Schaapje schaapje, heb je witte wol - Reisverslag uit Sør-Fron, Noorwegen van Roeline Wezel - WaarBenJij.nu Schaapje schaapje, heb je witte wol - Reisverslag uit Sør-Fron, Noorwegen van Roeline Wezel - WaarBenJij.nu

Schaapje schaapje, heb je witte wol

Door: Roeline

Blijf op de hoogte en volg Roeline

03 Mei 2010 | Noorwegen, Sør-Fron

Maandag 26 april 2010:
Ik krijg regelmatig de vraag hoe het hier met het weer zit; of het al een beetje lente wil worden…
Ik moet zeggen dat het over het algemeen wel ok is. Het is natuurlijk niet te vergelijken met Nederland (waar het in april heerlijk warm was), maargoed.
Deze dag zat het echter tegen: REGEN! Lekker grijs buiten.. zoals we dat in Nederland zo goed kennen hahaha.
De ochtend was ik vrij. Deze week was mijn werkschema anders dan vorige week. Dit komt omdat Darius en Edmundos allebei werken. Darius houdt zich nu ook bezig in het schapenhok, dus hij voert nu ‘s ochtends de schaapjes (in het weekend is het anders).
Svein heeft deze nacht de boel in het schapen in de gaten gehouden en had het uiteindelijk erg druk gehad: vijf bevallingen, achter elkaar…. Dan ben je wel de hele nacht op ja.
‘s Ochtends hebben Hanne, Darius en later ook Edmundos en Svein weer een nieuw buitenverblijf gecreëerd voor wat schaapjes en ze er naar toe verhuisd, zodat er binnen weer wat meer ruimte ontstond.
Na de lunch ben ik begonnen met werken. Tot een uurtje of vier heb ik alle lammetje gecheckt (of ze genoeg melk kregen van moeder), heb ik de ‘bottle-lambs’ aan de melkmachine geholpen en soms met de fles gegeven. Verder ook wat kleine/zwakke lammetjes de fles gegeven met koemelk.
Vervolgens heb ik Hanne geholpen met het diner. Tom (1 van de kids van de Nederlandse familie) bleef dit keer eten… we hebben maar Engels gesproken , want het Nederlands blijft raar op zo’n moment….
Na het eten heb ik weer gewerkt door als eerste Darius te helpen met het apart zetten van een paar lammetjes + moeders. Ik had ze ‘s middags als ‘s geobserveerd en ik zag dat er toen een moeder was die niet echt aandacht gaf aan haar lam. Ook waren er lammetjes die het nog lastig vonden om hun eigen moeder te vinden tussen andere moeders. Waarschijnlijk zijn die schapen + lammetjes té snel gemengd met andere moeders. Normaal gesproken zijn de lammetjes na de geboorte een aantal dagen samen met moeder. Vervolgens worden ze samen met 1 of 2 andere moeders + lammen bij elkaar gezet, zodat ze kunnen oefenen om hun eigen moeder te vinden. Weer een aantal dagen later worden ze bij meerdere andere schapen gevoegd.
Daarna was het tijd om de schaapjes te voeren, maar daar zat wat vertraging in, aangezien ik een bevalling zag gebeuren. In eerste instantie was er niks aan het schaap te zijn, maar opeens verscheen er wat! Ik dacht een snuitje van een lammetje te zien, dus Hanne gehaald. Toen we samen weer binnenkwamen, was er echter niks meer aan het schaap te zien. Hè??? Hanne vroeg of ik geen ‘water-bag’ had gezien. Meestal komt ‘ie als eerste naar buiten bij een bevalling… Tja, geen idee wat voor zooi er allemaal mee naar buiten komt tijdens zo’n bevalling.
Ondertussen was er verderop in het hok nog een ander schaap begonnen met bevallen en was er buiten ook eentje bezig. Drukke dag qua bevallingen!
Tijdens zo’n drukke dag zijn Hanne en Svein ook druk aan het adopteren. WAT?? Nou, ze proberen dan een lammetje van een drie- of vierling bij een andere moeder te zetten in de hoop dat ze dat gaat accepteren als haar eigen lam. (ik heb daar eerder al ‘s iets over geschreven). Soms gaat dat goed, soms niet…
Maargoed,
Hanne was druk bezig met de bevallingen, zodat ik verder kon met het eten verdelen. Ook heb ik me weer bezig gehouden met het voeden en checken van alle lammen. Er moest ook weer bij de drie- en vierlingen getest worden wie er de fles neemt, zodat ‘ie later naar de melkmachine kan. Dat kost veel tijd… en veel schaapjes vinden het niet leuk als ik ze kom storen met een fles met melk. De meeste moeders staan hevig in mijn oor te snuiven hahaha. Iedere keer denk ik dat als ze dat doen dat ze dan ook nog ‘s heel erg hard gaat blaten hahaha.
Rond kwart over negen waren we klaar… douchen en slapen (Moei!).
Trouwens nog een weetje weten?
Er is nog een manier om als lam geboren te worden: met ‘t kontje/staartje eerst. Je moet dan dus binnenin moeders op zoek gaan naar de achterpoten, zodat je op die manier ‘t lam eruit kan krijgen :-S

Lambs born today: (40 LAMBS WITHIN 24 HOURS!!!)
2 (they are fine!)
2 (they are fine!) black lambs
3 (they are fine!)
2 (they are fine!)
1 (there were 2, but 1 was born dead ) black lambs
3 (they are fine!)
2 (they are fine!)
3 (they are fine!)
3 (they are fine!)
1 (it’s fine!)
2 (they are fine!) black lambs
1 (it’s fine!)
3 (they are fine!)
2 (they are fine!) black lambs
4 (the mother was supposed to have THREE lambs, but she had FOUR, so apparently the vet was wrong when he was checking her earlier this year ; they are fine!)
3 (they are fine!)
3 (they are fine!)

Svein had to kill one of the two lambs that was born Saturday. It was the one that was drinking in a weird way and was coughing a lot. He was still very weak and Svein and Hanne came to the conclusion that he wouldn’t make it, so Svein killed him by hitting him on the head (with a hammer??)… too bad .

Dinsdag 27 april 2010:
Weer regen deze dag helaas…. Bah!
Ook dit keer had Svein het weer lekker druk in de nacht: 4 bevallingen.
‘s Ochtends kon ik weer lekker m’n eigen dingetjes doen, dus heb ik me maar ‘s gewaagd aan één van de films die Phil (van Furuhaugli) op m’n laptop had gezet. Dit keer werd het ‘Slumdog Millionaire’. Ik heb maar de helft gezien, maar ‘t was érg indrukwekkend!
‘s Middags weer gewerkt door als eerste overal het water bij te vullen. Daarna alle lammetjes weer gevoerd. Er waren deze dag zes nieuwe ‘bottle-lambs’ bij gekomen, dus het was voor hen oefenen, oefenen en nog ‘s oefenen op de machine. Sommige leren heel snel en kunnen het al zelfstandig, anderen weigeren nog en moet ik nog met de fles geven. Het is écht schattig als je ze op schoot hebt en de fles kan geven. Andere lammetjes klimmen dan half bovenop je en als ze heel erg honger hebben, zoeken ze overal op je lijf naar een tepel: tussen m’n benen, onder m’n oksel, m’n vingers, m’n oog (??) enz.
Tegen etenstijd heb ik ook in het nieuwe buitenverblijf alle lammetjes bekeken . Daar staan de lammetjes (met moeders) die als één van de eersten geboren zijn… Ze zijn echt al behoorlijk groot! Ze groeien snel en zien er goed uit. Er was er wel EENTJE die wat kleiner was dan de rest (niet dat die er slecht uitzag, maargoed). Wat bleek? Dat was het lam dat bij de geboorte maar 2,4 kilo woog. Het mini-lammetje hahaha.

‘s Avonds na het eten kwam ik weer het hok binnen om de bottle-lambs te helpen. Ik moest stiekem heel erg hard lachen, want er is één lam waarvan zijn nek niet goed is. Hij loopt de hele tijd gebogen. Ook als hij op zoek is naar de fles, zoekt ‘ie beneden, naar m’n laarzen. Volgens Svein moet hij naar een chiropractor hahaha (flauwe humor, heerlijk :)). Hanne zei dat het van die nek kan gebeuren (het zit blijkbaar in de genen), al hebben ze het de afgelopen jaren niet vaak gehad. Het lam ziet er best uit, maar Hanne heeft ‘m bij moeder weggehaald, aangezien hij de tepel bij moeder (die vrij hoog zit) hoogstwaarschijnlijk toch niet kon vinden.
Verder hebben Hanne en ik ook gelachen om een ander lammetje. Die lijkt gewoon heel erg op een koe. Hij heeft echt een enorm hoofd hahaha. Volgens haar moest ik het hok met de ‘vaders’ maar eens gaan bekijken… Misschien heeft ‘ie wel een vader die op een koe lijkt hahaha.

En verder vandaag:
Er waren behoorlijk wat dood geboren lammen, waaronder het lam van een schaap wat maar 1 lam kreeg. Uiteindelijk had ze dus niks. Maar Hanne en Svein zijn ook nú weer aan het adopteren geslagen, zodat alle schapen 1 of 2 lammetjes hebben (als de acceptatie goed gaat).
Trouwens: Darius had drie doden lammen binnen laten liggen (op de plek waar ik het gras voor de schapen moet halen). Blijkbaar lagen ze er al een poosje, want er was me een STANK binnen, niet normaal. Beeld je even in: alle schapenhokken waar je een enorme rotte-eierenlucht ruikt…. Bah! Ik word niet snel misselijk van iets, maar daar dus wel van… :-S

Lambs born today:
2 (they are fine!)
3 (the mother was supposed to have TWO lambs, but she had THREE, so apparently the vet was wrong when he was checking her earlier this year ; they are fine!)
2 (they are fine!)
1 (there were 2, but 1 was born dead)
0 (there was 1, but it was born dead )
2 (they are fine!)
3 (there were 4, but 1 was born dead )
2 (there were 3, but 1 was born dead , tough birth!)
2 (they are fine!)
2 (they are fine!)
1 (there were 2, but 1 was born dead)
2 (there are fine!)
2 (they are fine!)

Today also one lamb died that was born yesterday (mother had triplets). And you know how? Mother was laying on top of him…. It’s not clear if he died because of thát or if there was another reason. I checked all the lambs last night and thát one looked fine… weird :-S.

Woensdag 28 april 2010:
Na twee dagen regen was het deze dag tijd voor sneeuw. Huh?? Ja, daar stonden we allemaal wel een beetje van te kijken. Later ging het over in regen, maar goed.
‘s Ochtends m’n blog bijgewerkt (het is me steeds een verhaal hè?). In die tijd had Hanne weer wat verhuizingen van lammetjes naar de verzorgingsplaats met melkmachine gedaan. Er waren twee nieuwe kleine, zwakke lammetjes bij.
Dit keer was er ‘s middags niet zo heel veel te doen. Ik heb wat water bijgevuld en voor de rest de bottle-lambs veel gevoerd en mee geknuffeld. Ik heb wat foto’s en een filmpje gemaakt. Kijk maar!
Ondertussen was er een schaap begonnen met bevallen van drie lammetjes. Ik heb zelf geprobeerd moeder apart te zetten met een houten tussenschot. Ik kreeg het voor elkaar… met veel moeite….(sjezes wat zijn die schapen stresserig, daar word je zelf ook helemaal stresserig van). Toen ik op weg was om Svein te halen voor hulp kwam ik Darius op het terrein tegen. Hij kwam wel even checken. En wat bleek? Ik had het tussenschot verkeerd om neergezet hahaha. Hij moest lachen en heeft het uiteindelijk veranderd. Tja, weet ik veel hoe dat moet… het lijkt allemaal op elkaar.
Tegen de tijd dat Svein binnen in het schapenhok was, was het eerste lam al geboren :).
Uiteindelijk hebben hij en Darius nog wat schapen + lammen naar het buitenverblijf verhuisd.

Rond een uurtje of vier was ik wel even klaar met werken en heb ik Hanne geholpen met het maken van pannenkoeken (dit doe ik wel opvallend veel hier in Noorwegen…). Ik heb kaas-pannenkoeken gemaakt, die kende ze nog niet. Is goed bevallen :).
Na het eten moest ik weer verder werken, o.a. door de schaapjes weer te voeren. Darius was heel lief al begonnen, dus dat scheelde weer. Vervolgens weer naar de bottle-lambs. We hadden deze dag veel koe-melk van een boer in de buurt gekregen. Het was al een paar dagen oud, dus Hanne kon het helaas niet meer invriezen… Opmaken dus maar. Dus dat werden veel flesjes opwarmen in bakken heet water en iedereen voorzien. Na het voeren de rest van de lammetjes ff gecheckt, sommige van hen nog aan de tepels van moeder proberen te krijgen (dat is écht moeilijk BTW), sommige schapen nog wat meer gras gegeven en rond 20.30 uur was het wel klaar.

Lambs born today:
3 (there are fine!)
3 (they are fine!)
2 (they are fine!)
3 (they are fine!)
3 (they are fine!)
3 (they are fine!)
2 (they are fine!)
2 (both lambs were in a wrong position. Darius and Svein both had to help the mother! One lamb was very weak and couldn’t stand on his feet. Me and Hanne tried to put him on the nipple of the mother and also tried to give him milk from the bottle. After a few hours it was still laying on the floor…)
3 (they are fine!)
3 (they are fine!)

Nog iets grappigs weten?
Sinds zaterdag is er een schaap met haar lam ontsnapt uit het buitenhok en loopt ze lekker rond op het terrrein (dat is ok). Ze heeft nogal een eigen willetje, dus ze gaat bij iederen krachtvoer en gras jatten. Ze loopt zelf het binnen-schapenverblijf in om meer voedsel te vinden. Laatst ging Svein naar binnen en ze liep gewoon achter ‘m aan! Twee seconden later kwam ze weer naar buiten stormen natuurlijk, want Svein vond ‘t niet echt ok hahaha. Maar wel hilarisch om te zien!



Liefs weer!
:)
Roeline

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Noorwegen, Sør-Fron

Roeline

:-D!!!!

Actief sinds 01 Juli 2009
Verslag gelezen: 244
Totaal aantal bezoekers 44633

Voorgaande reizen:

15 Maart 2010 - 15 Mei 2010

Norway, here I come!!

14 September 2009 - 19 December 2009

San Ramon, California

Landen bezocht: