Lekker druk op de boerderie - Reisverslag uit Sør-Fron, Noorwegen van Roeline Wezel - WaarBenJij.nu Lekker druk op de boerderie - Reisverslag uit Sør-Fron, Noorwegen van Roeline Wezel - WaarBenJij.nu

Lekker druk op de boerderie

Door: Roeline

Blijf op de hoogte en volg Roeline

06 Mei 2010 | Noorwegen, Sør-Fron

Donderdag 29 april 2010:
OCHTEND EN DEEL VD MIDDAG VRIJ!
Helaas…. het lammetje dat gisteren geboren was en niet op z’n benen kon staan, heeft Darius deze ochtend dood aangetroffen…. . Per dag komen er tig bij maar gaan er dus ook af. Af en toe zijn we echt een beetje de tel kwijt hoeveel schapen al zijn bevallen en hoeveel ‘levende’ lammen we hebben, dus ‘s ochtends maar ‘s gecheckt op de lijsten die we bijhouden. Totaal hebben we nu 208 lammen min 3 lammen die doodgegaan zijn die al een oormerk hadden (die dus langer dan 1 dag oud zijn). De telling staat nu op 96 schapen die bevallen zijn. Dus nog zo’n 50 te gaan.
Stiekem ging ik daarna nog even bij de bottle-lambs kijken. Toevallig was Svein er ook en kon ik hem het lam laten zien dat op een koe lijkt. Lachuh! Hij wees een ander lam aan en zei: “that one looks like an old man”. Vervolgens hoorde je het lam blaten waarop ik zei: “well, he sounds like one also”. Dat was leuk saampjes lachen :-D hahaha.
(‘s Avonds bleek dat ‘ie ook als een oude man dronk: een paar teugjes melk en dan even rusten hahaha.)

Later deze ochtend heb ik boodschapjes gedaan op de fiets, van de uitzichtjes genoten, een verhaal op m’n weblog geplaatst, in het zonnetje gezeten (al was ‘t nog een beetje te koud), wat getekend en Hanne geholpen met het diner. Dit keer had ik geen zin om een eind te wandelen of te fietsen ofzo…

‘s Avonds was ik op m’n gemak de schaapjes aan het voeren, toen ik opeens een lam bij me kreeg die aan m’n laars ging zuigen… huh? Hij heeft me overal gevolgd (terwijl ‘ie gewoon bij z’n moeder hoort te zijn. Hij had blijkbaar heel erge honger, dus heb ik ‘m maar wat koemelk gegeven samen met z’n broertje/zusje. Dat ging erin als ‘pap’ hahaha. Ook heb ik geprobeerd een schaap weer apart te zetten met een hek i.v.m. een bevalling. Het blijft een gedoe…
De rest van de avond de bottle-lambs de fles gegeven en veel geknuffeld. Dat laatste is ook erg belangrijk, want als de lammen bij hun moeder weggehaald worden gaan ze echt een soort van ‘rouwproces’ door (moeder trouwens ook). Ze blaten veel (soms zelfs totdat ze schor worden!) en trekken zich alleen terug in een hoekje. Ze kunnen serieus ziek worden van verdriet. Dus veel knuffels en positieve aandacht is heel goed voor ze.
Later deze avond weer leuk gekletst met Hanne. Het is ook zo’n schat. Zo hebben we het o.a. gehad over het ‘houden’ en ‘wegdoen’ van de schapen. Even een correctie op mijn eerste versie die ik volgens mij in mijn eerste ‘boerderij-verhaal’ geschreven heb. In Januari bepalen Hanne en Svein welke schapen ze voor het volgende jaar wel en niet willen houden. Ze krijgen geld voor degenen die ze wegdoen; die dus naar de slachterij gaan. Ze krijgen echter geen geld voor de lammen die ze wegdoen, dus die gaan al eerder naar de slachterij. Oftewel: na de zomer (in September). Dan zijn ze +/- 5 maanden oud… :-S.

Lambs born today:
3 (they are fine!)
2 (they are fine!)
3 (they are fine!)
2 (they are fine!)
3 (Hanne had to help the sheep, two lambs were blocking the way; they are fine!)
1 (it’s fine!)
3 (they are fine!)

Darius found the lamb that was born yesterday. It was dead. When it was born it couldn’t stand on it’s feet. So unfortunally it was too weak…

Vrijdag 30 april 2010:
VRIJE DAG!
Vrij op koninginnedag, hoera! Niet dat er nou veel van deze special dag hier te merken was, maar ok. Gelukkig was het weer stukken beter dan de dagen ervoor. ‘t Was nog wel wat grijs, maar een stuk warmer, graadje of 12.
‘s Ochtends tijdens het ontbijt kwam ik een slaperige Svein tegen. Die had de nacht weer doorgebracht in het kantoor bij het schapenhok en die had het uiteindelijk weer lekker druk gehad. Dus hij ging na het ontbijt fijn naar bed. Ik heb me na het ontbijt gewaagd aan het maken van ‘oranje-muffins’. Jaaa, we moeten iedereen een beetje in de sfeer brengen! Daarna met Hanne en wat kids boodschappen gedaan in Vinstra (dichtsbijzijnde winkelcentrum). Wat leuke dingetjes gekocht. Stiekem was ik benieuwd of ik wat oranje spulletjes konden vinden, maar helaas. Tja, voor de échte oranje-versieringen moeten we toch echt in Nederland zijn :).
Toen we thuis kwamen heeft Hanne wel heel lief de vlag uitgehangen. Tof hè? (zie foto’s) Ook had ze stiekem 2 kaarsen gekocht met de kleuren rood, wit en blauw (die had ik helemaal niet gezien!). Die kleuren zitten ook in de Noorse vlag, maar dat doet er nu even niet toe. Ik vond het wel heel erg lief dat ze er aan gedacht had!
‘s Middags was lekker relaxed… ik moest ook maar ‘s m’n kamer schoonmaken, wasje draaien enzo.
Na het avondeten heb ik nog een soort oranje-kwark-shake geprobeerd te maken, maar die was niet echt bijzonder… weg ermee. Verder weer leuk geskypt met het thuisfront en weer een deel van een nieuwe film van Phil gekeken: “Zombieland”. Ontzettend flauw, maar wel ok. Het was wel weer ff lekker om een film te zien waarbij je niet hoeft na te denken hahaha.
Trouwens: ik heb ook nog even de Nederlandse familie hier in de buurt gesproken… helaas konden ze mij ook niet helpen aan oranje-spullen… zij doen niet aan koninginnedag, hè wat jammer…

Lambs born today:
4 (they are fine!)
0 (there was 1, but it was born dead)
3 (they are fine!)
3 (they are fine!)
3 (they are fine!)
4 (they are fine!)
3 (they are fine!)
3 (they are fine!)
2 (they are fine!)
3 (they are fine!)
3 (they are fine!)
3 (they are fine!)

Zaterdag 1 mei 2010:
Nou de nachten zijn lekker kort voor Svein, want ook dit keer was het ‘s nachts erg druk qua bevallingen: 7 stuks….. pff…. Deze dag was het voor mij ook weer tijd om te werken, alleen dan wel op andere tijden, aangezien Darius en Edmundos in het weekend ieder een dag vrij hebben. Deze keer kon ik dus ‘s ochtends beginnen om een uurtje of 9.
Bij binnenkomst in het schapenhok had er 1 schaap 1 lam (van de drie). In het gedeelte waar ze stond was het erg vol met allemaal schapen, dus het was voor mij onmogelijk om haar apart te zetten. Ook zag ik een ander schaap wat al wel apart stond met maar 1 lam… Maar die bleek gewoon ontsnapt te zijn en bij een andere moeder te horen. Dus: lam teruggezet, Hanne gehaald en vervolgens verder met voeren. Het was wel weer even zoeken welk schaap waar met hoeveel lammetjes stond, aangezien Hanne en Svein de dag ervoor weer verschillende schapen verhuisd hadden. Maar kwam wel goed.
Aan het einde van de ochtend heb ik nog wat pasgeboren lammetjes wat koemelk gegeven. Hanne had namelijk al de dag ervoor bekeken welke lammetjes van drielingen en vierlingen binnenkort naar de verzorgingsplaats met de melkmachine gaan. Nu moesten we ze nog even voeren met koemelk, later krijgen ze dus machinemelk.

Met de lunch heb ik dit keer wentelteefjes gemaakt! Dat was een tijd geleden… iedereen vond ze top, hoera hoera! ‘s Middags lekker vrij, dus tijd om te relaxen.
Na het avondeten was het weer voedertijd. Toen ik bezig was met krachtvoer geven, kwam er een bevalling op gang. Ik had Hanne gehaald, want het eerste lam (van de drie) kwam met 1 poot en ‘t snuitje naar buiten. Ik wist niet of moeder het er zelf uit zou krijgen, vandaar. Ik durf op zo’n moment niet zelf te trekken. Toen Hanne en ik weer binnenkwamen was het eerste lam er al (ze kreeg het dus wél zelf voor elkaar). Ondertussen was er ook ergens anders in het hok een schaap aan het bevallen. ‘t Was weer lekker druk qua geboortes deze dag.
Aan het einde van de middag heb ik met Hanne nog gesproken over het ‘eruit trekken van lammetjes’. Op de één of andere manier durf ik dat dus echt niet. Maar ja, ik ben dan ook midden in de drukke periode gegooid en moest meteen aan de bak. Vorig jaar was er een Nederlands meisje dat er drie maanden was. Zij kon aan alles wennen, voordat het lammerseizoen begon. Dat is wel beter. Je hebt dan ook meer tijd om (verdere) uitstapjes te maken. Maargoed, dat gaat nu dus niet op…
‘s Avonds ná het voeren van de schapen heb ik samen met Dag (oudste zoon) de bottle-lambs de fles gegeven. We communiceren met handen en voeten, maar hebben het wel leuk samen. Zo waren we wel zoet tot een uurtje of half 10.
Toen we samen weer naar huis wilden, zagen we dat Hanne eerder die avond een klein lammetje in een soort warmte-box gedaan had. Het lam was in een soort electrische deken gewikkeld en lag op stro. Moeder had niet goed voor het lam gezorgd, dus hoogstwaarschijnlijk zal dit lam ook naar de plaats met de melkmachine verhuizen.

Trouwens: sinds vandaag zijn er in het ‘pighouse’ ook een paar moedervarkens begonnen met bevallen. Er zijn er zo’n 25 zwanger en ze krijgen ieder zo tussen de 10 en 15 biggetjes…. Vandaag is de eerste bevallen van 13(!) biggetjes. Dit hoeven Hanne en Svein echter niet specifiek in de gaten te houden, want die bevallingen gaan veel makkelijker (de biggetjes zijn veel kleiner dan de lammetjes). Kleine kans dat daar iets mis gaat.
‘t Is trouwens schandalig dat ik nog helemaal niet in het ‘pighouse’ geweest ben ;-). Moet er binnenkort toch maar ‘s van komen, niet waar?
:)

Lambs born today:
3 (they are fine!)
0 (there was 1, but it was born dead)
1 (it’s fine!)
2 (they are fine!)
1 (there were 2, but 1 was born dead. The other one cannot stand on it’s own feet, because one of it’s front legs is broken. Hanne en Svein tried to fix the leg… Hanne also decided to put this lamb in the area with the milk-machine, so unfortunally mother has none lambs left…)
3 (they are fine!)
3 (they are fine!)
2 (there were 4, but 2 were born dead)
2 (they are fine!)
2 (they are fine!)
3 (they are fine!)
2 (they are fine!)
2 (they are fine!)
3 (they are fine!)
1 (it’s fine!)
3 (they are fine!)
2 (there were 3, but 1 was born dead)

Zondag 2 mei 2010:
‘s Nachts was het weer lekker raak met de bevallingen: 4 stuks. Gelukkig hadden de schaapjes weer wat meer ruimte binnen, aangezien Hanne en Svein de avond ervoor weer wat schaapjes verhuisd hadden.
En hoera hoera, er was veel ZON deze dag! Het was nog wel koud ‘s ochtends (het water voor de schaapjes buiten was bevroren), maar dat mocht de pret niet drukken.
‘s Ochtends gewerkt. Het buitenhok staat nu helemaal vol met schapen die al lammetjes hebben. Ook in één van de twee hokken binnen staan alleen maar moeders met kinders. Dus het is nu lekker overzichtelijk met maar 1 hok waar nog wat zwangeren staan. Er zijn er nog ongeveer 16 over van de 150.
En natuurlijk hebben we vandaag ook weer lammetjes met de fles gegeven. In de verzorgingsplaats zijn nu weer een stuk of 8 nieuwe bijgekomen en twee daarvan zijn echt jeeeeeeeeeeeeeeeeh MINI! Ze wegen allebei nog geen twee kilo. Dat is wel sneu om te zien. Er was trouwens ook een lam (nr. 226) wat ik volgens Hanne heel goed moest knuffelen en te eten moest geven, want die zag er erg zielig uit. Gelukkig ging dat allemaal ok, hoera!
Het lijkt trouwens wel alsof Hanne en ik samen een soort van lammetjes-kindergarden runnen hier hahaha. Om beurten geven we ze te eten en knuffelen we met ze enzo, en dan vervolgens geven we aan elkaar door wat er gebeurd is: wie er goed at en wie niet, wie er opvallend was, enz. Zo hebben we nu dus twee mini-lammetjes, eentje met een gebroken poot, een zielepoot, een aandachtstrekker (nr.51 die op een koe lijkt) en een ‘retarded’ one hahaha. Die laatste is nr. 38. Voordat ‘ie hier in de verzorgingsplaats kwam, was ‘ie bijna doodgegaan bij moeder. Blijkbaar had moeders teweinig melk en lag ‘ie dus zo’n beetje op sterven. Gelukkig hebben we hem kunnen redden, maar blijkbaar is er door het voedseltekort iets misgegaan in de hersenen. Beetje jammer, maar het is wel een schatje hoor.

Dussss,
Tijdens het knuffelen enzo heb ik nog een lam gered die (letterlijk!) werd gemolesteerd door een andere moeder ergens anders in het hok. Ik heb al ‘s geschreven dat moeders heel agressief kunnen doen tegen lammen die niet van hen zijn. Nou deze ging echt zwaar te keer! Iedere keer nam ze een aanloop en beukte hard op het lam in. Volgens Svein gebeurt het nog wel ‘s dat lammen een poot o.i.d. breken door zoiets. Nou dat verbaasd me inderdaad niks. Dus om zowel moeder als het lam gerust te stellen, het lam maar snel weggehaald…

Na het voeren en knuffelen enzo was ik lekker vrij tot een uurtje of half vier. Vóór het diner moesten de lammetjes nog een keertje gevoerd worden. En dit keer zag het zielige lammetje (nr. 226) er niet goed uit. Hij was heel slap/slaperig en wilde ook geen melk. Hij staarde maar een beetje voor zich uit, heel sneu. Maar goed in de gaten houden…
Na het eten alle schaapjes weer van voedsel voorzien. Normaal gesproken geef ik daarna de lammen weer wat melk, maar dit keer deden Hanne en Svein dat voor mij. Zo hebben ze ook de gebroken poot van het ene lam anders verbonden, aangezien ‘ie nogal moeilijk ademde en de afgelopen keren niet zoveel wilde drinken. Hopelijk zal het vanaf nu wat beter met ‘m gaan.
Later die avond vertelde Svein mij dat het lam dat er ‘s middags al niet goed uitzag (nr.226) deze avond was doodgegaan. Sneu hè? Blijkbaar heeft ‘ie bij de geboorte niet de ‘eerste’ belangrijke melk gehad. Het kan dan zomaar binnen een paar uur over en uit zijn, zelfs als het lam al een paar dagen oud is. Daar verbaas ik me wel over :-S

Lambs born today:
1 (it’s fine!) black lamb
2 (they are fine!)
2 (mother didn’t want both of her lambs, but we tried to let her keep at least 1 lamb )
1 (there were 2, but 1 was born dead)
1 (one lamb came with 1 foot and the head first; Hanne and Svein both had to help)
1 (it’s fine!)

One lamb died (nr 226). Probably because it hadn’t had enough first milk when it was born.

Extra info:
Als lammetjes net geboren zijn, is het goed om ze vrij snel aan de tepel van de moeder te leggen. Eerste melk ik heeeeeel erg belangrijk ivm antistoffen enzo (zie voorbeeld lam nr 226). Maar aan de tepel leggen is moeilijk, aangezien je de kop echt moet sturen. Dus veel aan de nek trekken. En ook niet ieder pasgeboren lam wil meteen drinken. Als het binnen een paar uur niet genoeg eerste melk krijgt, kan je het aanvullen met koe-melk. Dat komt het beste overeen met moeder-melk.


Soon the next blog!
:)

Roeline


  • 09 Mei 2010 - 11:49

    Linda:

    Dag lieverd!!

    Ben weer terug in het land en heb weer even je blog bijgelezen. Ik denk dat ik jou maar ga inhuren voor mijn bevalling en nazorg; je hebt er nu zoveel ervaring mee!! Nog even, en dan zie je Bonne weer :) Staat je hoofd eigenlijk wel naar je Amerika reis; of wordt dat een voorbereiding van 2 daagjes als je weer terug bent?

    We moeten binnenkort maar weer eens even Skypen. Heb deze week nog vrij, dus heb meer tijd overdag. Alleen het internet ligt er bij ons regelmatig uit (ik pleur dat modem nog 's het raam uit); nu zit ik b.v. bij mijn zus te internetten. Het is toch triest, met al die moderne dingen van tegenwoordig, haha. Maar dan kun je mijn buik ook weer eens zien, want die is echt wel groot!

    Kus van mij!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Noorwegen, Sør-Fron

Roeline

:-D!!!!

Actief sinds 01 Juli 2009
Verslag gelezen: 223
Totaal aantal bezoekers 44633

Voorgaande reizen:

15 Maart 2010 - 15 Mei 2010

Norway, here I come!!

14 September 2009 - 19 December 2009

San Ramon, California

Landen bezocht: