Lammetjes all over the place... - Reisverslag uit Sør-Fron, Noorwegen van Roeline Wezel - WaarBenJij.nu Lammetjes all over the place... - Reisverslag uit Sør-Fron, Noorwegen van Roeline Wezel - WaarBenJij.nu

Lammetjes all over the place...

Door: Roeline

Blijf op de hoogte en volg Roeline

12 Mei 2010 | Noorwegen, Sør-Fron

Donderdag 6 mei 2010:
VRIJE DAG!
Nou, van het weer word je af en toe niet echt blij, dus ik stond deze dag niet echt te popelen om ‘s lekker te gaan wandelen. Ik heb me maar weer ‘s gericht op het maken van de volgende taart hahaha. Kaneeltaart om precies te zijn. ‘t Was eigenlijk cake, maar ok. Heel simpel, maar wel heel lekker!
Aan het einde van de middag werd het qua weer wat beter, dus heb me weer ‘s op de fiets gewaagd. ‘t Is dan wel erg lekker hoor. Vooral heuveltjes af hè? ;-)
Ondertussen even naar de supermarkt/postkantoor gefietst, want Inger-Lise (van Furuhaugli; mijn vorige Noorse adres) had een pakketje opgestuurd. Ik had met haar afgesproken dat ze ‘wanten’ zou opsturen voor iemand die hier op het kinderdagverblijf werkt. Die zou ik dan afgeven (dat doen we morgen wel even). Uiteindelijk had ze in het pakketje ook wat lieve dingetjes voor mij gedaan. Zo heb ik o.a. paarse sokken met elanden erop gekregen, hahaha! Lief dat ze aan me dacht :).
‘s Avonds tijdens het diner had Hanne weer een speciaal Noors gerecht gemaakt; Noorse soep, genaamd ‘kott’(??). Erg lekker!
Na het eten weer leuk gekletst met Hanne over Noorwegen en al het boerderij-gebeuren in combinatie met de overheid, het geld wat ze hebben, hoe het verdeeld moet worden over alle boerderijen, enz. Is zeker interessant, ook gezien de ‘boerderij-commissie’ waar ze in zit in combinatie met de studie die ze doet.
Verder ook nog fijn met verschillende mensen aan de telefoon gehangen… ‘t was een kort nachtje hahaha… dat wordt dus een lekkere telefoonrekening… :-S. Ach, komt wel goed.

Lambs born today:
None

Unfortunally the bottle-lamb with the broken leg died this night…. Too bad

Vrijdag 7 mei 2010:
Hanne was deze dag (en ook morgen) de hele dag weg aangezien ze twee dagen naar school moest i.v.m. haar studie. Ik heb dus de lammetjes gedurende de dag de fles gegeven, want Svein en Darius stonden niet echt te springen om dat te gaan doen hahaha. Dus ik om een uurtje of negen daar naartoe voor een uurtje. Ik heb eerst twee lammetjes de fles gegeven die nog bij moeder zijn. Eentje (nr. 265) is echt heel erg mager en drinkt slecht (moeder heeft waarschijnlijk maar aan 1 kant melk….. en daar drinkt het andere lam). Maar we gaan ons best doen om ‘de magere’ te redden. Al drinkt ‘ie meerdere malen per dag maar een klein beetje melk…. Daar worden we dan al blij van!
Tegen het einde van de ochtend weer iedereen gevoerd en om half vier nog ‘s. Dit keer waren er wat problemen met de ‘retarded one’ (nr.38). Hij is wat magertje en drinkt niet zo soepeltjes. We hadden verwacht dat ‘ie wel wat groter zou zijn, aangezien hij één van de eerste lammen is die geboren is. We houden het maar in de gaten…..
‘s Avonds mocht ik ook de schaapjes weer van eten voorzien en ondertussen was er (natuurlijk!) weer een bevalling gaande. Ik had moeder ‘s middags al apart gezet (en dat was gelukt, al had ik de eerste keer het verkeerde schaap binnengesloten hahaha). Svein en Darius hebben uiteindelijk beiden moeder moeten helpen, aangezien moeder ERG gestresst was.
Nadat ik ‘s avonds met alles klaar was, ging ik nog even een rondje lopen om te kijken of alles ok was en wat bleek? De schapen hadden al het gras al op! Ik kon dus weer opnieuw beginnen hahaha. Na een tijdje kwam Svein maar ‘s kijken wat ik precies aan het doen was. Blijkbaar bleef ik lang weg…

Lambs born today:
1 (both Svein and Darius had to help, because mother was really stressed)

Zaterdag 8 mei 2010:
Hanne was weer afwezig deze dag, dus het werd weer veel ‘melken’ deze dag. Maar ‘s ochtends eerst iedereen van krachtvoer, gras en water voorzien. Ik voelde me goed, dus met een muziekje erbij was het helemaal goed!
Met het zwakke lammetje (nr. 265) gaat het aardig. Hij wil graag melk en gaat al staan als ik er aan kom. Ik geef ‘m op veel momenten te eten en het lijkt erop dat het beter gaat.
Er zijn trouwens vier andere lammetjes die ik één keer per dag wat moet bijvoeren. Inmiddels krijgen ze nog maar weinig ‘machine-melk’, aangezien ze genoeg bij hun moeders kunnen krijgen. Maar het is wel grappig, want als ik maar in de beurt van hun plaats kom – als is het mét of zonder melk- dan hangen ze alle vier al meteen aan m’n benen hahaha.
Rond half 12 was ik klaar en heb ik voor de lunch nog even met Svein en zijn moeder buiten in het zonnetje gezeten. Heerrrrrlijk! :)
‘s Middags was ik vrij en heb ik weer ‘s een keer het diner voor iedereen verzorgd. Het ging alleen een beetje anders dan gepland, want hetgeen wat ik wilde maken ging niet, aangezien ik iets verkeerds in de winkel gekocht had. Ik moest dus even improviseren, maar het kwam uiteindelijk allemaal wel goed. Stiekem beetje jammer natuurlijk dat het anders liep, maar ok.
‘s Avonds het hele schapen-voeren-ritueel gedaan waarbij Svein me een beetje geholpen heeft.
Rond 21.30 uur hebben we met z’n allen ‘s een dvdtje bekeken: “The Reader” (met o.a. Kate Winslet). Biertje en chipjes erbij, helemaal goed! Halverwege de film kreeg het verhaal een hele interessante draai… dat bleef wel ff hangen…

Lambs born today:
1 (it’s fine!) black lamb

Zondag 9 mei 2010:
‘s Ochtends vroeg weer gewerkt… ‘t Was wel wat vreemd, want er hing een soort rare lucht in en om het gebouw. Wat bleek? Een poosje later kwam ik Hanne tegen op het terrein en die zei dat er in het buitenhok een dood schaap lag… HUH? Dat had ik helemaal niet gezien???? Blijkbaar zat ze vast in het ding waar een grasbol in ligt waar de schapen zelf van kunnen eten. Er stonden allemaal schapen omheen, dus het was niet zo vreemd dat ik het niet gezien had.
De doodsoorzaak is waarschijnlijk dat ze een berg gras (of een schaap) bovenop zich heeft gekregen en daardoor haar nek gebroken heeft, óf dat ze met haar kop vastzat tussen de spijlen, zich (van de stress) heeft proberen los te wrikken, waardoor ze zich misschien gewurgd heeft… Lekker dan. Hanne en Svein hadden het schaap buiten neergelegd…. Het was al lekker bezig te ontbinden, yak :-S.
Moeders had 1 lam, dus die moesten we naar de melkmachine verplaatsen. Hij voelde zich helemaal triest, sneu hoor. Ik heb ‘m maar even goed geknuffeld. Uiteindelijk bleek dat moeders ook nog een ander lam had gebaard, maar die was al eerder naar de melkmachine verhuisd.
Maargoed,
Terwijl ik bezig was met water verversen enzo, waren Hanne en Svein bezig overal nieuw stro en zaagsel in alle hokken te plaatsen…. Het gaat hard met zoveel schaapjes, plasjes en poepjes ;-).

Tegen lunchtijd heb ik me even omgekleed, wat boterhammen naar binnen gewerkt en toen met z’n allen naar de ouders van Svein die in het andere huis naast de boerderij wonen. Zíj beheerden vroeger de boerderij. Toen Svein en Hanne het overnamen, wilden zijn ouders wel graag in het huis blijven wonen. Vandaar dat Svein en Hanne voor hen zelf een nieuw huis (óók naast de boerderij) hebben laten bouwen.
Bij Sveins ouders hebben we lekker taart gegeten en kreeg ik een rondleiding door het huis. Volgens Hanne doen ze dat met alle ‘werkers’ die op de boerderij komen. Ik kreeg een heel verhaal over hoe het huis eerst in elkaar zat e.d. Het was allemaal in wat gebrekkig Engels, dus een beetje moeilijk te volgen, maar wel heel lief!
‘s Middags vrij en in die tijd hebben Hanne en Svein weer wat schapen en lammen verhuisd, zodat er weer een grote plek in het grote binnenhok vrijkwam. De verzorgingsplaats met bottle-lambs was namelijk erg vol met ruim 30 lammetjes, dus ze wilden graag nóg een plaats voor ze creeëren. En dat hebben ze voor elkaar gekregen! In de tweede verzorgingsplaats hebben ze nu de al wat grote lammen gezet, zodat zij wat meer hun benen kunnen strekken. Zij zijn namelijk al bezig met springen e.d.

Na het diner was het weer tijd om te werken. Volgens Hanne was er 1 schaap dat zich raar gedroeg, dus dat moest ik maar goed in de gaten houden. Nou je raadt het al, ik kwam het hok binnen en ja hoor, ze was al bezig met persen. Dus ik heb ‘r apart gezet (en weer gelukt!) en het even aangekeken. Het lam lag in de goede positie, maar uiteindelijk heb ik wel Hanne gehaald, aangezien ik zag dat moeder heel erg moe was. Uiteindelijk heeft Hanne moeder ook geholpen.
Zoals ik al eerder geschreven heb, is eerste melk voor het pasgeboren lam heel erg belangrijk. Het is moeilijk om te zien of het lam ook echt bij moeder drinkt, want soms zoeken ze alleen maar in de richting van de tepel en LIJKT het alsof ze drinken, maar dat is dan niet zo. Ik heb daarom geprobeerd om het lam bij moeder aan de tepel te leggen, maar dat ging niet echt. Later die avond zag ik echter goed dat het lam goed bij moeder aan het drinken was (hoera!).
Aan het einde van de avond nog even leuk gekletst met iedereen. Ook besproken hoe mijn werkweek er volgende week uit gaat zien. Ik mag dan wel twee vrije dagen opnemen, maar waarschijnlijk doe ik gewoon weer anderhalve dag; wat hén het beste uitkomt….

Lambs born today:
1 (hanne had to help, because mother was really tired)


Trouwens,
Sinds vrijdag is het overdag weer wat warmer. Svein is inmiddels begonnen met het omploegen van bepaalde velden, aangezien er gerst verbouwd gaat worden. Andere velden zijn voor de schaapjes, maar die kunnen nu nog niet naar buiten helaas…. nog even wachten dus…
We wachten écht op het moment dat we de schaapjes naar buiten kunnen doen. Veel beweging en ruimte vinden Hanne en Svein erg belangrijk op hun boerderij.
Misschien dat je n.a.v. mijn foto’s/filmpjes denkt dat de schaapjes weinig ruimte hebben? Eh ja, tijdens het lammer-seizoen is het belangrijk ze dicht bij elkaar te hebben (goed overzicht!), maar als de lammetjes er eenmaal zijn, gaan ze –zodra het kan dus- naar buiten. Benen strekken!
Ik had het de afgelopen tijd met Hanne en Svein veel over de gevaren en nare gebeurtenissen tijdens bevallingen, maar als de lammetjes er eenmaal zijn is het óók een kunst om iedereen in leven te houden. Zo kunnen ze in de wei aangevallen worden door roofdieren, zoals beren en een bepaald katachtige wat hier rondloopt. Ook kunnen ze een soort van mineralentekort oplopen, waardoor ze verlamd kunnen raken en dan verhongeren…. :-S
Dus ook ná het lammerseizoen gaat de goede zorg gewoon door!

En BTW: alles op de boerderij, behalve de varkens, is ecologisch!!!!


Volgende keer het laatste verhaal vanuit het boerderij-gebied :)

Liefs,
Roeline




Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Noorwegen, Sør-Fron

Roeline

:-D!!!!

Actief sinds 01 Juli 2009
Verslag gelezen: 214
Totaal aantal bezoekers 44632

Voorgaande reizen:

15 Maart 2010 - 15 Mei 2010

Norway, here I come!!

14 September 2009 - 19 December 2009

San Ramon, California

Landen bezocht: