Druk dog-weekend - Reisverslag uit Dombås, Noorwegen van Roeline Wezel - WaarBenJij.nu Druk dog-weekend - Reisverslag uit Dombås, Noorwegen van Roeline Wezel - WaarBenJij.nu

Druk dog-weekend

Door: Roeline

Blijf op de hoogte en volg Roeline

14 April 2010 | Noorwegen, Dombås

Hier is deel 2 weer!

Donderdag 8 april 2010:
Deze dag heerlijk tot 15.30 uur vrij!! (inclusief het extra half uurtje wat ik de vorige dagen verdiend had). Ik werd ‘s ochtends half gewekt door Jacqueline (die vandaag vrij had) en toen ik eenmaal wakker was vertelde ze me over een bizarre droom die ze had gehad. Een droom waarbij we allebei ‘omgelegd’ waren door Stein… hoe bizar?? We hebben er maar hard om gelachen.
Toen ik vervolgens ontbijt ging halen in de keuken kwam Stein naar me toe met een verhaal dat er een mailtje was van de Nederlandse man (die de dag er voor opgebeld had)…. Lekker lollig mailtje ook. Stein had geprobeerd het Nederlands uit te vogelen en dat was ‘m aardig gelukt kan ik wel zeggen. Hij wilde graag even de bevesting van mij of ‘ie het Nederlandse mailtje daadwerkelijk goed had begrepen… :).
Verder heeft hij gevraagd of ik binnenkort (misschien als ik tijd over heb op de boerderij??) wat stukjes info in het Nederlands wil vertalen voor op de website van Furuhaugli. Het was eigenlijk de bedoeling om alle info van de site ook in het Nederlands erop te zetten, maar dat gaan ze niet doen. Vind ik ook niet nodig moet ik zeggen. Iedereen kan toch een beetje Engels?
Er is al het nodige vertaald door andere Nederlandse exchange-workers, maar het is nog niet helemaal compleet, vandaar. Maargoed,
Uiteindelijk moest ik om 15.30 uur werken tot 23.00 uur. Ik heb alleen maar in de keuken gewerkt; dit keer vooral de bediening. Het gaat allemaal in het Engels (natuurlijk) en dat bleef ik toch vreemd vinden. Misschien dat het toch prettiger voelt om een in ‘restaurant’ te werken waarbij de meesten mensen dezelfde taal spreken… Af en toe is het echt handen- en voetenwerk, aangezien sommige Noren echt geen woord Engels kunnen! Maar ach, het is allemaal wel goed om mee te maken hoor. Compleet nieuwe ervaring.
Aan het einde van de avond was het gedaan met alle drukte, heb ik wat simpels gekookt voor ons allen en was het einde van mijn werkdag om 22.30 uur. Het half uurtje dat ik over had zou ik de volgende dag inhalen. Komt wel goed.

Trouwens, ik heb nog een nieuwtje over de beruchte hut nr. 10!
Zoals ik al eerder geschreven had, heb ik samen met Jacqueline alle overige spullen uit de hut opgeslagen in hut nr. 11. Inger-Lise was deze dag een beetje aan het opruimen in hut nr 11 en wat kwam ze daar tegen?? Tussen een aantal papieren zat een lijst waarop alle winkels stonden die de mensen uit nummer 10 overvallen hadden of nog wilden overvallen. Hoe bizar?
Inger-Lise heeft toen de politie gebeld om dat te melden, maar zij voelden zich nogal op hun teentjes getrapt, aangezien ze pas de hele hut doorzocht hadden en die lijst toen blijkbaar dus niet gevonden hadden. Ze waren notabene met z’n drieën daarbinnen! Maar ok, nieuw bewijsmateriaal…. Ze kunnen er wellicht heus wel wat mee….

Vrijdag 9 april 2010:
‘s Ochtends van 10.00 uur tot aan lunchtijd gewerkt. In die tijd heb ik twee hutten schoongemaakt en het toiletgebouw gecontroleerd. Toen ik na dit alles weer in het hoofdgebouw terug kwam, werd net de ‘grote’ voedselbestelling geleverd. Oftewel: veel dozen! Dus Inger-Lise en ik hebben samen alles naar binnen gebracht. Ik kreeg als opdracht om alle spullen voor in de koelkast een plekje te geven. Als je de hoeveelheid zag, zou je denken dat het NOOIT zou passen, maar Roeline als opruim-freak kreeg het natuurlijk wel voor elkaar hahaha.
Na de lunch heb ik nog het half uurtje van de dag ervoor gewerkt; helpen in de keuken (die tijd was zo om). Daarna lekker een paar uurtjes vrij. Om 17.00 uur moest ik weer beginnen. Ik heb de rest van de avond alleen maar in de keuken gewerkt. Veel koken en serveren. Het was de bedoeling dat er ongeveer een groep van 17 man zou komen eten… dat werd het ook wel, alleen kwamen ze niet allemaal tegelijk. Eerst kwamen er twee binnen, vijf minuten laten drie, weer 10 minuten later één erbij, enz enz. We waren dus de hele tijd eten aan het koken en serveren. Tussendoor heb ik ook weer ff voor ons allen gekookt… (iets simpels, maar wel lekker: ‘biffsnadder’ )
Uiteindelijk heb ik tot 21.30 uur gewerkt in plaats van 22.00 uur. Een half uurtje eerder gestopt dus (het werk was gedaan). Maar dat half uurtje werk ik de dag erop, want dan is er een diner van zo’n 73(!) man, en alle werktijd is dan meegenomen nietwaar?
‘s Avonds heb ik nog even met het thuisfront geskypt; dat was fijn! Daarna nog even leuk gekletst met iedereen in de keuken. Stein vroeg of ik aan het thuisfront verteld had dat ik hier ben ‘surrounded by crazy people’. Hahaha, nou eigenlijk wel ;-).
Uiteindelijk ging iedereen op tijd naar bed, want de volgende dag is ‘the big day’. Truste!

Zaterdag 10 april 2010:
Ik moest deze dag pas ‘s middags werken en dat kwam wel goed uit, want ik werd laat wakker… en ik werd ook heel moe wakker, want ik had heel vreemd en intensief gedroomd. Daar moest ik even van bijkomen. Toen ik in de keuken kwam vertelde Inger-Lise me dat ze mijn ‘toekomstige’ buurman had gezien en gesproken. Er was namelijk een man (één van de mensen van het dog-weekend) en die bleek dus een buurman te zijn van de ‘boerderij-familie’. Inger-Lise was er achter gekomen, aangezien ze met een vrouw had gesproken die in Vinstra woont. Ze had aan haar verteld dat ik naar een boerderij ga ik de buurt. Nou je weet wel hoe zoiets verder loopt, klep klep klep, en toen kwam het verhaal dus bij die man terecht. Hoe klein is de wereld?
Om 14.00 uur was het weer tijd om te werken. In het begin heb ik dingetjes in de keuken gedaan. De rest van de middag (tot 18.00 uur) ben ik bezig geweest om tafels te dekken voor 74(!) man. Daar ben je goed zoet mee: borden, bestek, glazen poetsen, kaarsen neerzetten, servetten vouwen, enz. En terwijl je bezig bent, zijn er natuurlijk verschillende probleempjes die zich voordoen: te weinig borden (we moesten borden van de buren lenen!), het aantal plaatsen aan een tafel klopt niet, kaarsen die op zijn, enz. In de keuken waren Stein, Inger-Lise en haar moeder al de hele middag aan het ‘voor-koken’.
Uiteindelijk was het allemaal gedaan en was het tijd om ons allen netjes om te kleden. Oftewel: een nette witte blouse en zwarte broek/rok. Officiële kleding :). Phil moest ook op de één of andere manier zijn groene hanekam plat zien te krijgen hahaha!
Om half 9 zou het diner plaatsvinden, dus rond acht uur was het tijd om waterkannen te vullen, kaarsen aan te steken e.d. Ik had stiekem toch een beetje zenuwen. En inderdaad rond half 9 kwam het ‘publiek’ langzaam binnenstromen. Ze moesten eerst naar de bar om een drankje te halen om vervolgens een plekje aan één van de vele tafels te zoeken. Sommige mensen probeerden mij wel te strikken om voor hen een drankje te halen (half lallend). Dacht het niet hè? Oh wat zijn we goed assertief bezig hahaha!
Gedurende de avond me helemaal uit de naad gewerkt natuurlijk. Maar ook nog even leuk met ‘mijn buurman’ gesproken (en wat andere vrienden).
Officieel moest ik tot 22.30 uur werken, maar dat ging ‘m vanwege de drukte natuurlijk niet worden. Uiteindelijk werd het twee uur later. Tegen twaalven heb ik nog wat avondeten naar binnen gewerkt :-S.
Na mijn werktijd had ik nog zoveel energie over (wat een adrenaline krijg je tijdens zo’n avond!), dat het slapen natuurlijk niet meteen ging lukken… Dat kan ik zowiezo niet na een drukke werkdag, maar ok. Uiteindelijk was het rond half 3 geloof ik… Het zou een kort nachtje worden….

Zondag 11 april 2010:
Nou het was inderdaad een kort nachtje, want ik moest om 06.30 uur weer op, aangezien ik om 07.00(!) uur weer moest werken: helpen tijdens de ontbijtservice. Tegen zevenen kwam ik de keuken binnen. Stein en Inger-Lise waren er allebei al, helemaal wakker en vrolijk. Ik moest even op gang komen geloof ik.
Om 07.00 uur ging de buitendeur open en kwamen veel gasten al binnenstormen om te ontbijten en hun lunchpakketjes te maken. Ik moest o.a. alle eet- en drinkwaren bijvullen, tafels afruimen en afwassen. Opvallend was dat ik 2 minuten na binnenkomst van iedereen het brood had bijgevuld, ik me vervolgens omdraai en Inger-Lise 30 seconden later tegen me zegt: “Wil het het brood even bijvullen?” Huh??? Dat had ik toch net gedaan? ;-)
Rond 20.30 uur was het allemaal wat rustiger en konden we met z’n drietjes even lekker ontbijten. Vervolgens verder gewerkt tot 09.30 uur. Daarna was ik vrij tot 13.00 uur. In die tijd stiekem even een dutje van een half uurtje gedaan :). Daar knapt een mens van op.
‘s Middags met werken heb ik weer een hut schoongemaakt, veel was gestreken en geholpen in de keuken. Een aantal bestelingen heb ik zelf gemaakt. Wel onder toezicht van Stein en/of Inger-Lise natuurlijk, maar toch…)
Tegen het einde van mijn werkdag (18.00 uur) was ik toch nog wel moe en lichamelijk ook niet helemaal top. Dus toen ik klaar was heb ik heerlijk 1,5 uur buiten op het terras gezeten in het ZONNETJE!!! (het was lekker weer vandaag, wel wat koud maar ok). Dus jas aan, koffie verkeerd erbij, HEERLIJK! Zie foto.
‘s Avonds hebben we laat op de avond gegeten, rond een uurtje of 10. Na het diner heb ik nog leuk met Stein gekletst over de grote schoonmaak die de komende dagen gaat plaatsvinden in alle hutten. Dat gebeurt één keer per jaar. ALLES wordt dan schoongemaakt: muren, plafonds, kasten, enz.
Tijdens het gesprek vertelde Stein hoeveel er eigenlijk gestolen wordt uit de hutten. Per jaar bijvoorbeeld zo’n 120 lepels(!). Misschien dat ik zo netjes ben, maar dat doe je toch niet? Ik heb nu ‘s de behind-the-scenes’-verhalen gehoord. Ik was soms echt stomverbaasd! Niet normaal wat gasten soms flikken, tsss.
Maar ok.
Daarna nog wat op m’n laptop gepield. Ik heb ‘s al m’n weblog-verhalen doorgelezen van de afgelopen tijd (dus ook van Amerika)… Tjeeeh, wat heb ik al veel geleerd. En wat voelt dat goed hahaha! (al ging het niet allemaal van een glad dakjes, maar ja, zo is het leven blijkbaar….

Tenslotte:
Morgen (donderdag) vertrek ik laat in de middag naar de boerderij, een uurtje reizen. Mijn laatste drie dagen op Furuhaugli zet ik op de site als ik dus al op de boerderij zit. Even geduld dus nog!
Daaaaaaaaaag!
Liefs

Roeline

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Noorwegen, Dombås

Roeline

:-D!!!!

Actief sinds 01 Juli 2009
Verslag gelezen: 204
Totaal aantal bezoekers 44635

Voorgaande reizen:

15 Maart 2010 - 15 Mei 2010

Norway, here I come!!

14 September 2009 - 19 December 2009

San Ramon, California

Landen bezocht: