Vervolg van de Noorse werkweek - Reisverslag uit Dombås, Noorwegen van Roeline Wezel - WaarBenJij.nu Vervolg van de Noorse werkweek - Reisverslag uit Dombås, Noorwegen van Roeline Wezel - WaarBenJij.nu

Vervolg van de Noorse werkweek

Door: Roeline

Blijf op de hoogte en volg Roeline

31 Maart 2010 | Noorwegen, Dombås

Part 2:

:-D

Vrijdag 26 maart 2010:
‘s Ochtends zijn Inger-Lise, Jacqueline en ik met de auto naar het dichtsbijzijnde plaatsje ‘Dombås’ gegaan. Inger-Lise moest namelijk voor controle naar de verloskundige. Jacqueline en ik konden in de tussentijd even shoppen. Dombås is echt een gehucht, dus met een stuk of 4 winkels is het centrum wel klaar. Maar we hebben ons prima vermaakt hoor. Supermarktje in, naar het postkantoor, souvenirswinkeltje en koffiedrinken. Was heel erg leuk! (even er tussenuit) Gezellig gekletst en leuke dingetjes gekocht. Het is trouwens echt opvallend hoeveel beeldjes van ‘trollen’ je daar kan kopen. Je ziet ook overal beelden ervan op straat; zie foto.
Inger-Lise zou ons weer ophalen op de grote parkeerplaats, maar hoelaat precies wist ze niet. Natuurlijk hadden we beiden onze mobiel niet bij ons, dus het was een beetje gokken. Uiteindelijk heeft Inger-Lise echt een UUR staan wachten en is ze alle winkels ingerend om ons te zoeken… ze was nogal boos, maar ja, logisch natuurlijk. We voelden ons toch wel een beetje schuldig…
Eenmaal bij thuiskomst hebben Jacqueline en ik de beruchte hut nr 10 leegehaald waar de gestolen goederen in lagen. Ze hadden een heleboel zooi laten liggen, dus dat moesten we opslaan in een andere hut. Daarna was het lunchtijd.
Tot 15.45 uur was ik vrij en had ik dus even de tijd voor mezelf. Daarna gewerkt tot 22.00 uur. Zo heb ik de kasten met pannen gesopt, pannen schoongemaakt en ge-reorganiseerd. Ook de koelkast opgeruimd en gereorganiseerd (de grote bestelling was vandaag binnen gekomen). Verder de afwas opgeruimd, Stein buiten nog even geholpen en allerlei kasten opgeruimd. Halverwege moest ik gaan koken met Stein als hulp, aangezien Inger-Lise last van haar rug kreeg. Ik moet zeggen: ik ga me steeds beter voelen bij het koken. Ik schrijf alle recepten op, op die manier onthoud ik het beter.
Na het koken kreeg ik nogmaals een uitleg over het betalingssysteem; ik ga het steeds beter snappen! Heb ook geleerd hoe je het moet invoeren als mensen arriveren en je ze de sleutel van de hut kan geven. Dat Is eigenlijk best leuk om te doen, had ik niet gedacht!
Rond 20.00 uur met z’n allengegeten. Daarna de keuken verder opgeruimd en afgewassen. Rond 22.00 uur nog anderhalf uur met Stein staan kletsen. Leuk man!
BTW: Inger-Lise vroeg of we donderdag een pannenkoekenavond kunnen houden voor de gasten; dan gaan we samen koken. Normaal doen ze een soort van pizza-avond tijdens de paasvakantie (jaa volgende week is het hier paasvakantie), maar blijkbaar waren de pannenkoeken van laatst goed bevallen. Zooooooo cool! Tuurlijk gaan we dat doen :-D.

Zaterdag 27 maart 2010:
‘s Ochtends met z’n allen ontbeten ivm speciale Paastijd. Om 10.00 uur begonnen met werken. Als eerste Inger-Lise geholpen met het in elkaar zetten van de paaspresentjes die ze gekocht had voor de campinggasten: een ei wat je kan vullen met snoepjes, inclusief kaartje met ‘vrolijk pasen’ erop enzo. Leuk idee!
Aangezien we ‘s ochtend laat ontbeten hadden, hadden we dit keer geen lunch (gedurende de middag gewoon wat naar binnen gewerkt ;-)). Heb ‘s middags tot een uur of 2 allerlei kleine klusjes gedaan: toiletgebouw gebouw gecontroleerd (wat een krengen zijn die toiletpapier-dingen die je met een sleuteltje open en dicht moet doen, grrrr), in de keuken afwassen, opruimen, kastjes opruimen enz. Vervolgens kwamen er wat gasten eten en heb ik (geprobeerd) alle bestellingen zélf te maken… ‘koken’ bedoel ik dan….. Inger-Lise was wel in de buurt hoor. Eén gerecht was top gelukt! Ik wilde ook wafels maken, maar je zult op zo’n moment altijd zien dat het beslag bijna op is. Ik had het restje dus gebruikt en de wafels waren ook wel ok, maar niet voor de gasten. Later samen nieuw beslag gemaakt en 2e poging gedaan. Ik kreeg het voor elkaar om bij de 2e poging een vers gebakken wafel uit m’n handen te laten vallen. Hier moesten we allebei hard om lachen: poging 3 dan maar! Die lukte wel hahaha.
Later die middag veel gekookt met Stein. Hij is me zwaar aan het trainen, zodat ik volgende week en de week erop misschien voor een het grootste gedeelte de keuken zelf kan draaien?? (exclusief de bediening ofcourse… dat doet Jacqueline). Geen idee hoe het allemaal gaat lopen, vindt het wel spannend. Maar komt vast wel goed… :). Er was wel weer een lekkere blunder, maar dat is stiekem ook wel genieten hahaha. Het is eigenlijk alleen maar lol als zoiets gebeurd. Ik moest van Stein namelijk béarnaise-saus maken. Op de verpakking van de saus staat hoe je het moet doen, maar alles in het Noors natuurlijk. Ik probeer de (inhouds)maten te begrijpen, maar zoals ik al ‘s verteld heb kan ik dat dus echt niet; maten, gewichten en afstanden (inschatten) zijn echt een ramp voor mij. Uiteindelijk bleek dat ik een liter saus zou maken, terwijl ik dacht dat het veel meer was, dus ik kwam aanzetten met een 10-liter-pan…… Gaat goed Roeline, hahaha!
Uiteindelijk moest ik tot 18.00 uur werken ,maar dat werd iets later, aangezien tegen zessen overal de stroom uitviel! Iedereen helemaal in de stress hahaha. Ik heb samen met Jacqeline een poosje op de keuken gelet, zodat Stein en Inger-Lise het probleem konden oplossen. Daarna even een tijdje voor mezelf gehad. Dat was wel ff fijn. Om 20.30 uur kwam Stein plotseling overal het licht uitdoen (ik wist het van tevoren wel, maar was het alweer helemaal vergeten). Het was namelijk tijd voor ‘earth hour’. Oftewel: voor een uur overal alle lichten uit (binnen en buiten). Niet echt iets waar ik op dat moment op zat te wachten, want Inger-Lise kwam mij namelijk ook nog ‘s halen voor een opdracht in het donker: paaseieren zoeken. Uiteindelijk was het wel lachuh hoor… ik had het nog nooit op die manier gedaan :-D. Ik, Jacqueline en Phil vonden alledrie een groot ei met allemaal snoepjes erin, schattig hè?
Rond 22.00 uur was het tijd voor een relaxed avondje in de ‘hottub’ op het terrein. HOTTUB?????? Jaaaaaaaaaaa, die hebben ze zelf gebouwd. De gasten kunnen er ook gebruik van maken, maar dan tegen betaling ofcourse. Wij hebben d’r eens heerlijk een poosje in zitten bubbelen: drankjes erbij, helemaal goed!

Zondag 28 maart 2010:
‘s Ochtends vroeg wakker (ondanks het uurtje minder). Iedereen was een beetje brak van gisterenavond (Stein was ziek en Phil werd ‘s middags ziek), maar ik voelde me wel ok. Ik hoefde ‘s middags pas te werken, dus ‘t ochtendje had ik even voor mezelf.
‘s Middags moest ik eerst het toiletgebouw schoonmaken. Met het hele gebouw ben je wel een paar uurtjes zoet. Gelukkig kwam Jacqueline mij halverwege helpen.De komende dagen moeten we dat gebouw iedere dag schoonmaken, aangezien er vrij veel mensen gebruik van maken. ‘t Is totaal niet boeiend, maargoed.
Vervolgens in en om de keuken vanalles gedaan. Inger-Lise had niet echt een specifieke taak voor me, behalve dan dat ik in de buurt van de keuken moest blijven mochten er mensen in het hoofdgebouw komen. Het was een beetje irritant, want alles was wel een beetje gedaan. Je loopt dan een beetje doelloos in de rondte.
Rond een uurtje of 7 kwamen er een aantal mensen eten. Ik was volgens Stein de kok, dus ik kon het allemaal gaan regelen. Veel gerechten ken ik nu wel, maar je zult altijd zien dat ik dingen vergeet. ‘t Is niet erg hoor, maar ik werk altijd behoorlijk chaotisch, en als je dan een bestelling krijgt waarbij iedereen zo’n beetje wat anders wil, waar begin je dan? Doe ik een opleiding voor kok? ;-)
Nadat de meeste diners waren geweest, heb ik samen met Stein ons eigen diner gemaakt: soep. Niet echt moeilijk dus. Langzaamaan begon bij mij wel de hoofdpijn op te spelen. Niet echt tof….
De rest van de avond heb ik samen met Inger-Lise de keuken gedaan. Er was één of andere voetbalwedstrijd bezig, dus er waren veel mensen in het café aanwezig om te kijken. Sommige mensen wilden warme chocolademelk, bier, wafels of frietjes, dus samen maken en serveren.
Om 22.00 uur was ik klaar met werken en hoopte ik even leuk te kunnen kletsen met wat mensen op Skype, maar dat ging niet door. Teleurstelling, aangezien mijn hoofdpijn erger was geworden en het toch wel ff fijn zou zijn om te kunnen kletsen. Volgende keer dan maar….’
Tot zover deze week!



Nou, de tijd gaat vrij snel! Ik ben al zowat over de helft. De komende weken zijn erg druk vanwege het hele Paas-gebeuren en groot dog-weekend dat komen gaat. We zullen wel zien wat er dan allemaal weer gebeurd.
Tenslotte: nieuwsgierig naar het beruchte kalf hier in Dovrefjell??
Ik heb het dan over de hond Baltus… ik begin wat meer aan hem te wennen. Ik ben helemaal niet bang voor honden, maar als ik hem zie dan verbaas ik me iedere keer weer over z’n gestalte. Dat beest weegt gewoon 70 kilo, nog meer dan ik!!
Iedere ochtend moet je door ‘zijn’ vertrek heen om in de keuken te kunnen komen. Alles is netjes afgesloten met deuren en hekjes, maar als je maar even iets openlaat, dan piept hij er snel tussendoor. Zie ‘m dan maar weer ‘s terug te krijgen op zijn plek hahaha. Vrijdagochtend vroeg ik wat aan Jacqueline terwijl ik de deur openhield. Baltus kwam eraan en duwt je gewoon aan de kant…. Pff, zwaar beest. Hij is verder wel ok hoor. Hij springt vaak van blijdschap, maar of je daar zelf blij van wordt als je 70 kilo tegen je aan krijgt??? ;-). Ach, hij bedoelt het allemaal goed.


Dussss,
Genoeg voor nu, volgende keer meer. Tot dan!

Liefs, Roeline

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Noorwegen, Dombås

Roeline

:-D!!!!

Actief sinds 01 Juli 2009
Verslag gelezen: 276
Totaal aantal bezoekers 44636

Voorgaande reizen:

15 Maart 2010 - 15 Mei 2010

Norway, here I come!!

14 September 2009 - 19 December 2009

San Ramon, California

Landen bezocht: