Vanuit The States! :-) - Reisverslag uit San Ramon, Verenigde Staten van Roeline Wezel - WaarBenJij.nu Vanuit The States! :-) - Reisverslag uit San Ramon, Verenigde Staten van Roeline Wezel - WaarBenJij.nu

Vanuit The States! :-)

Door: Roeline

Blijf op de hoogte en volg Roeline

22 September 2009 | Verenigde Staten, San Ramon

Monday september 14th 2009
Jaaaaaaaaaaaa, het is zover, tijd om te vertrekken! Klaar voor het grote avontuur :-D!
Om 5.15 AM opgestaan na een korte nacht. Vanwege de zenuwen maar een uurtje geslapen denk ik. Om half 5 was ik al klaarwakker :-s.
Om iets over zessen naar de bus (richting Utrecht), samen met pa en ma. In Utrecht had ik ook afgesproken met Sara (vriendin). Met z’n vieren de trein genomen naar Schiphol.
In de trein begon het avontuur al, want we hadden 3 enkeltjes met korting gekocht, aangezien Sara een kortingskaart heeft (en ze 3 personen met korting mee kan nemen). We werden door de conducteur gecontroleerd en hij kwam er achter dat onze enkeltjes nog niet geldig waren (pas vanaf 9.00 AM). We schrokken ons te pletter! Hij hield vervolgens een speech over hoe duur onze boete zou zijn (35 euro boete per kaartje + de normale prijs van een enkeltje per persoon…. Katsjing!). Gelukkig wilde hij ons matsen, gezien onze geschrokken toestand.
Nou, dat begon al goed hahaha!
Eenmaal aangekomen op Schiphol alles ingecheckt en nog koffie gedronken en wat rondgebeld. Rond een uurtje of 9 was het tijd om afscheid te nemen. Zooo raar… heb wel even een traantje gelaten .
Ná de paspoortcontrole op naar de gate. Vervolgens de vlucht naar London, Gatwick. Prima vlucht met British Airways. In London even een fruitsalade gegeten + chocola gekocht. Enorm afgezet natuurlijk, maar goed. Ik moest wel lachen in het restaurant waar ik de salade zat te eten. Daar zat een echtpaar en die man was nogal geirriteerd: “ I went to look at the trolley and it was 60 quit, bollocks….” (hahaha! :))
Om 12.00 PM was de vlucht naar New York. Ik zat in het midden, wat eigenlijk niet de bedoeling was, maar ok. Naast mij zat een Italiaanse jongen (Matteo). Leuk mee gekletst al was z’n Engels niet al te best. Hij gaat dan ook zijn Engels verbeteren in Iowa voor 6 maanden. Verder doet hij research naar iets agrarisch. Aan de andere kant zat een medewerkster van de website ‘cheapflights.com’. Zij zit voor haar werk t/m vrijdag in Boston. Deze vlucht maakt ze regelmatig. Leuke vrouw, veel mee gelachen.

En wat doe je nog meer tijdens een 8-uur durende vlucht?
Nou, eten…. (best lekker) en films kijken ofcourse! Het werd ‘The Dark Knight’ (jaaa, met Heath Ledger) en ‘X-men Wolverine’. Leuk leuk :). Tijdens ‘The Dark Knight’ heb ik ¾ van de film er over gedaan om erachter te komen dat de acteur die ‘Sirius’ in Harry Potter speelt, in deze film speelde hahaha.
En BTW: Heath Leadger is echt goed! Heb ook een stuk van ‘Terminator Salvation’ gekeken, maar sorry, wat een onwijs domme film. Maargoed,
Halverwege de vlucht was er aardig wat turbulentie. Verder prima.
Bij aankomst waren er allerlei controles inclusief foto’s maken + (weer) vingerafdrukken nemen. In het vliegtuig heb ik aardig wat horroverhalen gehoord over de controles, maar eenmaal daar viel het erg mee… zolang als je maar de goede papieren hebt. Die papieren moet je wel in het vliegtuig invullen en dat vond ik wel een drama. Eerst moet je er achter zien te komen welke papieren je moet invullen (sommige stewardessen weten het ook niet :-s). Vervolgens alles keurig netjes invullen. Als het uiteindelijk bij de controles niet goed is, mag je een nieuwe invullen en achteraan aansluiten in de rij :-S. Bij mij ging het echter allemaal ok.
In de aankomsthal was het de bedoeling dat ik opgehaald zou worden door iemand van Au Pair in America, maar er was nog niemand. Dus eerst maar ‘s water gekocht (warm daar!!). Na 10 minuten kwam er iemand van de organisatie binnen met een meisje die blijkbaar in een andere hal was aangekomen. Heb wat gekletst met haar: Larissa uit Oostenrijk, 19 jaar. Ze gaat dit jaar naar Cleveland, Ohio. Na een aantal minuten liepen we naar een vette limo met een aardige chauffeur. Daar heb ik tijdens de 2(!)-uur durende rit leuk mee gekletst over Ruud Gullit en Marco van Basten (Johan Cruiff kende hij niet hahaha). Rest van de rit met Larissa gesproken.
Eenmaal aangekomen in het hotel hebben Larissa en ik wat belangrijke informatie gekregen en hadden we de rest van de avond vrij. We waren namelijk 1 van de eerste au pairs in het hotel. De rest (in totaal zouden er 68 au pairs komen) zou ‘s avonds pas arriveren.
Dus,
De rest van de dag heb ik samen met Larissa doorgebracht. Eerst samen gedineerd met 2 andere au pairs uit Zuid Afrika (Johannesburg en Kaapstad) en leuk mee gekletst.
Daarna hebben we een duik genomen in het hotel-zwembad. Na een tijdje werd het te koud en zijn we teruggerend naar ieder onze eigen hotelkamer en heerlijk gedoucht. Vervolgens zijn we op zoek gegaan naar een café in de buurt. Het hotel staat echt op een soort van industrieterrein, dus het enige wat je ziet zijn gebouwen…..:-S. Na 5 keer verkeerd gelopen te hebben (met een plattegrond nog wel) hadden we er eentje gevonden. Het was er nogal ‘boring’, helemaal uitgestorven. Maar toch maar gedaan, dus mixje besteld. Gelijk kregen we naar ons hoofd geslingerd: “Are you 21?”……’Yes’. (well, I am, she’s not ;-))
Rond 10.30 PM terug. Ik was erg moe, dus snel even m’n mail gecheckt en nog even gekletst met m’n roommate: Roxanne (uit Peru). Zij gaat dit jaar naar Phoenix, Arizona. Het gesprek was in gebrekkig Engels van haar kant, dus het was een beetje handen en voeten werk. Ook leuk :)
Het was de bedoeling dat ik met 2 andere au pairs op de kamer zou slapen (die als au pair een beetje in dezelfde regio zouden zitten) , maar alleen Roxanne was er. We dachten allebei dat er niet nog een derde bij zou komen, maar dat hadden we mis. Want gedurende de nacht kwam er nog wel 1 bij: Melany uit Frankfurt, Duitsland. Ze is rond twaalven aangekomen, maar ik heb er niks van meegekregen (ik sliep als een blok). Ik kwam er ‘s ochtends pas achter. Melany gaat dit jaar trouwens naar Los Angeles, California. Wie weet vindt er wel een bezoekje plaats?

Tuesday september 15th 2009:
Om 7.00 AM wake-up call. Half uurtje later ontbeten en $65 betaald voor de New York tour die morgen plaatsvindt (jaaaa, we gaan NY ook nog een beetje ontdekken :)).
Vervolgens voor lange tijd ‘class’. Ik voel me weer even student. Allerlei kleine dingen worden verteld over het hele au pair-gebeuren. In Nederland zouden we de dingen die die dag besproken zijn binnen een 1-uur durende vergadering bespreken, hier wordt er een hele dag over gedaan. Er werd gezegd: ‘Americans talk a lot and they really overexadurate’… Well yeah, that’s true.
Tijdens de lunch (met Mexicaanse lekkernijen) heb ik aan tafel geszetenmet allerlei Braziliaanse meiden. Ik heb geprobeerd een een conversatie te starten in het Engels, maar dat werkte helaas niet. Ik vond het nogal ‘rude’, maar men kliekt lekker bij elkaar om Portugees (?) met elkaar te kleppen. En hard ook :-s
Na de lunch nog een uurtje verder met class en daarna hadden we 1,5 uur vrij.
Ik ben samen met Larissa naar de shopping mall geweest en winkels bekeken (7 verdiepingen hoog). Ze hadden een hele leuke lift en typische Amerikaanse winkels, zoals ‘Macy’s. Zie foto’s.
De rest van de middag hadden we weer ‘class. Veel informatie en erg uitgebreid. Of zoals er gezegd werd: “Americans want to control everything”… Yeah, that’s also true…
‘s Avond lekkere Amerikaanse pizza gegeten en nog even naar de stad geweest met Larissa om wat water te kopen. Het water in het hotel is btw niet te drinken. Het smaakt echt naar zwembadwater met heel veel chloor. Je kan het wel drinken (city-water), maar lekker is anders. Heb ook nog wat snacks gekocht, zoals chips enzo. Ik heb trouwens een nieuwe variant van de ‘Twix’ ontdekt: ‘Peanutbutter-twix’……. :-S… Maar niet gekocht hahaha
De rest van de avond heb ik leuk met 1 van m’n roommates, Melany, gesproken en gelachen en wat gezappt op de tv. Daarna zeer moe maar voldaan gaan slapen :)



Wednesday september 16th 2009
Vandaag was er heel veel ‘class’. We kregen een soort van EHBO-cursus voor kinderen. Interessant, maar ook wel een beetje overdreven. De meest simpele dingen worden uitgelegd, maar ik vind dat je met een beetje gezond verstand dat wel weet, maar goed.
‘s Middags had iedereen het toch wel een beetje gehad. Iedereen keek ook uit naar de Ney York City-tour. Om half 5 was het zover. Met bijna alle au pairs gingen we met een bus op weg naar New York City. Het is ongeveer nog een uur rijden naar Manhattan, dus gedurende de rit gezellig gekletst en een broodje gegeten.
Tijdens de tour hebben we alle hotspots van New York gezien. En wat dan precies? Nou….:
Verschillende wijken (zoals The Bronx en Harlem), Time Square (waar we ook mochten shoppen; heb kaarten en een shirt gekocht), Wall Street, de straat waar Carrie woont uit Sex and the City (en ook waar ze echt woont), Central Park, Rockefeller Centre, Top of the Rock, de plaats waar de grote kerstboom altijd staat, Statue of Liberty, Ground Zero (= de plaats waar de Twin Towers stonden), etc.
In Manhattan zelf kregen we ook twee tourguides, Mike en Kevin (twee typische Amerikanen) die ons vanalles konden vertellen, zoals waar welke stukje uit welke film was opgenomen. Dat deden ze erg leuk. Ik heb met Kevin nog gesproken over Nederland (“The first settlers in NY were the Dutch, yeahhhh!). Hij was een aantal jaren geleden daar rond Sinterklaastijd. Dat vond hij geweldig. We hebben samen een stukje van een aantal Sintliedjes gezongen bij Ground Zero. Heerlijk hilarisch :)
Ik heb met Mike nog over de Twin Towers gesproken. Hij zei: “Look at this building. Double the size of it and you have the size of a Twin Tower. A twintower has 101 floors. The building that we are looking at has 52 floors.”

Wist je dit trouwens al van NY?
- Delivery form McDonalds in Manhattan is free (no wonder a lot of people are fat, sorry)
- When you’re sitting on your couch all day and don’t exersize at all, than you’re a couch-potatoe
- If you’re not sitting at your couch, but behind you’re computer all day, than you’re a mouse-potatoe

Rond 11.45 PM waren we weer terug in het hotel. Ik was kapot, dus meteen naar bed en heerlijk geslapen :).


Thursday september 17th 2009
Vandaag was de wake-up call iets eerder.. rond 6.30 AM. De dag begon al goed… ongesteld :-s.
Gedurende de ochtend kregen we veel informatie over onze reis naar onze hostfamilies, de cursus(sen) die je dit jaar kan doen (jaaa, het is verplicht om dat te doen), etc.
Rond 2.00 PM was het tijd om van iedereen afscheid te nemen. In verschillende groepen zijn we vertrokken; sommige moesten per trein verder, anderen per vliegtuig en weer anderen werden door hun families opgehaald in het hotel. Ik en 5 andere meiden werden naar het vliegveld JFK gebracht. Ik heb leuk gekletst met de chauffeur: Jerry. Hij zei: “If I’m a bad driver than my name is Bill”. ;-)
We kregen nog een goed advies van hem: “Don’t ever send food back to the kitchen. Just don’t eat it and/or say afterwards that it wasn’t good. Don’t order anything else, you don’t wanna know what they will do with your food.” Okee dan!
Eenmaal aangekomen bij 1 van de terminals, heb ik samen met 1 van mijn roommates, Roxanne, weer het hele proces doorlopen van inchecken, controles e.d. Tegenwoordig kan je ook buiten de terminal (je bagage) inchecken, maar dat kost je $2,-. Is niks, maar goed.
Om iets over 7.00PM was m’n vlucht naar Oakland, California. Prima vlucht van zo’n 6,5 uur. We waren zelfs 40(!) minuten te vroeg, waardoor we een half uur op de landingsbaan moesten wachten, voordat we er uit konden.
Maar al met al ging het allemaal prima. Renee (the host-mam) stond me op te wachten bij de bagageband. Mijn koffers kwamen erg snel, dus we konden snel naar huis. In de auto hebben we leuk gekletst. O.a. dat Oakland 1 van de ruigste steden van Amerika is; met de meeste criminaliteit. Het is niet verstandig om daar in je eentje over straat te lopen…. Lekker dan :-S
Eenmaal bij huis aangekomen heb ik de huidige au pair ontmoet, Janneke. Zij gaat mij de komende 2,5 week wegwijs maken in alles. Erg fijn!
Tenslotte heb ik nog een ommetje gemaakt over straat met Janneke… even om de benen te strekken aangezien ik deze dag zowat de hele dag binnen heb gezeten en in ‘t vliegtuig. Daarna heerlijk naar bed. Ik slaap de rest van de week + de week erop in de kinderkamer (de kids slapen bij pa en ma). De week erna zal ik mijn intrek nemen in mijn ‘definitieve’ kamer. Wordt dus nog vervolgd :)


BTW: Het is de bedoeling dat ik 1 keer per een nieuw blog zal schrijven over de week die heeft plaatsgevonden. Alleen voor deze eerste week in The States maak ik even een uitzondering, omdat echt alle informatie helemaal nieuw is en ik gewoon heel veel te vertellen heb.
Dus voor nu is het ma-di-woe en do. En de volgende zal vrij-za- en zondag zijn. Daarna wordt het gewoon 1 week. En trouwens: het is niet de bedoeling dat ál m’n verhalen zo lang zullen zijn als deze. En zowel, dan heb ik de hele dag achter m’n computer gezeten hahaha

‘Till next time!
Liefs Roeline

p.s. er staan nu maar een aantal foto’s op dit blog. Binnenkort zal er ook vaker een link op komen te staan waar je meer foto’s kunt bekijken. Het kost namelijk nogal wat om veel foto’s op dit blog te zetten, dus vandaar…. Je zult het vanzelf wel een keer zien.

  • 22 September 2009 - 18:56

    Raartje:

    Yeeeaah, wat een lange blog zeg! Leuk om zo alles van je te lezen lieverd!
    Take care!
    Lots of love, Strange

  • 22 September 2009 - 20:17

    Els:

    Cool :-)

  • 22 September 2009 - 20:41

    Mark:

    Wow Roeline,
    Wat een heerlijk verhaal om te lezen.. en serieus MCdonald delivery... wil ik ook!!!!!
    Die Brazilianen, tempramentvol volkje he! En maar schreeuwen en schreeuwen.. haha, wij Nederlanders denken dan weer.. doe maar gewoon, doe je gek genoeg!
    Groetjes Mark

  • 23 September 2009 - 13:26

    Linda:

    Nou.... jij hebt het naar je zin, da's duidelijk :) Geniet van alles daar!!

    Kus van mij

  • 24 September 2009 - 16:23

    Marianne:

    Hoi Roeline,

    Je mag best van die lange verhalen schrijven, hoor! Leuk om te lezen wat je allemaal beleeft. Veel plezier daar.

    Groetjes uit Nieuwegein,
    Marianne

  • 24 September 2009 - 18:38

    Ellen:

    Wat een fantastisch verhaal Roeline!
    Als het au-pair zijn je niet zo bevalt, kun je altijd nog schrijfster worden.
    Liefs Ellen

  • 26 September 2009 - 10:21

    Josje:

    Roeline,wateen fantastisch verhaal,heel leuk om alles zo uitgebreid te lezen en op afstand mee te beleven
    ga zo door mijn kind
    en geniet er van
    Liefs
    josje

  • 27 September 2009 - 11:59

    Elisabeth:

    Hoii!
    Wat leuk om te lezen allemaal, en blijf vooral zulke lange verhalen schrijven hoor, heel leuk!

    liefs van je nichtje

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Roeline

:-D!!!!

Actief sinds 01 Juli 2009
Verslag gelezen: 179
Totaal aantal bezoekers 44642

Voorgaande reizen:

15 Maart 2010 - 15 Mei 2010

Norway, here I come!!

14 September 2009 - 19 December 2009

San Ramon, California

Landen bezocht: