Drukdrukdruk..... - Reisverslag uit Dombås, Noorwegen van Roeline Wezel - WaarBenJij.nu Drukdrukdruk..... - Reisverslag uit Dombås, Noorwegen van Roeline Wezel - WaarBenJij.nu

Drukdrukdruk.....

Door: Roeline

Blijf op de hoogte en volg Roeline

28 Maart 2010 | Noorwegen, Dombås

Ook het verhaal van deze week gaan we maar even splitsen…
Part 1:

Maandag 22 maart 2010:
VRIJE DAG VANDAAG!!!!
Deze ochtend heb ik geprobeerd uit te slapen… Ik werd wel ‘normale’ tijd gewekt, aangezien Jacqueline gewoon moest werken. Maarrrr, ik kon lekker blijven liggen in m’n bedje. Alles heerlijk relaxed: douchen, wasje draaien, van het zonnetje genieten… Jaa, het zonnetje scheen weer buiten. ‘t Was wel koud hoor! ‘s Nachts is het hier nog wel rond de -13 graden. Overdag iets boven het vriespunt.
Gedurende de ochtend heb ik eens alle gerechten opgeschreven die ze hier serveren en geprobeerd of ik ze kon vertalen. Daar ben je wel een poosje zoet mee.Het is wel interessant om te doen, want je gaat daardoor veel beter begrijpen welke gerechten je/wij maken. Dat werkt véél comfortabeler. Je gaat ook woorden herkennen en sommige komen gewoon heel erg overeen met wat je al weet.
‘s Middags was het tijd voor Skype: even leuk bijkletsen met verschillende mensen. De tijd gaat dan snel!
Aan het einde van de middag was Jacqueline klaar met werken en hebben we samen een kaartspelletje gedaan. Ze is wel ok hoor. Ze is nog wel erg stil en het contact wat we nu hebben is vrij oppervlakkig…. Ach, komt wel goed, hoe dan ook…
Vlak voor het eten heeft Henrik (één van de kids van Inger-Lise en Stein) mij in het Noors voorgelezen. De tekst zou ik op zich wel kunnen uitspreken, maar hij ging in zo’n sneltreinvaart dat het soms echt als brabbel-de-brabbel eruit kwam. Maar toch tof dat ‘ie dat even deed :).
Rond 19.30 uur hebben we met z’n allen gegeten. Dit keer werd het eland-vlees. Inger-Lise en Stein hadden er een soort stoofpotje van gemaakt. Is lekker hoor met wat aardappelen en groenten!
Na het eten leuk gekletst met Stein. Die klept vaak echt de oren van je hoofd! Als je hem niet onderbreekt, dan kan je de hele nacht wel bij hem zitten hahaha. Hij is tof hoor (en erg open), want hij geeft je echt het gevoel dat je met alles bij hem terecht kan. Ik vroeg daarom of hij het ok vond om het betaal-systeem nogmaals uit te leggen (aangezien ik alles weer compleet vergeten was hahaha). Dat zou hij doen. Hij gaf ook aan dat we ermee kunnen oefenen. Lief hè?
De rest van de avond hebben Jacqeline en ik eerst het kaartspel (waar we ‘s middags mee begonnen waren) afgemaakt om ons vervolgens te storten op het spel ‘Guitarhero op de Wii. We hebben zowel gitaar gespeeld als gedrumd. Dat was lachuh! Ik moet zeggen dat het drummen me toch beter af gaat…….
Aan het einde van de avond heb ik nog even met Inger-Lise gesproken; o.a. over pannenkoeken bakken. Ik heb zo’n beetje beloofd dat ik wel een keertje pannenkoeken zal maken voor iedereen…
Even extra info: In Oslo is een Nederlander een pannenkoekenhuis begonnen en dat is een groot succes. Dus mocht je er een keertje zijn, dan moet je daar zeker langs!

Dinsdag 23 maart 2010:
WEER EEN VRIJE DAG VANDAAG!
Ik was (blijkbaar) erg moe, want ik werd laat wakker. De ochtend heb ik eens even besteed aan het versturen van wat mailtjes, waaronder mailtjes voor de familie van mijn volgende werkadres. Ik krijg steeds beter een beeld wat ik daar ga doen. Tipje van de sluier?? Pasgeboren lammetjes de fles geven, hihi!!
Tegen de middag heb ik een lunch gemaakt voor mij, Jacqueline en Phil. Zij moesten beiden werken. Stein en Inger-Lise waren er allebei niet, dus het was erg stil in het gebouw. Tijdens de lunch heb ik (o.a.) weer een leuk gesprek gevoerd met Phil: hij houdt erg van zombie-films… Sinds hij hier is heeft hij er aardig wat gedownload en bekeken. Ben toch wel benieuwd. Verder schijnt ‘Groundhog-day’ wel tof te zijn. Dat is geen zombie-film, maar ok. Verder hebben we veel gepraat over onze ‘taken’ hier; dat je je soms zó dom voelt om Engels te praten tegen de Noorse gasten…. Veel dingen zijn voor veel van ons allemaal herkenbaar. Dat doet je wel goed.
Ook kwamen de bekende Noorse dieren ter sprake: muskus-ossen. Best gevaarlijke beesten, ze lijken een beetje op buffels. Zondag was Phil op de sneeuwscooter met Stein een eindje rijden en zagen ze 2 baby-muskus-ossen. Was volgens hen erg indrukwekkend!
‘s Middags was ik het zat om binnen te zijn, dus besloot ik om ‘s lekker te gaan wandelen. Dit keer weer naar de openbare weg. Dat is eigenlijk dé provinciale weg hier, want iedereen rijdt er 80 km/h (als ze een flitspaal tegenkomen i.i.g.). Niet dat er nou veel verkeer langskomt… valt wel mee, vooral vrachtwagens. Maargoed, als er even geen verkeer is, is het er echt heel erg stil!!
Eenmaal bij de weg aangekomen, werd ik een beetje gedwongen om langs de kant van de weg te lopen, aangezien alle wandelpaden niet te zien waren vanwege de sneeuw. En als je een pad insloeg, kwam je meestal tot aan kniehoogte in de sneeuw te staan. Is af en toe leuk, maar echt comfortabel wandelen was het niet. Ik heb wel wat mooie plaatjes gemaakt. Zie foto’s.
Trouwens, naar een dichtsbijzijnde stad/plaatsje lopen is ook niet echt mogelijk. Als je de ene kant van de weg op gaat, doe je er met de auto 50 minuten over voordat je in het plaatsje ‘Oppdal’ bent. En ga je de andere kant op dan doe je er 15 minuten met de auto over voordat je in Dombas bent. Heen lopen zou wel kunnen, maar niet echt comfortabel zo langs de weg; beetje jammer….
Rond een uurtje of 4 was ik weer terug en heb ik even lekker kunnen bijkomen.
Het diner deze dag bestond uit broodje hamburger (lekker makkelijk hahaha) of vis. Nou, doe mij maar weer ‘s vis. Na het eten heb ik een hele poos gesproken met Inger-Lise. ‘t Is echt zo’n SCHAT! We hebben het oa. gehad over volgende week: dan is het zo’n beetje paasvakantie hier en zullen de hutten veelal vol zijn. Veel kinderen zijn er dan ook. Sinds een aantal jaren organiseren Stein en Inger-Lise iedere avond (een paar) activiteit(en) voor de kids om te doen rond Pasen. Ik heb afgesproken dat ik me ook ‘s zal verdiepen in wat ideetjes.

Vanaf 19.00 uur heb ik me weer op Skype gewaagd en leuk met familie en vrienden gesproken. Ik kreeg al als reactie: het is wel wennen om jou zo te zien met een andere achtergrond dan die je in Amerika had. Hahahaha, ja inderdaad ja! Nou rond 21.00 uur was ik wel uitgekletst en was het tijd voor ‘movie-night’ met z’n allen. Yeaah!! En heel toevallig gingen we de film ‘Groundhog day’ kijken (waar ik het met Phil over had). Leuke film :). En toen was het dagje alweer om!

Woensdag 24 maart 2010:
‘s Ochtends beginnen: 9.00 uur. Ik heb de hele dag alleen maar hutten schoongemaakt…. Inclusief bedden…. Pfff…… Dat betekende dus: muziekje op, stofzuigen, boenen, dweilen, enz, enz. Sommige gasten hadden er echt een potje van gemaakt in de hut. Oftwel: afval stond nog gewoon binnen (tig flesjes die ik overal vandaan kon plukken), overal plukken hondenharen, de afwas!! Hallo??!
In totaal heb ik van 9.00 tot 15.30 uur aan vier hutten besteed (met een half uurtje lunchpauze). Nu denk je misschien: dat kost toch niet zoveel tijd? Ehmm, jawel. Want in iedere hut mis je wel dingetjes die je wel nodig hebt en die je dus moet gaan halen(afwasmiddel, schoon beddegoed, afval wat je heen en weer moet brengen, enz), of er zijn dingen kapot (lampjes, glazen, de stofzuiger :-S….. ).
Jaaa even tussendoor, dat was me ook wat: Ik ging deze ochtend buiten dus keihard onderuit in de sneeuw met de stofzuiger en een emmer met allemaal zooitjes in m’n hand. Gevolg: de stang van de stofzuiger kapot…. Mmm, niet echt lekker gepland, maar ok. Inger-Liser heeft ‘m later met tape geplakt hahaha. Maargoed, als je valt doet het verder niet echt pijn hoor. Maar het is wel mega-glad buiten. Er ligt namelijk een laag sneeuw, maar daaronder ligt de sneeuw die de afgelopen dagen overdag gesmolten was, maar ‘s avonds weer lekker dichtvroor… ijs dus. Om het iets ‘loopbaarder’ te maken, laten we de sneeuw dus liggen… dat geeft nog een beetje houvast.
Nog iets ‘spannends’ horen?
Tijdens het schoonmaken kwam Inger-Lise naar me toe. Ze zei dat ze de politie gebeld had…
HUH???
Wat bleek: de mensen die laatst in hut nummer 10 zaten, hadden (per ongeluk??) de sleutel meegenomen. Ze hadden wel netjes de rekening betaald enzo. Vandaag ging Phil in de hut naar binnen en daar zag hij allerlei spullen nog in de hut liggen: eten, kleding, enz. Hij zag ook twee grote weekendtassen staan. Uiteindelijk moesten de spullen uit de hut gehaald worden, aangezien we de hut dit weekend weer nodig hadden, dus Phil tilde de twee tassen op. Ze waren best wel zwaar, dus hij deed ze even open om te kijken wat er in zat. Bleek dat er allemaal gestolen computerspelletjes in zaten en verschillende harddisks van computer! In totaal gaat het om een bedrag van zo’n 40.000 Kroon. Oftewel: 5000 euro!!! Toemaar mensen…..
De politie hebben we deze dag nog niet gezien, maar wordt zeker vervolgd!!

Dusss…. even terug naar mijn bezigheden. Rond 15.30 uur heb ik nog een poosje staan strijken (ik moest tot 17.00 uur werken). Dat was ook wel nodig, want de hele dag was ik al bezig – als ik ff in het hoofdgebouw was- om de wasmachine aan te zetten, was er uit, in de droger, enz. Er kwamen soms echt bergen was uit de hutten zetten.
Een kwartiertje later kwam Inger-Lise mij even helpen met was vouwen. Plotseling zei ze: “well, if you just quit at 16.30h, then you have some time left and you can make some dinner for all of us? Maybe pancakes?” Ehmmmmm… (ze had blijkbaar het verhaal onthouden dat ik wel een keer pannenkoeken zou maken). OK dan! Het laatste half uurtje heb ik alle voorbereidingen getroffen om later die avond pannenkoeken te maken. Uiteindelijk waren ze heeeel goed gelukt moet ik zeggen: gewone pannenkoeken en pannenkoeken met kaas en met ham. Ik heb ook nog geprobeerd ze met stukken paprika te maken, maar dat ging ‘m ff niet worden. Het waren meer stukken pannenkoek, maar iedereen wilde het wel proberen, dus ging ‘ie toch op tafel. Conclusie van het diner: geslaagd! (hahahaha, het was geen test hoor, maar volgens mij was vooral Stein wel erg benieuwd of ik een beetje kon koken)

Donderdag 25 maart 2010:
Om 9.00 uur werken (het sneeuwde vanochtend weer!): Eerst hut nr 4 schoonmaken… op ‘t gemakje. Vervolgens heb ik Phil geholpen: samen moesten we vloerkleden brengen naar tien verschillende hutten. De kleden hadden we op een grote slee gelegd (inclusief stofzuiger). Dat scheelde weer een hoop sjouw-werk. Inger-Lise wilde ook graag even sleetje rijden hahaha. Grappig om te zien!
Met die vloerkleden waren we wel bezig tot het einde van de ochtend. Vervolgens een heerlijke lunch gehad met z’n allen. Na de lunch heb ik het grote toiletgebouw schoongemaakt. Wastafels schoon, douches schoon, toiletten schoonmaken en vloer dweilen… zowel van de mannen als de vrouwen. Toen ik klaar was, waren we wel weer zo’n twee uurtjes verder.
De rest van de middag heb ik weer staan strijken; er lagen nog steeds bergen met was! Maar ging wel ok hoor. Muziek op, tussendoor even lekker ijsje eten en klaar (om 17.00 uur). Nou toen had ik het wel even gehad: MOE!
‘s Avonds had Inger-Lise als diner een soort Noorse versie van chili con carne gemaakt. Ze vond zelf dat het niet gelukt was op de manier zoals ze in gedachten had, maar wij vonden het allemaal prima te eten! Na het eten hebben Jacqueline en ik de rest van de avond doorgebracht: naar wat Noorse tv-programma’s gekeken, kaartspelletjes gedaan en gepuzzeld(!). Tja, je moet wat hè? ;-). Wat uiteindelijk best leuk avondje.

En dan nog even het vervolg van het hele politie-computerspelletjes-verhaal:
De politie kwam ‘s middags langs en heeft onderzoek verricht in hut nr 10. Ze hebben de twee tassen met spelletjes meegenomen. Later die middag vertelde Inger-Lise dat de politie de vier betreffende mensen opgepakt hebben iets ten noorden van Trondheim. Ze waren met een auto die ook helemaal vol zat met gestolen goederen. Ze zitten nu in de gevangenis. Maar volgens Inger-Lise niet zo lang, waarschijnlijk tot eind maart. Wat er verder met ze gaat gebeuren weet ze niet. Weinig waarschijnlijk….
Wat een verhaal hè?


Deel 2 komt volgende week ergens :).
Tot snel!

:)

Roeline









Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Noorwegen, Dombås

Roeline

:-D!!!!

Actief sinds 01 Juli 2009
Verslag gelezen: 237
Totaal aantal bezoekers 44638

Voorgaande reizen:

15 Maart 2010 - 15 Mei 2010

Norway, here I come!!

14 September 2009 - 19 December 2009

San Ramon, California

Landen bezocht: