Nog steeds sneeuw hier - Reisverslag uit Dombås, Noorwegen van Roeline Wezel - WaarBenJij.nu Nog steeds sneeuw hier - Reisverslag uit Dombås, Noorwegen van Roeline Wezel - WaarBenJij.nu

Nog steeds sneeuw hier

Door: Roeline

Blijf op de hoogte en volg Roeline

05 April 2010 | Noorwegen, Dombås

Bij deze heb ik besloten dat dít verhaal en al mijn komende ‘Noorse’ verhalen per week steeds in 2 delen op deze site gezet zullen worden. Hier volgt dus weer deel 1:

Maandag 29 maart 2010:
VRIJE DAG! Maar bleeeeh, beroerd geslapen. Was zondag(avond) al niet helemaal top, maar deze dag was ik echt uit m’n hum. Ik heb ‘s ochtends even geprobeerd te skypen met het thuisfront, maar het internet viel er iedere 30 seconden zo’n beetje uit, dus ging niet echt. Heeeel irritant!!
Aangezien m’n slaap niet niet best was, heb ik aan het einde van de ochtend nog maar ‘s een poging gedaan om even te pitten; dat ging aardig.
‘s Middags heb ik me opnieuw maar ‘s buiten gewaagd. Lopend naar de provinciale weg kon je zien dat de sneeuw toch soort van aan het smelten was. Maar echte looppaden (waardoor je in de mooie natuur kunt komen) zijn er nog steeds niet. Je zult dus nog steeds langs de weg moeten lopen, want als je de sneeuw in loopt, zit je er weer tot aan je knieën in. Dat is in het begin leuk, maar nu??? :-S. Ik heb maar ‘s een poosje rondgedwaald en m’n gedachten laten gaan:……….
………… Wat betreft deze plek merk ik dat de weegschaal qua ‘plezier hebben’ uit balans begint te raken. Ik ga me meer irriteren aan dingen. Het sneeuwt hier nog regelmatig (qua warmte gaat het nog wel) en je zit echt in de middle of nowhere. Nu denk je misschien: ‘je kan toch sneeuwpoppen gaan maken of sleetje rijden ofzo?’ Tja… dat kan, in je eentje. Want als je vrij bent zijn overdag vaak alle anderen aan het werk. Maar dat ‘in je eentje’ daar heb ik nu wel ff genoeg van. En trouwens, het staat ook niet echt netjes als je buiten bezig bent, terwijl alle vakantiegangers om je heen dwarrelen. Geeft een goede indruk, NOT!
Buiten is er dus weinig tot niks en binnen is het qua activiteiten ook beperkt. Het is films kijken, computerspelletjes doen of 1 of ander kaartspelletje. Meestal is er wel iemand in de stemming, maar zoiets is éven leuk….. Ik wil toch ook wel graag ‘weg’ om dingen te doen. Maar dat gaat deze weken ff niet lukken.

Verder sta ik ook niet echt te popelen om te gaan werken. Met het schoonmaken heb ik hier weinig tot niks. Misschien vooral omdat hetgeen wat ik schoonmaak ik zelf niet kan/mag gebruiken zoals je thuis gewend bent haha. Ook de kok uithangen voor de gasten is niet echt mijn ding, maar wel ok dat ik die ervaring heb (gehad). ‘t Is trouwens misschien wel lollig om te vertellen: in de keuken moeten we (als we niet aan het koken zijn) speciale kleding aan om mee te serveren. En dat lijkt dus serieus op gevangeniskleding! Je draagt een shirt licht-/donkerblauw gestreept met lange mouwen. Je zomerse outfit – met korte mouwen- lijkt er misschien nog wel meer op: zwart-/grijs gestreept! Misschien dat ik als enige die link leg hahaha.
Maargoed, even terug: wat verder een rol speelt (gezien mijn balans) is de taal. Ik moet zeggen dat ik al wel wat dingetjes in het Noors kan verstaan. Inger-Lise vertelt nu steeds vaker dingen aan me in het Noors (bijvoorbeeld 4 koffie voor tafel 6) en dat is wel te doen. Maar echte gesprekken volgen doe ik niet. Ik hoor het iedere dag heel veel om me heen, maar ik kan het gewoon niet volgen, sorry….
Maar wat ik wil zeggen: het irritante is dat mensen (logisch) in het Noors tegen je aan beginnen te praten en je dan heel lullig in het Engels moet antwoorden. Dat voelt echt zo stom! Noors is een mooie taal, maar ik voel niet echt de behoefte om het te leren. En waar dat nou aan ligt? Ehmmm…. (zelf invullen hahaha).
Dit werk is vast heel leuk om te doen als je net van de middelbare school komt (en je nog weinig schoonmaakervaring hebt???), en waarschijnlijk scheelt het ook wel als je hier in de zomer komt (dan werken er namelijk veel exchange-workers en is er GEEN sneeuw). Maargoed, dit adres is nu maar een tussenstation, dus ik hoef er niet van wakker te liggen dat ik dit nog MAANDEN hoef te doen. Komt wel weer goed….
Enne, natuurlijk zijn er ook veel leuke dingen hier hoor! Zo heb ik het bijvoorbeeld ERG getroffen met de mensen hier. Over Inger-Lise en Stein heb ik al het één en ander geschreven. Ook Phil is top (later nog wat meer info daarover). Het contact tussen Jacqueline en mij is ook ok hoor. Prima meid. Je merkt goed het leeftijdsverschil, laat ik het zo zeggen hahaha. Iedereen is top om mee om te gaan; relaxt sfeertje en veel humor.
En verder is het leren van nieuwe recepten en handigheidjes in de keuken natuurlijk zeer meegenomen. Bij thuiskomst heb ik een half kookboek vol met nieuwe recepten haha!

Zo, dat moest er blijkbaar even uit….

En dan nu verder met mijn dag:
Aan het einde van de middag heb ik ‘onze’ slaapkamer maar ‘s schoongemaakt en ook de badkamer. Dat is dan weer wel oke, omdat je er naar afloop zelf kan van ‘genieten’ hahaha. Toen ik druk bezig was kwam Inger-Lise vragen of ik ook kwam helpen tijdens het ‘kids-uurtje’ (heb ik in één van de vorige blog iets over geschreven). Dit keer was het paashaasjes knutselen… Ik was echter druk bezig met schoonmaken en heb daarna nogmaals een poging gedaan tot skype met het thuisfront (en dit keer lukte het wel), dus het helpen kwam er niet meer van.
BTW: het was voor mij niet meer nodig om me te verdiepen in wat ideetjes voor de kids. Uiteindelijk kwamen Inger-Lise en Stein er zelf uit… en wel met leuke ideetjes kan ik wel zeggen :).
Rond 22.00 uur hebben we met z’n allen een filmpje gekeken in het café. Oftewel: laptopje aan sluiten op het grote scherm, achteroverhangen in de relaxte stoelen en je hebt een soort bioscoop-effect. Toppie!

Dinsdag 30 maart 2010:
Deze dag had ik wat beter geslapen; ik werd wel heeeeeel moe wakker. Ik had de douche echt ff nodig om bij te komen.
Wat betreft werk heb ik ‘s ochtends eerst alle hutten op orde gemaakt die de hele winter niet gebruikt waren (5 stuks in totaal). Daar was ik wel een poosje zoet mee. Sommige hutten kon ik echter niet doen, omdat er echt BERGEN sneeuw voor de deuren lagen. Maargoed, halverwege moest ik toch stoppen, aangezien ik met Inger-Lise het toiletgebouw moest schoonmaken. ‘t Is geen tof werk, maar ja, het moet maar. Daar waren we mee bezig tot aan de lunch. (ik krijg steeds meer respect voor de toiletjuffrouwen…..)
Na de lunch heb ik drie (niet zulke grote) hutten schoongemaakt. Die waren toch wel behoorlijk vies. Toen ik klaar was, was het al half 5. Stein zei dat ‘t aan het begin van de middag best druk was in de keuken, dus had ‘ie graag m’n hulp gewild (hij had het nu ook wel gered hoor). Voortaan moeten we elkaar dus maar op de hoogte houden als het schoonmaken van hutten wat langer duurt dan ‘normaal’.
De rest van mijn tijd (tot 18.00 uur) heb ik als een gek in de keuken gewerkt. Er waren wat diners verwacht, maar er kwamen ook onverwachts héél véél mensen eten. Ik heb dus samen met Stein de gerechten gemaakt. Inger-Lise was aan het serveren en Phil heeft afgewassen en opgeruimd (Jacqueline was vrij). Stressvolle tijd. Uiteindelijk heb ik 2 uur langer gewerkt, omdat het echt HEEL ERG DRUK was! Om 20.00 uur waren de diners wel zo’n beetje gedaan en konden we zelf gaan eten. Eindelijk rust: ik stortte echt zo’n beetje in. Na het diner even voor mezelf…. Dat was zeer gewenst :)
Rond 22.30 uur hebben we nog een soort van comedy-programma gekeken wat Phil op z’n laptop had staan. Na een uurtje waren we allemaal erg moe, dus bedtijd!

Woensdag 31 maart 2010:
Dit keer was het weer ‘s ochtends en ‘s avonds werken. ‘s Ochtends heb ik samen met Jacqueline het toiletgebouw weer schoongemaakt (HET WAAIDE BUITEN ECHT EXTREEM HARD EN KOUD DAT HET WAS!). Daarna moesten we allebei nog een hut schoonmaken. Die van mij was aardig netjes achter gelaten, dus het kon allemaal wat relaxter. Het opvallende is wel dat we over het algemeen niet de stofzuiger van tevoren kunnen gebruiken. Hoe irritant is het om te dweilen met overal stof om je heen? (Heel irrirant!) Dan duurt het toch alleen maar langer?
Het laatste half uurtje van m’n tijd heb ik besteedt aan het vouwen van de was.
‘s Middags lekker vrij en even geprobeerd te internetten. De stroom viel deze dag wel zo’n 800 keer per dag uit, dus meerdere pogingen mislukte helaas.
Om 17.00 uur was het weer tijd om te werken (in de keuken). En dit keer was het echt het tegenovergestelde van de dag ervoor. Het was gewoon extreem rustig in de livingroom! Het enige wat ik moest maken waren koffie en wafels voor 2 personen. Rond een uurtje of 7 heb ik me maar ‘s verdiept in het maken van rijstballetjes voor ons diner. Er was rijst over van de vorige dag en ik dacht: “Laat ik ‘s creatief zijn…” Uiteindelijk ben ik er meer dan een UUR mee bezig geweest (&%#%$$@-werk, dus dat doen we voorlopig ook niet meer haha) en uiteindelijk was het resultaat maar ‘mwah’. Maargoed, het was maar een test. Mission failed helaas .
Na het eten heb ik de keuken verder opgeruimd en was ik om 22.00 uur klaar met werken.

Donderdag 1 april 2010:
‘s Ochtends begonnen met werken door het café en de livingroom te vegen (de stroom lag er weer uit, dus ik kon geen stofzuiger gebruiken). De rest van de ochtend heb ik het toiletgebouw schoongemaakt. Ik was er bijna mee klaar, maar om half 1 was ik vrij, dus iemand anders kon het ‘s middags afmaken. Ik was lekker vrij tot 17.00 uur! Die tijd heb ik o.a. besteedt door e-mailtjes te sturen naar de mensen van de boerderij (mijn volgende adres). Ook ben ik met m’n vriend bezig om te kijken wanneer het eventueel voor hem mogelijk is om langs te komen. Wordt vervolgd.
Om 17.00 uur was het weer tijd om te werken. Het was echter niet druk in de keuken. Dus m’n tijd gevuld met een beetje afwassen en beetje opruimen. Ook beslag gemaakt gemaakt en andere voorbereidingen getroffen voor de pannenkoekenavond die deze avond plaatsvond. Om 20.00 uur zou er een groep van acht kids met wat ouders komen eten.
Rond 19.00 uur werd het wel wat druk in de livingroom, dus hebben Jacqueline en ik Inger-Lise geholpen met koken: salades maken e.d. Om 19.45 uur heb ik samen met Stein pannenkoeken gemaakt. Het liep allemaal chaotisch, aangezien er ook nog steeds andere mensen in de livingroom zaten die iets anders hadden besteld dan pannenkoeken. Niet echt prettig koken dus.
Aan het einde van de pannenkoekenavond was er nog een enorme fout; eigenlijk een communicatiefout. De ouders van de pannenkoekentafel hadden aan Jacqueline gevraagd of ze de overige pannenkoeken mee mochten nemen naar de hut voor ontbijt de volgende dag. Jacqueline had het aan Stein verteld, maar die was het blijkbaar al weer vergeten. De mensen hadden de rest van de pannenkoeken dus aso meegenomen, terwijl (ze wisten dat) het ONBEPERKT pannenkoeken eten was. Of er nou 5 of 50 pannenkoeken over waren, dat doe je toch niet? (vind ik tenminste). Stein helemaal over de zeik hahaha.
Verder hadden Inger-Lise en Stein een goede 1 april-grap bedacht voor alle gasten. Ze hadden overdag op allerlei deuren affiches gehangen met info dat er om 21.00 uur twee mensen een speciaal muzikaal optreden zouden geven. Het hele café zat vol om 21.00 uur en lachen dat ze moesten toen er verteld werd dat het niet waar was! Uiteindelijk bleef het toch aardig vol in het café aangezien er weer één of andere voetbalwedstrijd was. Uiteindelijk tot 22.00 uur gewerkt.

Next time: part 2!

Liefs :),

Roeline

  • 05 April 2010 - 09:23

    Ellen:

    Oeps, te lang niet op je blog geweest. Nu mag ik er wel een dag voor uittrekken om alles te lezen. Ga ik dan ook gauw doen. Nu heb ik alleen even vluchtig het een en ander gelezen. Het is fijn om te lezen dat je mensen om je heen hebt waar het gezellig mee is. Kijk dat schoonmaken je ding niet is als je hetzelf niet mag gebruiken vindt ik nog positief. Ik vind schoonmaken ... :@
    Liefs Ellen

  • 07 April 2010 - 07:50

    Mark:

    Hey!
    Ik heb het hele starten van je nieuwe avontuur gemist!!?!
    Maar goed, jij bent veilig en wel aangekomen in Noorwegen. Het is weer een heel boekwerk geworden, ben er weer even zoet mee geweest. Leuk deze nieuwe vormgeving van je weblog! :) Lekker lenterig.
    Geniet van het schoonmaken (haha) en tot snel!
    Mark

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Noorwegen, Dombås

Roeline

:-D!!!!

Actief sinds 01 Juli 2009
Verslag gelezen: 184
Totaal aantal bezoekers 44633

Voorgaande reizen:

15 Maart 2010 - 15 Mei 2010

Norway, here I come!!

14 September 2009 - 19 December 2009

San Ramon, California

Landen bezocht: