijn pretzels (=soort koekje/zoutje) en wortels :).
- ‘s Avonds wat wasjes gedraaid op de camping. De ‘laundry-room’ lag helaas een heeeeeel eind bij onze campingplaats vandaan. Dat was heel veel heen en weer lopen dus…

Vrijdag 4 juni 2010:
- Onze gids dacht dat het 3 uur rijden naar Monterey was. Uiteindelijk veeeeeeeel langer, oeps foutje! Het stond dacht ik wel in de beschrijving en je bent flexibel tijdens de reis (ik wel in ieder geval), dus rampzalig vond ik het nou ook weer niet.
- Onderweg gestopt in Malibu en bij een ‘Trader Joe’s-winkel in Santa Barbara. Daar m’n favoriete koekjes gekocht: Joe-Joe’s! Iedereen van de groep vond ze ook lekker! Je kon in de winkel trouwens ook mini-stroopwafels en kletskoppen kopen. Huh?
- Ook nog ff gestopt bij Walmart waar ik weer fijn geshopt had.
- Lekker drankje kopen in USA? Koop dan ‘Lifewater’ met als smaak: strawberry + dragonfruit. Mmmm!
- Op de camping konden we onze tenten nét kwijt op 1 grasveldje. De watersproeiers gingen echter wel even af toen we bezig waren met opzetten. Grappig!
Verblijf: Camping Mar in a Dunes RV Park Monterey –
Monterey 2 nachten

Zaterdag 5 juni 2010:
- Optionele tour die je deze dag kon doen was ‘Whalewatching’. Dat wilde ik vanaf het begin van de reis al. En 5-uur-durende tocht op de Pacific Ocean. Uiteindelijk verschillende zeeleeuwen, dolfijnen en bultruggen gezien.. Zooooooooo mooi, tranen in m’n ogen!! Heb mooie foto’s gekregen (en zelf ook een paar gemaakt). We hadden geluk, want we hadden twee (iet wat jongere) bultruggen voor lange tijd vlak bij de boot en ze waren echt aan het spelen met elkaar. Zo mooi!
- Als je misseijk werd op de boot en moest overgeven, kon je dat aan de achterkant van de boot doen over de reiling in de zee hahaha. Dat werd ook daadwerkelijk gezegd.
- Ik heb verschillende dingen staan uitkramen van ontroering, zoals: “wow”, “kijk nou”, “moet je zien”, “zag je dat?”, etc. Hahaha!
- Als je een soort riool-lucht rook bij de walvissen, dan was dat een goed teken, want dat betekende dat ze goed gegeten hadden.
- Zo’n tocht was behoorlijk vermoeiend, maar wel erg de moeite waard!
- Na de zeetocht nog een autotocht gedaan met onze gids langs de kust: 17-mile-drive. Het schijnt de mooiste route van California te zijn. Prachtige uitzichten over de kliffen!
- Langs de kust van Monterey schijnen ook wel ‘sterren’ te wonen of gewoond te hebben, zoals Clint Eastwood en Jennifer Aniston.
- ‘s Avonds met z’n allen op het strand vlakbij de camping geweest. Zonsondergang gekeken en appeltaart gegeten die onze gids had meegenomen. Lief hè?

Zondag 6 juni 2010:
- Naar San Francisco gereden. ‘s Ochtends al aankomst daar!!
- Hotel vlakbij Union Square (= het shopping centre van San Francisco).
- Tijdens de lunch 6(!) plakken kalkoenfilet op m’n brood.
- Ugg’s (je weet wel, die bekende bontlaarzen) zijn heel erg goedkoop in Amerika (vergeleken met Nederland).
- ‘s Middags een tour gedaan met onze gids & de auto. Op plekken geweest, zoals:
• Castro (= bekende homo-wijk)
• Haight Ashbury (= bekende hippie-wijk)
• Stukje Golden Gate Park
• Mooi uitzicht vlakbij ‘Twin Peaks’
Twin Peaks geeft een prachtig uitzicht over de hele stad. We zijn niet op die plek zelf geweest vanwege de mist die er was.
• Tickets gehaald voor bezoek aan Alcatraz
• Coittower. Het was er erg mistig, dus vanaf daar kon je op dat moment Alcatraz & de Golden Gate Bridge niet zien helaas
• Stukje Lombardstreet (maar niet het bekende kronkel-stukje)
- Ik had nog nooit de opkomende (& vertrekkende) mist in San Francisco gezien, maar dit keer wel!!!! (die is namelijk alleen ‘s zomers).
- ‘s Avonds de film ‘Sex and the City 2’ gezien. Was ok-film.
Verblijf: Hotel Adante SFO – San Francisco 2 nachten

Maandag 7 juni 2010:
- Ontbeten bij typische Amerikaanse diner. Leuk! (en lekker ook :)).
- Met drie anderen gelopen naar de bekende huisjes van de televisieserie ‘Full House’ (van vroeger).
- Het was ‘laagjes-weer’ deze dag. Veel wind, weinig wind, heel wisselend.
- Bij Pier 39 geweest.
- Tour naar Alcatraz gedaan. Erg indrukwekkend! Je kunt in de ‘main prison’ een audio-tour doen (ook in het Nederlands). Het geeft je een goed beeld van wat zich daar in de gevangenis allemaal heeft afgespeeld.
- Ritje met bekende ‘Cable Car’ gedaan terug naar Union Square.
- Heerlijk nog wat gedronken bij de Starbucks. Blijft goed!
(waarom is het bij de Starbucks in Utrecht altijd zo druk? ;-))

Dinsdag 8 juni 2010:
- Op weg naar Yosemite National Park.
- Onderweg een stop gemaakt bij de Golden Gate Bridge. Daar konden we overheen lopen! Het duurde ff, want dat ding is bijna 3 kilometer lang. Maar erg indrukwekkend! (en druk ook).
- In ons busje hadden alle vrouwen last van de hormonen hahaha. Oftewel: chocola eten :)!!!
- Tussenstop bij grote shop ‘Walmart’. Amerikaanse slippers gekocht voor $3,-.
- Op de camping waren er ‘bear-boxen’ aanwezig. Er waren namelijk wel eens beren gespot in de buurt. Twee jaren geleden was dat, maar ok.
In de bear-boxen moesten alle spullen met een ‘sterke’ geur, zoals eten, drinken, shampoo, tandpasta e.d. We deden het uiteindelijk maar in de trailer + auto. Geen last gehad van beren.
(trouwens, in de auto bewaren mag eigenlijk ook niet, want beren kunnen die openbreken.
- In het zwembad gedoken dat bij het dichtsbijzijnde hotel hoorde (100 meter verderop). Daar mochten we gratis gebruik van maken, mmmm!
Verblijf: Camping Indian Flats Campground – Yosemite National Park 2 nachten

Woensdag 9 juni 2010:
- Matig geslapen i.v.m. veel lawaai van de dichtsbijzijnde rivier.
- Gereden naar Yosemite National Park (de camping lag buiten het park). Het duurde even met al die 1-baanswegen & stoplichten er naar toe.
- Yosemite bestaat voor 1300 km2 uit land en voor het dubbele daarvan uit water! Even kort door de bocht: veelal bomen & watervallen als uitzicht.
- Je kon raften, maar de rivier was vrij kalm en het was qua prijs ook vrij duur. Dus maar niet gedaan.
- Er waren veel wandelmogelijkheden, maar lekker een beetje struinen en genieten van al ‘t moois om je heen was ook prima!
- In het park waren veel mensen de uitzichten aan het schilderen.
- ‘s Middags weer lekker gezwommen, in de zon gelegen en lekker gerelaxed.
- In de souvenirsshop kon je alles m.b.t. beren kopen (ook al zag je geen enkele beer, maar ok).
- ‘s Avonds met nog iemand pannenkoeken gebakken voor de hele groep. Twee (!) uur in totaal staan bakken hahaha.

Donderdag 10 juni 2010:
- Sequoia bomen bezocht. Oftewel: ENORME bomen! Het was 1 mile wandelen er naartoe.
- We mochten de bomen helaas niet omhelzen (wij als dwergjes als je bij zo’n boom staat).
- Een gemiddelde sequoia-boom is 84 meter hoog, 33 meter in omtrek, een diameter van 8 meter en een gewicht van zo’n 2100 ton. Lekker dan :-S.
- De hoogste sequoia staat in Redwood National Park en is 115,5 meter hoog!
- Naar het plaatsje ‘Bishop’ gereden. Onderweg verschillende stops gehad bij:
• Lake Tenaya (het meer was nog bevroren!)
• Lake Mono: hier kregen we een tour van iemand die héél goed vogelgeluiden kon nadoen haha. Het is een bijzonder meer, want het is nog zouter dan de zee. Als je je vinger er in steekt, wordt ‘ie wit van al het zout
- Hoe noem je een ‘marmot’ ook wel? Een Extra-Large Cavia :).
- ‘s Avonds op de camping heb ik samen met een aantal anderen een zeer mooie brief geschreven aan onze gids. Een bedank-brief die we later aan haar gegeven hebben (inclusief fooien).
- Laatste BBQ met z’n allen!
BTW: het blijft leuk om marshmallows te roosteren boven een vuurtje.
Verblijf: Camping Brain Town Camp Bishop – Bishop 1 nacht

Vrijdag 11 juni 2010:
- Onrustig geslapen. Hevige storm ‘s nachts. In de ochtend was het gelukkig gaan liggen.
- ‘s Ochtends extra tent-schoonmaak gedaan, aangezien het de laatste nacht in de tent was.
- Gereden richting Las Vegas. Op de route lag Death Valley waar we nog doorheen gereden zijn. Gelukkig was het er nog niet extreem warm. ‘t Warmst waar we gestopt waren was ‘t zo’n 35 graden Celsius. Op dat punt zaten we 855 meter onder de zeespiegel.
- Er zijn zandduinen in Death Valley. Ooit geweten?
- Aankomst in Las Vegas was rond 16.30 uur.
- ‘s Avonds met een aantal anderen naar een Outlet-shopping mall geweest. We hadden 1,5 uur (!) heen en weer gelopen, voordat we de juiste bus & halte hadden gevonden, haha. (er rijden heel veel bussen rond hoor, maar ok).
- Wat leuke dingetjes gekocht in de shopping mall.
- Rond 21.30 uur naar ‘Freemont’ geweest. Daar was vroeger ‘the Strip’. Er zijn echter nog steeds volop casino’s, podia met optredens van foute bandjes en allerlei licht- en muziekshows te vinden. Lekker fout, maar héél leuk!
- Paar uur later terug met de bus naar the Strip. Hard gelachen om zwaar bezopen man in de bus. Hij riep tegen iedereen: “whoooooooooo are you!” De vrouw van zijn beste vriend was ‘t op den duur zat en riep tegen hem: “ZIP IT!”.
- Fonteinenshow bij hotel Bellagio misgelopen, aangezien het zo’n beetje stormde!
Verblijf: Hotel La Quinta – Las Vegas 1 nacht

Zaterdag 12 & Zondag 13 juni 2010:
- Ochtend en deel van de middag nog doorgebracht in Las Vegas. De dag ervoor veel gelopen, dus dit keer lekker veel met de bus geweest. Je kon een dagpas kopen die 24 uur geldig was, prima te doen!
- Dingen bezocht zoals:
• GROTE shoppingmalls
• Hotel New York New York
• MGM
• Dure winkels, zoals Gucci, Armani, etc.
- Op zoek geweest naar een Music Store, maar die uiteindelijk gewoon NERGENS te vinden was.
- Typische Amerikaanse Caesar-salad gegeten, met uitzicht op het Bellagio hotel.
- Uiteindelijk toch de fonteinenshow bij de Bellagio gezien. Knap gemaakt hoor, alles gaat op de maat van de muziek.
- Regen in Las Vegas meegemaakt :-S.
- Rond 14.00 uur terug bij het hotel. Lekker relaxed tot het moment dat we allemaal werden opgehaald en naar het vliegveld werden gebracht. Dat was rond 18.00 uur.
- Afscheid genomen van onze gids, ingecheckt (ik zat nog lang niet aan de 23 kilo….) en gewacht.
- De terminal waar we moesten wachten was wat saai, maar ok.
- Gegeten bij de Burger King. Een kleine beker frisdrank is in Nederland zo’n beetje een groot formaat.
Verblijf: Vliegtuig Vluchten A’dam – London Heathrow
London Heathrow - Las Vegas 1 nacht
- Prima vluchten. Beetje krappe overstaptijd in London, maar ok.
- Niet echt kunnen slapen in het vliegtuig, maar ik heb in ieder geval een poging gedaan, aangezien het (naar London toe) een nachtvlucht was.
- Uiteindelijk prima geland in Amsterdam. Na nog wat meer reistijd was het fijn om weer thuis te zijn. Einde van een hele bijzondere reis!
Verblijf: Vliegtuig Vluchten Las Vegas – London Heathrow
London Heathrow - Amsterdam 1 nacht

Tot zover mijn vakantie in Amerika!
Ik heb weer allerlei mooie, grappige, maar vooral waardevolle herinneringen waar ik nu met een heerlijk gevoel op terug kan kijken. Ik heb toch wel erg geboft hoor, want de groep waar ik mee op stap was, had ik nog nooit meegemaakt zo leuk! Verschillende leeftijden, getrouwd, samenwonend of single, het maakte allemaal niet uit.
Maargoed,
Nu is het reizen wel zo’n beetje klaar. M’n geld is op (en dan bedoel ik ‘arme sloeber-écht op!), en ik heb nog een lief vriendje waar ik graag tijd mee door wil brengen. En dat gaat een beetje moeilijk als ik aan de andere kant van de wereld zit, nietwaar?

Er zal snel nog 1 blog geplaatst worden, je kan wel raden waar die over gaat denk ik.
Tot dan!

Liefs,