Het paasweekend - Reisverslag uit Dombås, Noorwegen van Roeline Wezel - WaarBenJij.nu Het paasweekend - Reisverslag uit Dombås, Noorwegen van Roeline Wezel - WaarBenJij.nu

Het paasweekend

Door: Roeline

Blijf op de hoogte en volg Roeline

07 April 2010 | Noorwegen, Dombås

Voordat we beginnen, eerst even dit:
Misschien lijkt het er op dat ik – n.a.v. mijn vorige blog – de plek waar ik nu zit compleet naar beneden haal, maar dat is niet de bedoeling hoor. Niet dat je n.a.v. mijn verhaal gaat denken dat dit een horror-plaats is. Helemaal niet. Het zijn gewoon mijn gevoelens/gedachtes/ervaringen. Voor ieder ander ligt het weer anders…. Ik voelde me aan het begin van de week ook niet top, maar later wordt het wel beter…

Zoo, dan nu deel 2 van week 3:

Vrijdag 2 april 2010:
Ik was lekker tot 14.00 uur vrij, dus alles kon op ‘t gemak :).
‘s Middags hebben Jacqueline en ik saampjes de keuken gedraaid. Ik geb eigenlijk met haar meegedraaid, want zij kan Noors, dus zij deed alle communicatiezaken. Ik weet dan weer wat meer van de gerechten af en zo hebben we het saampjes geregeld. Verder heb ik ook een poging gedaan om (weer) nieuw wafelbeslag te maken. Om te kijken of ‘t beetje ok was (‘t is een beetje gokken qua hoeveelheden), hebben we dus maar een wafel gemaakt. Enne: goed gelukt, hoera!
Later die middag waren Inger-Lise en Stein in de keuken druk bezig met de diner-voorbereidingen voor de avond. Er zou namelijk een groep van 12 man komen eten om 17.00 uur. Jacqueline en ik hebben ons dus maar gericht op het dekken van de tafels, opruimen in de keuken e.d.
Ondanks de voorbereidingen was het aan het begin van de avond alsnog stressen, want er kwam om 17.00 uur onverwachts nog een ‘grote’ groep van een stuk of 10 man eten. En tegelijkertijd nog wat ‘losse’ diners, oftewel: 2 personen of 4 personen.
Stein kan soms een stresskip in de keuken zijn (Inger-Lise is altijd heel relaxted en humoristisch), maar zolang het eten op tijd eruit gaat, is het allemaal wel ok hoor.
Tussen 19.00 en 19.30 uur waren de grote groepen wel weg en was het in één keer heel erg stil. Er was weinig meer te doen. De laatste twee uurtjes van mijn werkdag heb ik daarom gevuld met het maken van ski-schema’s. WAT?? Ja, morgen is er namelijk een ski-race is voor kids. (dat is de ‘avond’-activiteit voor die dag). Dat doen ze ieder jaar en het is altijd een succes :).
Na werktijd hebben we met z’n allen weer wat kaartspelletjes gespeeld. Phil had nog een fles kiwi-wodka, maar ik weet van vorige keer dat dat dus echt niet te drinken is. Alsof je schoonmaakmiddel drinkt :-S(geen idee hoe écht schoonmaakmiddel smaakt, maar ok hahaha). Zelfs als je het mixt…. Geen succes. ‘t Was wel een lachwekkend onderwerp om over te praten.
Verder ook dubbel gelegen over sommige typische Engelse uitspraken van Phil, zoals: ‘lovely stuff’, ‘that was stuck to my bum’ en ‘wha-eveh’ (whatever)… Hij is trouwens wel wat ouder dan ik geschat had (29 ipv 23) en hij heeft echt een luizeleventje hier. Hij is zo’n beetje het hulpje van Stein en hoeft niet zoals Jacqueline en ik hutten schoon te maken of het toiletgebouw. En hij helpt alleen in de keuken wanneer het echt hard nodig is. Wat hij doet is: helpen dingen repareren, vuilniszakken verwisselen en rijden op de tractor om iedere dag sneeuw te schuiven. Moet ook gebeuren, weet ik, maar nu snap ik dat hij het allemaal wel ok vindt hier haha. Hij zit hier al 6 maanden, maar zijn Noors is nog ver te zoeken. Ach, maakt ook allemaal niet uit. Toffe mensen allemaal :).

Zaterdag 3 april 2010:
Deze dag begonnen door in m’n eentje het hele toiletgebouw schoon te maken. Maar ik was goed gehumeurd, want het zonnetje scheen volop!! :-D. Nou daar ben je wel zo’n 2 uur zoet mee. Wat wel irritant is dat er de hele tijd mensen in en uit komen lopen terwijl je aan het dweilen(!) bent. Sorry, maar je ziet toch dat iemand bezig is? Dan ga je toch even naar een ander toilet of je wacht toch even?
Dat snap ik soms niet, maargoed.(klaag klaag hahaha)
Na het toiletgebouw begonnen met het schoonmaken van een hut. Daar was ik tot lunchtijd mee bezig. Ik was er nog niet klaar mee, maar dat maakte niet uit, want na de lunch was ik vrij tot 17.00 uur.
Uiteindelijk moest ik pas om 18.00 uur beginnen, aangezien Stein mijn werktijden wat verschoven had. Ik moest nu tot 23.00 uur werken in plaats van 22.00 uur.
Dus uiteindelijk dus om 18.00 uur begonnen. Ik kwam de keuken in en Stein zei dat ik wel even drie maaltijden kon maken voor de gasten die net binnen waren gekomen. Ze wilden allemaal iets anders ofcourse. Volgens Stein ‘deed ik dat wel even alleen’. Ehmmm, nou dat was ik niet van plan. Uiteindelijk heb ik wel het meeste werk gedaan en heeft Stein me ‘bijgestaan’ als ik het even niet meer wist (tss nog steeds haal je bepaalde gerechten door elkaar). Ik heb ‘m echt het hemd van het lijf gevraagd. Dat voelt soms heeeeeeeeeeel afhankelijk, maar goed, beter vragen dan gokken nietwaar? Gelukkig zijn Stein en Inger-Lise daar echt toppers in. Vraag maar raak! :)
Na de drie gerechten heb ik me gericht op het maken van nieuwe sauzen (pepersaus en béarnaise-saus).
Om 19.00 uur kwamen er een groep van 32(!) man eten. Ook dit keer allemaal wat anders qua gerechten. Stein en Inger-Lise hebben gekookt en ik heb allerlei onderdelen van gerechten gemaakt. Steeds maar weer vragen, want ze willen het allemaal op een bepaalde manier natuurlijk. STRESStijd!
Wel interessant om dit allemaal mee te maken. ‘t Werken in de keuken zou echter geen vaste job voor mij moeten zijn. Laat mij maar lekker relaxed in de keuken staan :).
Uiteindelijk was ik iets voor elven klaar. Phil moest tot 01.00 uur in het café werken (met Stein), dus Jacqueline, Inger-Lise en ik hebben leuk wat drankjes gedronken aan de bar (geen bacardi-mojito meer, bah). Om een uurtje of 1 vond ik het wel genoeg en was het slaaptijd.

Zondag 4 april 2010:
VROLIJK PASEN IEDEREEN! (1e paasdag)
Om 09.30 uur hebben we heerlijk met z’n allen aan een paasontbijt gezeten. Inger-Lise had er voor gezorgd met gekookte eitjes e.d. LIEF!
Ik heb niet zoveel speciaals met Pasen, maar Jacqueline vertelde dat ze met Pasen altijd met de punt van haar gekookte eitje tegen de punt van iemand anders z’n ei slaat. Het ei wat uiteindelijk heel blijft heeft ‘gewonnen’. (Ben ik de enige die dat niet weet??)
Om 10.00 uur moest ik werken en ben ik verder gegaan met het schoonmaken van de hut waar ik de dag ervoor mee begonnen was. Vervolgens heb ik samen met Jacqueline het toiletgebouw schoongemaakt.
Na al het schoonmaakwerk tot 18.00 uur in de keuken gewerkt. Qua mensen was het niet heel erg druk, maar er waren gewoon de hele tijd mensen binnen. Als de eerste weg waren, dan kwamen er weer nieuwe binnen. Je bent dus steeds bezig met koken en afwassen e.d.
Ik moet zeggen dat het koken steeds beter gaat. Ik ben een soort van co-chef in de keuken. Leuke titel hahaha :).
‘s Avonds had Phil voor ons diner gezorgd: TACO’s! Dat was een tijd geleden.. genieten :).
Later op de avond heb ik samen met Jacqueline wat chocolade-muffins gemaakt als een soort van paas-verrassing voor iedereen. Daarna – onder het genot van een chocolade-muffin dus – met z’n allen een filmpje gekeken: “Passion of the Christ (van Mel Gibson) …..Geen commentaar hahaha…..


Dus, dat was het voor deze week! Het was druk en dat is volgende week ook nog het geval i.v.m. het grote ‘dog-weekend’ wat er aan zit te komen (volgende week is nu al, maar ok).
Daarna gaan we alweer door naar het volgende adres…. hét adres van Noorwegen hahaha! En nu maar hopen dat ik dat echt tof ga vinden…. Misschien lig ik wel verstijfd in m’n bed, omdat ik een moederschaap heb geholpen met bevallen van haar lam/lammetjes (jaaa dat ga ik ook doen ja :-D)

Volgende blog volgt over een paar dagen alweer.
:)

Lieve
Groeten,

Roeline


P.S. Deze week en volgende week had/heb ik maar 1 dag vrij in plaats van 2 (ivm de drukte)!


  • 08 April 2010 - 17:14

    Linda:

    Hey Roelie!!

    Leuk om je blog weer even te lezen. Heb het zelf ook erg druk op dit moment, maar voor jouw blog maak ik even tijd. Nog maar een weekje toiletten poetsen en dan schaapjes tellen. Ik zou bijna zeggen, kom je mij daarna ook helpen met bevallen?? Maar bij een schaap zal het effe anders gaan dan bij een mens.

    Anyway, veel plezier daar en tot snel!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Noorwegen, Dombås

Roeline

:-D!!!!

Actief sinds 01 Juli 2009
Verslag gelezen: 170
Totaal aantal bezoekers 44632

Voorgaande reizen:

15 Maart 2010 - 15 Mei 2010

Norway, here I come!!

14 September 2009 - 19 December 2009

San Ramon, California

Landen bezocht: