Citytripje Oslo - Reisverslag uit Nieuwpoort, Nederland van Roeline Wezel - WaarBenJij.nu Citytripje Oslo - Reisverslag uit Nieuwpoort, Nederland van Roeline Wezel - WaarBenJij.nu

Citytripje Oslo

Door: Roeline

Blijf op de hoogte en volg Roeline

20 Juli 2010 | Nederland, Nieuwpoort

Nou, de tijd gaat wel snel hè met al die vakanties van mij hahaha!
Ben de afgelopen dagen nog ff zo’n anderhalve week met m’n manneke lekker weggeweest in België en Frankrijk (Normandië en begin van Bretagne). Erg leuk! Eén grote ontdekkingstocht… wat betreft de route en wat betreft elkaar hahaha. Maar ging goed hoor :).
Zo, het is weer tijd voor een volgend verhaal. Ik loop nog achter, maar ál mijn verhalen zullen geplaatst zijn voordat het nieuwe schooljaar weer begint. Beloofd!

Zaterdag 15 mei 2010:
Vandaag de dag om te vertrekken richting Oslo. Ik had gepland om om 12.00 uur de trein te nemen. Hanne zou me wegbrengen naar het station. Maar voordat het zover was, heb ik eerst nog afscheid genomen van de lammetjes. Hanne vertelde me dat ‘s ochtends vroeg nog 1 van de laatste 2 schapen was bevallen van twee kleine lammetjes. Dus nog maar 1 schaap te gaan! En ik heb gezegd dat ‘ie in ieder geval zal bevallen als ik nog in Noorwegen ben (Oslo dus). We zullen zien…..

Ook kreeg ik (zoals beloofd) van Svein nog een rondleiding door de grote varkenshokken. Ik had van tevoren net gedoucht, maar dat kon ik daarna dus nog een keer doen haha.
Svein heeft me alle varkens inclusief een aantal mini-biggetjes laten verzien en ik kreeg alle info voorgeschoteld die hij wist. Het hele varkens-gebeuren is hun grootste inkomstenbron, dus daar zat wel een behoorlijk verhaal achter.
Het soort varkens dat ze houden is een speciaal ras. Ze hebben een bruine harige vacht. En de biggetjes die ze hebben zien er echt zo grappig uit. Ik had er eentje opgetild en die begon natuurlijk meteen te blèren… erg lachwekkend :).

Rond half 12 was het tijd om afscheid te nemen. Ik had voor de hele familie snoepjes uit Nederland op laten sturen door m’n vriend. Ze waren er alleen nog niet, oeps…. Maar ik had wel bericht gekregen van het postkantoor dat er een pakketje van hem was aangekomen, dus maar hopen dat dat het zou zijn.
Onderweg naar het treinstation zouden we even langs het postkantoor rijden.
Van Hanne en Svein kreeg ik heel lief een echte schapenvacht… Ja zo’n mooi kleed wat je voor de openhaard moet leggen hahaha. Hanne had ook heel lief een instructie (in het Noors??) erbij gedaan hoe ik ‘m kan wassen. Schattig hè?
Als laatste nog even met z’n allen op de foto, en toen samen met Hanne naar het postkantoor en station (Svein bleef op de kids passen). Het pakketje waren inderdaad de snoepjes. Ik had tegen Hanne gezegd dat ze het thuis pas mocht openmaken samen met de kids. Tenslotte was het voor hen allemaal :).
Eenmaal bij het treinstation aangekomen, vertelde Hanne me dat ze had besloten om de twee lammetjes (een jongen en meisje) die deze ochtend geboren waren naar mij te vernoemen. De jongen heet nu “Ro” en het meisje “Line”. Zooooo lief van haar :).
Met het afscheid was het zeker geen definitef afscheid: Untill next time!

Rond kwart voor drie kwam de trein aan op het vliegveld. M’n vriend zou pas rond half 7 aankomen, dus ben ik eerst naar het hotel gegaan om daar m’n spullen te droppen.
Dus om 15.00 uur de bus genomen. Die deed er bijna een uur over! (het vliegveld ligt dan ook ver buiten Oslo). Daar ingecheckt en ff een half uurtje rust.
Daarna weer op weg naar het vliegveld, maar dit keer met de trein. Ik wist dat er vlakbij het hotel een station moest liggen (‘National Theatre’), dus ik er naartoe. Na een tijdje bleek dat ik er natuurlijk voorbij gelopen was haha (het lag nogal verborgen??), dus uiteindelijk de hele bekende straat van Oslo maar doorgelopen om vervolgens uit te komen bij het station ‘Oslo Central Station’.
Daar kon je de ultra-nieuwe trein ‘Flytoget’ nemen die binnen zeer korte tijd op het vliegveld zou aankomen. De prijs van een treinkaartje was er ook wel naar: 170 KROON (dat zijn veeeeeel euro’s).
Uiteindelijk was ik tussen 18.00 en 18.30 uur op het vliegveld. Precies op tijd.
Ik was behoorlijk nerveus…. Gezonde zenuwen dacht ik zo.
De vlucht was netjes op tijd, dus het ging allemaal vlotjes. Heerlijk om elkaar weer te zien! :-D.
Maar we -of ik in ieder geval- moest ook wel weer even wennen. Alsof je weer even een paar stappen terug had gedaan en je elkaar weer even opnieuw moet ‘ontdekken’. Snappen we het nog? Hahaha…
Maar uiteindelijk was het zeker leuk met z’n tweetjes in Oslo!
De avond konden we buiten niet zoveel, want er barstten hevige regen- en onweersbuien los. Lekker dan :-S.

Lambs born today:
2 (they are fine! It’s a boy and a girl; Hanne decided to name them after me. The boy is called “Ro” and the girl “Line”. How cute is that?)

Zondag 16 mei 2010:
Deze dag was qua weer ‘s ochtends niet al te best. Veel regen, maar dat mocht de pret niet drukken.
Het hotel waar wij zaten lag vlakbij het koninklijk paleis, dus wij er naartoe. Daar waren verschillende cameraploegen bezig om allerlei apparatuur klaar te zetten voor dé NATIONALE FEESTDAG van Noorwegen (17 mei). Een soort koninginnedag zoals wij dat kennen.
De Noorse koninklijke familie komt dan op het balkon van het paleis dan ook even zwaaien hahaha.
‘s Middags klaarde het weer lekker op. Terwijl wij naar de boulevard liepen kreeg ik van Hanne een sms dat deze dag het laatste schaap was bevallen van twee gezonde lammetjes. (hoera!). Had ik tóch gelijk: iedereen bevallen voordat ik weer naar Nederland zou vertrekken :).
De middag bestond uit rondstruinen langs de boulevard, hapjes kopen en koffieleuten op het Centraal Station van Oslo. Ondertussen veel gepraat.
‘s Avonds lekker uit eten geweest.

Lambs born today:
2 (they are fine! Those lambs were the last ones. I think the total of all the lambs that are born
is 323!)

Maandag 17 mei 2010:
NATIONALE FEESTDAG VAN NOORWEGEN!
‘s Ochtends hebben we geprobeerd het zwaaien van de koninklijke familie op tv te zien, aangezien het nogal crisis-druk was op straat. En natuurlijk waren we te laat hahaha.
‘s Middags en ‘s avonds hebben we vooral besteed aan het wandelen naar en het bewonderen van het bekende beeldenpark van Oslo. Zie foto’s. Het lopen duurde nogal, want het bevatte ‘verkeerd lopen’, ‘teruglopen’ en ‘omlopen’ ;-).
Maar uiteindelijk was het erg leuk en mooi en we troffen het ook nog met een heerlijk zonnetje! Onderweg kwamen we heeeeeeeeel veel mensen tegen in tradionele Noorse kleding. De meeste mensen dragen dat op de nationele feestdag. Het is misschien te vergelijken met het idee dat wij oranje kleding kunnen dragen tijdens koninginnedag. Mooi om te zien :). Zie foto’s.
‘s Avonds waren we weer terug, maar besloten toen nog naar de boulevard te gaan om wat te gaan eten. Uiteindelijk waren we nogal laat, dus alle eettentjes waren of gingen dicht. Dus uiteindelijk maar een broodje gescoord bij één of ander tentje.
Daarna nog wat wezen drinken, maar ook die tent ging dicht… Heel irritant :-S.

Dinsdag 18 mei 2010:
Deze dag was het weer tijd om naar huis te gaan. Aan het einde van de ochtend hebben we uitgecheckt. Voor ons stond een Nederlandse man die duidelijk wat moeite had met de Engelse taal: “Ehmmm, I eh..…. have gave that to eh…. iemand…”
Ja ik snap het wel, maar de receptioniste ook?? ;-)
Na het uitchecken hebben we onze bagage nog kunnen opslaan in het hotel en zijn nog even van het zonnetje gaan genieten aan de boulevard.
Rond 13.00 uur zijn we weer teruggegaan, bagage opgehaald en naar het station gelopen (dit keer wel ‘National Theatre’) om de trein naar het vliegveld te nemen.
Eenmaal op het vliegveld kregen we bij het inchecken de vraag of we toevallig (vrijwillig!) een andere vlucht wilden nemen. We zouden dan vliegen via Kopenhagen naar Amerstam en twee uur later aangekomen dan de vlucht die we geboekt hadden. We zouden er 75 euro vergoeding voor krijgen.
Tja, klonk aanlokkelijk, en het schijnt dat ook heel veel mensen het doen, maar wij waren het wel een beetje zat, dus maar niet gedaan.
Al met al waren we in Nederland weer bij m’n ouderlijk huis aangekomen rond 21.45 uur (!). De vlucht en bagage zat allemaal wel mee, maar de trein en de bus in Nederland niet helaas. Maar ach, we waren weer veilig thuis.
:)!

Conclusie Noorwegen-avontuur:
De afgelopen tijd kreeg ik vaak de vraag of ik lekker aan het rondreizen was in Noorwegen tijdens mijn twee maanden… Ehmm, nou dat ging dus ff niet. Ik zat op beide adressen in de drukste periode, dus ik was nogal verbonden aan de naaste omgeving.
Het eerste adres voelde goed qua mensen. En ik ben blij dat ik ze gedurende die periode een handje kon helpen. Heb veel geleerd en meegemaakt.
Het tweede adres was top qua mensen en werk. Het lammeren/werken op een boerderij wilde ik graag ‘s meemaken. Natuurlijk hoef je daarvoor niet naar Noorwegen, maar op de 1 of andere manier krijg ik daar wel meer een boerderij-gevoel.
Mijn advies voor komende exchange-workers: Als jebepaald werk wilt experimenteren, dan hoef je niet voor 6 maanden naar het buitenland. Maar als je het werk met tripjes/reizen wilt combineren, dan is minimaal 3 maanden zeker aan te raden. Al is het wel belangrijk na te gaan waar je gaat zitten in Noorwegen. In de middle of nowhere zijn er minder mogelijkheden ofcourse.
Of je plakt na je verblijf gewoon nog wat tripjes eraan vast, zoals ik met Oslo heb gedaan. Dat kan natuurlijk ook haha!

Al met al, veel gezien geleerd en gedaan…. Waardevolle herinneringen!
:)

Tot later,

Liefs,

Roeline

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Nieuwpoort

Roeline

:-D!!!!

Actief sinds 01 Juli 2009
Verslag gelezen: 291
Totaal aantal bezoekers 44605

Voorgaande reizen:

15 Maart 2010 - 15 Mei 2010

Norway, here I come!!

14 September 2009 - 19 December 2009

San Ramon, California

Landen bezocht: