Laatste dagen boerderij Norge - Reisverslag uit Nieuwpoort, Nederland van Roeline Wezel - WaarBenJij.nu Laatste dagen boerderij Norge - Reisverslag uit Nieuwpoort, Nederland van Roeline Wezel - WaarBenJij.nu

Laatste dagen boerderij Norge

Door: Roeline

Blijf op de hoogte en volg Roeline

04 Juli 2010 | Nederland, Nieuwpoort

Zoooo daar zijn weer!!
Voor eventjes dan, want morgen ga ik voor anderhalve week nog ff lekker weg met die man van mij (die heeft ook ‘s vakantie). Ja ik ben al weken een arme sloeber, maar híer maken we financieel wel even ruimte voor. We hebben niks geboekt, maar vertrekken met de auto gewoon richting het zuiden en zien wel… Nooit gedaan, dus wel een beetje spannend! Maar komt wel goed.
Dus ná dit blog is het weer even stil…. (al valt er nog ZOVEEL te schrijven!)

Waar waren we gebleven? Ehmmm, bij de laatste dagen op de boerderij in Noorwegen.
Komt ‘ie dan:

Maandag 10 mei 2010:
Het sneeuwde en regende hier gewoon weer, pfff. Waar blijft die lente toch?
‘s Ochtends was hier een kindergarden-klas op bezoek om naar de lammetjes te kijken. Het was de groep waar de oudste dochter van Hanne en Svein in zit. De school staat zo’n beetje naast de boerderij (5 minuten lopen), dus een bezoekje was snel geregeld. Ik was lekker vrij.
Hanne vindt het trouwens heel leuk om rondleidingen e.d. te geven. Dus mochten we in Nederland interesse hebben……..? ;-) (‘t Is dan wel in het Engels hè?)

Na de lunch was het tijd om te werken, maar voor de verandering ‘s een keer niet bij de schapen. Ik heb me binnen ‘s op de computer gericht door op een bepaalde internetsite allerlei gegevens m.b.t. de schapen en lammen in te vullen. Denk aan: nummers van moeders, hoeveel lammen, jongen/meisjes, gewicht, hoeveel dood, enz. Op die site zetten alle ‘grote’ boerderijen hun gegevens en dan kan er op die manier naar de verschillen en overeenkomsten gekeken worden. Op die manier kan je ook beter zien welke mannetjes goed ‘gepresteerd’ hebben en ook welke moeders. Verder kun je er ook belangrijke gegevens m.b.t. de schapen en lammen in zetten. Bijvoorbeeld: welke moeder problemen heeft met melk, welke lammen er aan de melkmachine zitten, enz.
Dus dat was veel nummetjes lezen…..
Na het diner heb ik wel weer schaapjes gevoerd. Gister had ik niet geveegd, aangezien er nog zoveel gras lag dat de schaapjes niet gegeten hadden. Maar nu was het wat glibberen geblazen, aangezien de lammen er wel overheen lopen en natuurlijk alles laten lopen.
Deze dagen is het belangrijk om goed op de hoeveelheid gras te letten dat je ze geeft. Ik kan er soms echt geen hoogte van krijgen.…. Nu de meeste schapen lammen hebben is het eigenlijk goed om ze 3 keer per dag te voeren, maar daar beginnen we maar niet aan, omdat we eigenlijk op de dag zitten te wachten dat we de schapen en lammen naar buiten kunnen doen. Dat zal binnen nu en anderhalve week toch wel gaan gebeuren. Dus nu krijgen ze gewoon twee keer HEEL VEEL eten. Dat kan ook hè?

Ook is er sinds deze ochtend weer een nieuwe bottle-lamb bij: nr 265. (Als we over lammen praten, dan noemen we hun nummers, das makkelijker…. al geef ik sommige ook wel bijnamen hoor hahaha).
Het lam heb ik de dagen ervoor al veel met de fles gegeven, maar hij blijft erg mager. Moeder heeft waarschijnlijk niet genoeg melk voor ‘m. Hanne had ‘m bij de machine gezet en vervolgens heeft ‘ie de rest van de dag gegild (moeder ook). ‘s Avonds leek ‘ie wel ok. Toen ik het hok binnenkwam, was ‘ie opgewekt en zocht naar melk. Hij dronk ook, alleen wat traag…. Alsof ‘ie nog niet de goede techniek te pakken had. Het is echt een schatje, met zo’n lieve manier van blaten… ahhhh… :-D
Nog andere bijzondere ‘nummers’?
Nummer 38 is echt ‘retarded’ (dus die noem ik ook ‘the retarded-one’)… Hij gaat zomaar staan en gilt even, terwijl ‘ie geen melk wil. Ook kijkt ‘ie ‘dom’ uit z’n ogen, al is het wel een lieverd hoor! Wij hebben ‘m bij moeder weggehaald, omdat ‘ie bijna dood was van de honger. Waarschijnlijk heeft ‘ie toen ook wat hersencellen verloren :-S.
Verder hebben we nummer 283. Die krijg ik maar niet aan de machine. Ook retarded? Hij is helemaal gestresst als hij de fles krijgt en zuigt als een gek…. Alsof z’n leven er vanaf hangt… Gestresste kip… Zie filmpje! Verder staan er ook wat foto’s.

Lambs born today:
None

Dinsdag 11 mei 2010:
OCHTEND EN MIDDAG VRIJ!
Het was de bedoeling dat Hanne en Svein deze dag een middelbare scholier op werkbezoek kregen voor 1 dag. Het zou dan een beetje dubbel zijn als ík dan ook moest werken. Ze moesten hem namelijk van alles laten zien en begeleiden. Uiteindelijk kwam ‘ie niet opdagen, wat wel vervelend was. Hanne hing dan ook meteen met zijn school aan de lijn hahaha.
‘s Middags heb ik appelflappen voor iedereen gemaakt. Gisteravond heb ik namelijk met Hanne leuk gekletst over Noorse en Nederlandse gerechten. Ze vond ‘appelflappen’ zo grappig klinken…
‘s Avonds hebben we als diner weer typisch Noors gegeten: vispudding. Beetje vreemd, maar wel lekker met een witte saus, aardappel en wat broccoli en wortel. Om de pudding een beetje bijzonder te maken is het schijnbaar ook lekker om het met wat garnalen te eten.

Vervolgens alle schaapjes weer van eten voorzien.
Trouwens, we moesten buiten ook nog een schaap met haar lammen weer insluiten, want ze was ontsnapt. Dus ik samen met Hanne en Svein aan de slag. Uiteindelijk ging ze er aan mijn kant nog een keer vandoor hahaha. Maar het is uiteindelijk wel gelukt.
Later op de avond heb ik wat tv gezapt. Ze hebben niet zoveel kanalen, dat vindt Hanne soms wel jammer. Naar de bioscoop is voor hen een uur met de auto (naar Lillehammer). Tja, dat doe je ook niet ff spontaan…..

Lambs born today:
None

Woensdag 12 mei 2010:
WEER OCHTEND EN MIDDAG VRIJ! Ik heb deze dag toch ook maar het halve dagje van vorige week gebruikt :).
In die tijd ben ik ff lekker buiten geweest. Heuveltjes op gelopen, puf puf… (conditie van nul natuurlijk). Prachtig uitzicht zo in de middle of nowhere. Ik zit echt midden tussen de bergen (zie foto’s). Dat is leuk voor eventjes, maar of ik er zou kunnen wonen? Alle uitjes zijn zo’n beetje een uur hier vandaan. Ook je buren zijn minstens 5 of 10 minuten van je vandaan. Natuurlijk hangt ‘t af van je contacten die hebt, maar toch… je moet er van houden.
Op mijn relaxte plekje heb ik ‘s een poosje naar twee tractoren zitten kijken die op het land bezig waren. Van zo’n verre afstand leken het net speelgoed-tractortjes hahaha.
Heb heerlijk in het zonnetje gezeten. Het is nog nét niet mogelijk om in je shirt rond te lopen. Het is nog iets te koud, want de wind is nog te sterk.

‘s Avonds hebben we wel buiten gebarbequed (schrijf je dat zo?). Uit de wind in de zon was het prima genieten.
Na het eten weer met de schaapjes gewerkt. Dat ging allemaal ok. Het is de afgelopen dagen nogal stil qua lammeren. Er zijn nog twee schapen die moeten bevallen, maar of dat ook gaat gebeuren voordat ik vertrek? Het zou wel mooi zijn.
Aan het einde van de avond heb ik nog wel een lam gevonden dat niet op z’n poten kon staan. Ik kon z’n eigen moeder even niet vinden, maar die moeders die om ‘m heen stonden waren in ieder geval niet echt aardig voor ‘m. Dus heb ik ‘m even weggehaald en in een hoekje neergelegd. Hanne en Svein zijn er later gaan kijken en hebben hem bekeken. Hij had koorts, dus waarschijnlijk heeft ‘ie ergens een infectie opgelopen. Svein heeft ‘m een injectie gegeven. En toen maar hopen dat ‘ie de nacht zou overleven…

Lambs born today:
None

Donderdag 13 mei 2010:
MIDDAG EN AVOND VRIJ!
‘s Ochtends gewerkt. Het lam met de infectie van de avond ervoor ging nu weer ok. We waren er dus op tijd bij, gelukkig maar.
Tijdens het werken zag ik twee lammen apart staan zonder moeder.
Huh?
Moeder was op mysterieuze wijze verdwenen. Ik kon me niet voorstellen dat ze over de afbakening gesprongen was, want daar had ze naar mijn idee niet genoeg ruimte voor. Uiteindelijk aan Hanne verteld en die zei dat het wel mogelijk was dat ze gesprongen had. Ok dan! Uiteindelijk’t hek maar weggehaald, zodat de lammen weer bij moeder (en andere moeders) konden komen. Later zouden we hen wel weer apart zetten.
Met de bottle-lambs ging het ok. Ik heb in één van mijn vorige blogs verteld dat er een dood schaap gevonden was in een hok. Zij had 1 lam die we ook moesten verhuizen naar de verzorgingsplaats. Dat was nummer 68. Hij was de afgelopen dagen aardig ‘depessief’ (als we daar over kunnen spreken) en had lang niks gedronken. Ik heb ‘m heel veel geknuffeld en aandacht gegeven en dat heeft geholpen, want sinds gisteravond was ‘ie weer goed gaan drinken.
Ook met het schatje, nummer 265 ging het aardig. Hij was vrolijk en altijd op zoek naar eten. Hij dronk niet achter elkaar (dat vindt ie waarschijnlijk niet prettig), maar met kleine beetjes ging het goed.
De rest van de dag heb ik leuk met Hanne gekletst, de laatste dingetjes voor mijn volgende reis naar Amerika geregeld en nog ff geskypt met het thuisfront. Altijd leuk! :).

Het is trouwens opvallend hoe snel de lammen groeien. Ik heb deze dag gemerkt dat het af en toe vervelend kan zijn als je een lam de fles aan het geven bent of aan de melkmachine zet. Heel veel lammen komen naar je toe, klimmen boven op je (zelf tot aan je nek als je zelf zit!). Oftewel: AANDACHT! Ik moet ze dan wegduwen, maar ze zijn erg volhardend. ‘t Is dan niet altijd leuk, maar ja, het moet maar…

Lambs born today:
None

Vrijdag 14 mei 2010:
Laatste ochtendje gewerkt. Ging allemaal prima. Ik heb me ‘s leuk vermaakt met het schatje onder de schapen: nummer 265. Zo’n lieverd!
Daarna gedoucht, wasje gedraaid, geluncht en een taart gemaakt. Ook de laatste dit keer. Het plan was om twee taarten te maken, maar het liep een beetje anders. Eentje dus maar.
Later die dag heb ik ook geholpen met het diner: lasagna. Darius (1 van de werkers op het terrein) zou komen eten met zijn vrouw, aangezien ze de nacht van vrijdag op zaterdag zouden vertrekken richting Litouwen. Ze gaan namelijk in Litouwen trouwen over een paar weken, maar gaan nu alvast die kant op om de laatste dingetjes te regelen.
Als dessert hadden we de taart. Beetje zoet (lekker Amerikaans recept hahaha), maar ok.
Vervolgens de boel opgeruimd en me gericht op mijn vertrek van morgen.
Ik had nog niet m’n tas ingepakt, aangezien ik toch pas de trein van 12.00 uur zou hebben.
Het plan is om eerst naar het hotel in het centrum van Oslo te gaan en daarna m’n vriend op te halen van het vliegveld. Hij komt pas om 18.30 uur aan, dus ik heb ruim de tijd.

Nog wat extra info m.b.t. schaapjes:
Ná het lammerseizoen (in juli) gaan de schapen inclusief lammen voor drie maanden naar de bergen samen met de schapen van 11 andere boerderijen in de buurt. In totaal gaat het om een groep van zo’n 3200 stuks. De bergen zijn hier zo’n half uurtje vandaan. De lammen die met de fles groot gebracht worden, kunnen NIET mee naar de bergen. Zij blijven grazen in de wei rond de boerderij.
Hanne en Svein hebben één van de grotere boerderijen in de buurt en willen er ook hun brood mee verdienen. De meeste andere boerderijen zijn kleiner en hebben zo’n 60 schapen. Die hebben er dus ook nog een andere baan naast.
Als de schapen in de bergen zijn, is ieder boerderij-gezin een week verantwoordelijk voor de groep. Ze moeten minimaal 2 keer per week gaan kijken of alles ok gaat. Op die manier wordt de zomer doorgebracht.
Trouwens,
Svein (en Darius + Edmundos) zijn sinds een paar dagen nu ook bezig om bepaalde velden (waar de schapen niet op grazen voordat ze naar de bergen vertrekken) klaar te maken zodat ze er gerst kunnen gaan verbouwen. Ze zijn naar mijn idee al lang bezig, maar volgens Svein gaat het nu allemaal nog wel relaxed. Het heeft nog geen haast, aangezien het weer nog niet echt top is.
Tja, ben dan ook benieuwd wanneer de schaapjes naar buiten kunnen. Eerst lekker grazen in de wei en daarna naar de bergen, hoera! :).

Lambs born today:
None


Nou, dat was het voor nu!
Daagjes Oslo en hoe ik het in Amerika heb gehad volgen als ik weer terug ben van vakantie. Dan ga ik er weer even voor zitten.
Tot later!

Liefs!

Roeline

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Nieuwpoort

Roeline

:-D!!!!

Actief sinds 01 Juli 2009
Verslag gelezen: 372
Totaal aantal bezoekers 44604

Voorgaande reizen:

15 Maart 2010 - 15 Mei 2010

Norway, here I come!!

14 September 2009 - 19 December 2009

San Ramon, California

Landen bezocht: