Mijn eerste week alleen - Reisverslag uit San Ramon, Verenigde Staten van Roeline Wezel - WaarBenJij.nu Mijn eerste week alleen - Reisverslag uit San Ramon, Verenigde Staten van Roeline Wezel - WaarBenJij.nu

Mijn eerste week alleen

Door: Roeline

Blijf op de hoogte en volg Roeline

09 Oktober 2009 | Verenigde Staten, San Ramon

Monday september 28th 2009
Vandaag is de eerste dag alleen van mijn eerste week alleen!!!!! Janneke is er nog wel, maar zij zal zich steeds meer terugtrekken (dat deed ze vorige week ook al, maar ok).
Van de zenuwen heb ik niet al te best geslapen. Het hele ontbijtritueel ging wel aardig. Ik had alleen de kids iets te vroeg gewekt, waardoor dat wat moeizaam ging, maar verder alles ok. Als de kids naar school moeten, mag ik zelf achter het stuur kruipen (yeaahh!). Janneke zit er nog wel naast, aangezien vanaf morgen de verzekering pas op mijn naam staat. De rest van de ochtend is een vast schema: sporten (we houden vol ;-)), skypen/mailen e.d.
Na de lunch heeft Janneke mij de ‘slangenspeeltuin’ laten zien. Iedere speeltuin heeft een bepaalde naam, zodat het voor de kids (en voor ons) makkelijk te onthouden is. Voor vertrek moet ik weer even goed nadenken wat er allemaal meemoet: eten, drinken, extra jassen o.i.d., iedereen naar het toilet, enz. Nadat we in de speeltuin zijn gearriveerd, gaat Janneke shoppen zodat ik weer wat ‘quality-time’ met de kids heb. Na een tijdje zijn we nog naar een andere speeltuin gegaan (de vlinderspeeltuin).
Eenmaal weer thuis hebben de kids nog even zelf gespeeld, zodat ik ondertussen de was voor de kids kon opvouwen (dat stukje hoort er ook bij :)).
‘s Avonds heb ik nog vanalles op m’n computer gedaan; vooral m’n blog bijwerken en mailtjes sturen i.v.m. komende ‘dates’ met au pairs uit mijn cluster. Ben benieuwd hoe dat zal gaan.

Tuesday september 29th 2009
Vandaag heb ik de kids alleen naar school gebracht met de auto. Daarna door naar de sportschool waar Janneke al naartoe gelopen was.
Rond 11.30 PM heb ik de kids opgehaald van school en zijn we even naar de speeltuin gegaan. Op de weg terug naar huis reed ik verkeerd hahaha. De kids riepen: “zo moet je niet rijden!”…. Lekker dan ;-)
Na de lunch was het tijd voor het huiswerk van de kids (om de beurt). Dat klinkt heel zwaar, maar het is best leuk… en het is zeker een goede oefening voor de kids. Dus de één aan het huiswerk en de ander even lekker spelen… en daarna andersom.
Rond een uur of 3 moest Nirea zich omkleden voor ballet. Onderweg heb ik Tom en Janneke afgezet bij het winkelcentrum, zodat Janneke voor de laatste keer nog wat quality-time met Tom had (morgen is Nirea aan de beurt). Ik rijd met Nirea door naar ballet.Toen ik haar eenmaal afgezet had, ben ik een uurtje gaan lopen in het park en liet ik m’n gedachten de vrije loop. (wat leer ik veel deze dagen!)
Eenmaal weer terug op aarde (;-)) heb ik Nirea weer opgehaald. Tom en Janneke waren daar ook naartoe gekomen. Na de balletles heeft Nirea zich opgekleed en zijn we met z’n drietjes naar de dichtsbijzijnde speeltuin gegaan om nog even te spelen. Janneke ging een stukje lopen.
‘s Avonds hebben we thuis lekker weer met z’n allen gegeten.Later die avond had ik afgesproken met een Franse au pair (ook uit San Ramon), maar ze mailde op het laatste moment dat ze niet kon, dus ben ik maar een eind gaan lopen. Ik ben de dichtsbijzijnde berg opgelopen (wat een klim!) en heb een poosje naar het prachtige uitzicht gekeken. Ook ben ik nog even naar het winkelcentrum gegaan om wat spulletjes te kopen. Uiteindelijk was ik best een tijd weg en was het, bij terugkomst, al tijd om te slapen.
Truste!

Wednesday september 30th, 2009
Dit ochtendje ging ok. Ik heb een stickersysteem geintroduceerd ivm het eten (dat we met z’n allen op tijd klaar zijn :)). Gaat goed allemaal.
Tussen de middag heeft Janneke pannenkoeken gebakken, dus toen ik met de kids thuis kwam, was het feest! Na de lunch ben ik een half uur bezig geweest om uit te vogelen hoe de stofzuiger in huis werkt hahaha. Al die knopjes, hendeltjes :-S. Tja, als je jarenlang je eigen stofzuiger gewend bent….
‘s Middags heb ik met de kids een afscheidscadeau voor Janneke geknutseld: een kussensloop versieren (mbv stofstiften) en leuke teksten erop schrijven. Janneke mocht nergens iets vanaf weten, dus hebben de kids haar steeds weggestuurd hahaha.
Later in de middag ben ik met Tom naar de bergspeeltuin gegaan. Nirea en Janneke hebben we met de auto afgezet bi jhet winkelcentrum, zodat ook zíj samen nog een ijsje konden eten en nog wat quality-time samen hadden. Btw: zoals je misschien wel gemerkt hebt, je doet hier 95% van de dingen met de auto… dus ook naar de speeltuin.
Met Tom ben ik zoals gezegd naar de bergspeeltuin gegaan. Naast de speeltuin ligt een (fiets-)crossbaan. Achterin de auto hadden we de fiets gedaan en dus is Tom eerst ‘s leuk wezen fietsen. Daarna hebben we nog gespeeld in de speeltuin (wie kan het hoogste schommelen? Ik niet… tegenwoordig word ik misselijk op de schommel :-S). In de speeltuin heb ik ook nog met een hoogzwangere vrouw gesproken. Wist je dat als je iemand de hand schudt, dat je automatisch drie keer schudt? Ooit op gelet? Moet je maar ‘s doen, is echt grappig :-).
Rond half 5 gingen we weer naar huis. Eenmaal thuis had Janneke voor mij alle speeltuinen op papier gezet en omcirkeld op een plattegrond van de omgeving. Lief hè? Dat is een goede houvast.
‘s Avonds hebben we heerlijke pasta gegeten. Het was een combinatie waar ik zelf gewoon niet aan denk: past + pastasaus (uit een potje) + zeevruchten. Ooit geprobeerd? Is lekkerrrr…
Later die avond ben ik met Janneke naar een Starbucks in Dublin (geloof ik) gereden om andere au pairs uit de regio te ontmoeten…. om een beetje te socializen. Maarrrrrrr helaas was er geen enkele au pair daar te zien (de bediening wist ook niks van een au pair meeting af?), dus uiteindelijk hebben we saampjes maar wat gedronken en konden we bij thuiskomst meteen het bedje in.

Thursday october 1st 2009
Deze ochtend waren er wat strubbelingen wat betreft het aankleden, maar het hele ochtendritueel was wel op tijd klaar. Misschien lag het er aan dat ik slecht geslapen had… wie weet.
‘s Middags zijn we na schooltijd niet naar de speeltuin gegaan, maar meteen naar huis. Daar hebben we geluncht en heb ik de boel een beetje opgeruimd (stofzuigen, snack klaarmaken e.d.). Rond half 2 ging ik samen met Renee en de kids naar het ziekenhuis; naar de kinderarts Dr. Benz. Tom moest namelijk voor controle komen, en de kids moesten allebei ook een griepprik.
Ging allemaal prima (de kids worden al groot). Daarna zijn we nog even naar de winkel ‘Trader Joe’s’ gegaan om wat te shoppen en vervolgens heeft Renee mij en de kids afgezet bij Nessies speeltuin. Daar konden de kids zich even lekker uitleven. Na 1,5 uur kwam Renee ons weer halen en zijn naar de Cosco gegaan (dat is een soort van Sligro of Macro in ned). Daar hebben we wat spulletjes gekocht en…. PIZZA BESTELD! Eén mega-pizza kost 10 dollar en daar kan je makkelijk met z’n 8-en van eten. Eén slice kost 2 dollar en dat is voor 2 personen prima om te doen. Beter!
Eenmaal thuis hebben we met z’n viertjes de pizza gegeten. Janneke was er niet, want die had een verjaardag van een vriendin. ‘s Avonds heb ik wat gerommeld met de knutselspullen (wat is er allemaal?) en een poging gedaan om aan m’n weblog verder te werken. Truste.

Friday october 2nd 2009
Deze dag was het ‘teachers day’, dus de kids waren vrij van school. We zijn daarom allemaal wat later opgestaan en hebben besloten dat Janneke en ik deze dag met de kids naar de dierentuin in San Francisco gaan. Ik ben een half uur bezig geweest om vanalles bij elkaar te zoeken wat er allemaal meemoet. Het nadeel (en misschien ook wel het voordeel) van SF is dat het weer er echt heel erg anders kan zijn dan hier in San Ramon. Dus allerlei soorten jassen moeten er mee, extra kleren, lunch, snacks, drinken, zonnebrandcreme (jaaaa, in oktober!), pleisters, enz enz.
Rond 9.00 uur zijn we vertrokken. Janneke reed op de heenweg, zodat ik van het mooie uitzicht kon genieten :). We zijn o.a. over de Bay Bridge gereden van Oakland naar SF. Mooimooimooi!
Eenmaal aangekomen heb ik mijn telefoonnr. op de handen van de kids geschreven ivm kwijtraken… je weet maar nooit. Het was prachtig weer in SF dus het was echt genieten in de dierentuin. Janneke heeft deze dag vooral geleid, zodat ik ook lekker kon genieten van alles om me heen. Eén nadeel: m’n camera deed ‘t niet :-S. Ik dacht dat ik ‘m gesloopt had, maar achteraf gezien was de batterij toch een beetje leeg, terwijl ik dacht dat het niet zo was. Lekker dan :-S
Rond 14.00 PM zijn we weer naar huis gegaan. Ik reed terug (met de aanwijzingen van Janneke ;-)). Het soms nog wel wennen met autorijden. De stoplichten hangen niet bij de streep waar je moet stoppen, maar aan de andere kant van de weg… Als je niet oplet, dan rijd je makkelijk door rood… Oepsie.
Toen we thuis waren (ik was wel een beetje trots op mezelf mbt het autorijden:)) heb ik het afscheidscadeau voor Janneke afgemaakt met de kids en heb ik ze nog wat voorgelezen.
‘s Avonds hadden we het ‘laatste avondmaal’ van Janneke: spare-ribs. Later die avond kreeg Janneke al haar afscheidscadeau’s: het kussensloop en verschillende foto’s van het afgelopen jaar. Erg leuk.
Om iets voor half 8 ging ik alleen met de auto weg op weg naar de Target (je weet wel, die groooote winkel) aangezien ik had afgesproken met een franse au pair. Het is een klein stukje, maar ik krijg het natuurlijk weer voor elkaar om verkeerd te rijden hahaha. Uiteindelijk ben ik er wel gekomen hoor.
Ik heb een uurtje met haar gekletst. Het was leuk, maar je merkt wel goed het leeftijdsverschil… ze is 19. Wat dat betreft zitten we allebei wel in een hele andere fase van ons leven. Maar goed, het was wel ff gezellig hoor. Daarna heb ik zelf nog ff wat geshopt in de Target en was ik rond 10.00 PM weer thuis.

Saturday october 3rd 2009
Deze dag heb ik het heeeeeeeerlijk rustig aan gedaan. ‘s Ochtends heb ik ‘s al m’n reispapieren e.d. uitgezocht en opgeruimd. Daarna heb ik lekker in het zonnetje wat kaartjes geschreven voor wat mensen. Ik had het rijk voor mij alleen, want Renee was naar een tweelingverkoop en Janneke was met de kids naar het voetbal van Tom.
‘s Middags was Janneke weer terug met de kids en hebben we met elkaar geluncht. Toen op ‘t gemak naar de brievenbus gelopen en verder heb ik alle mailtjes uit m’n inbox ‘s beantwoordt. Daar gaat nog aardig wat tijd in zitten!
Rond 15.00 PM (toen Renee weer thuis was) was het voor Janneke tijd om te definitief te vertrekken.
Renee en de kids gingen met haar mee naar SF om eerst uit eten te gaan en daarna haar uit te zwaaien. Ik heb haar gedag gezegd bij de deur…. Echt zooo raar. Je hebt toch twee weken intensief met elkaar op getrokken, dat doet toch wel wat met je….
Rond 4.00 PM ben ik zelf ook vertrokken, maar dan (weer) richting de Target. Ik had afgesproken met een au pair uit New Zealand/South Africa. Ik heb leuk met haar koffie gedronken en we hebben samen ook wat geshopt in de Target (ik heb twee leuke shirtjes gekocht!!!). Ook zijn we bij YOGHURTLAND geweest… je kent vast wel de ‘frozen yoghurt’ wat bekend is in the USA. Het leuke is dat je het helemaal zelf samen kan stellen. De meest vage combinaties kan je maken. Gooi er fruit, snoep, koek en tig soorten ijs in… het kan allemaal :).
Rond een uur of 18.00 PM ben ik weer naar huis gegaan. Ik heb daar het één en ander opgeruimd en nog wat gezappt op de TV en toen was de dag alweer om.

Sunday october 4th 2009
‘s Ochtends heb ik heerlijk geskypt met verschillende mensen. Leuk filosoferen over vanalles en nog wat. Rond 12.00 PM ben ik met de auto op pad gegaan richting San Francisco. Eerst maar ‘s tanken. Ik heb het 1 keer samen met Renee gedaan, dus dit was een goede test om te kijken of ik het allemaal nog wist… en jaja, het ging goed :)
Daarna ben ik naar het BART-station in Walnut Creek gereden. Natuurlijk had ik eerst de verkeerde afslag genomen hahaha (naar het centrum van Walnut Creek), maar met wat omwegen (de snelweg een stukje terug) kwam ik weer op de goede weg terecht en heb ik uiteindelijk de bestemming bereikt.
Vervolgens met de BART naar SF. Dat ging allemaal prima. Eenmaal aangekomen ben ik eerst richting Union Square gelopen. (ik wist eigenlijk niet welke kant ik op moest, dus ik deed maar wat hahaha). Daar heb ik wat rondgelopen, lekker wat gedronken, prulletjes gekocht en de plattegrond eens grondig bekeken. Daarna ben ik de andere kant op gelopen richting ‘Market’. Ik heb wat praatjes gemaakt met mensen die bij allerlei kraampjes allerlei prulletjes stonden te verkopen en ben toen doorgelopen richting de Bay Bridge. Ik heb daar even heerlijk aan het water gezeten in het zonnetje en een stukje uit een boek van SF gelezen (wat ik eerder op Union Square had gekocht).
Na een tijdje heb ik de bus genomen (ik had niet echt een idee hoe dat werkte, maar ok) richting pier 39. Je kan het wel lopen, maar dan ben je wel ruim een half uur onderweg en daar had ik niet zoveel zin in.
In de bus betaal je (geloof ik maximaal) 2 dollar en dan krijg je een kaartje waarop een tijd staat aangegeven tot wanneer je het kan gebruiken. Later bleek dat ik hetzelfde kaartje ook voor de tram kon gebruiken; weer iets nieuws geleerd.
Bij pier 39 heb ik even de tourist uitgehangen door lekker de typische shirtjes en truien te kopen met teksten als ‘I Love SF’ e.d. Leuk leuk! Ook heb ik nog een Amerikaanse hotdog gegeten… ‘t was waarschijnlijk niet de orginele versie, want ik vond ‘m nogal kaal, maar ok. Als je honger hebt is ie lekker hahaha.
Na een uurtje weer terug gegaan (met de tram dus) en toen weer met de BART en auto naar huis. Ik was echt zoooo moe toen ik thuis kwam… Dat krijg je met zee-lucht he? Ik heb dan ook heerlijk geslapen :).

Volgende week zal mijn eerste week helemaal alleen zijn. Ik ben benieuwd hoe dat gaat. De afgelopen dagen heb ik erg veel nagedacht en ook heel veel gepraat met Janneke. Zoals ik al eerder beschreef voel ik me nog niet op m’n plek. Hopelijk gaat het ‘thuis-gevoel’ nog wel komen. Au Pair zijn is in ieder geval zooooo iets anders dan ‘leerkracht’ zijn.
Ik ben er heel eerlijk in door te zeggen dat ik niet weet of het ‘au pair’ zijn iets voor mij is. Nu is het allemaal nog wennen en ik geef het ook zeker een kans. Maar geen idee hoe dit jaar zal lopen. Misschien vind ik het super, misschien ook niet. Voor nu is het allemaal nog gek, ook omdat Janneke er deze week nog was…. Het wenningsproces voor de kids is goed, maar we hebben wel gemerkt dat twee weken toch wel lang is geweest.
Nou, wordt vervolgd hè?
En trouwens: ik geloof niet dat de korte verhalen gaan werken hahaha….. het zal iedere keer wel lang zijn. Erg hè? ;-)

Tenslotte: benieuwd hoe mijn kamer + de au pair beer eruit ziet? Zie foto’s.
Daaaaaag!


  • 10 Oktober 2009 - 05:55

    Janneke:

    Heeej, die kamer ziet er heeeeeel bekend uit. Net zoals die beer. Wist je trouwens dat je zelf al je zooi op je hotdog moet gooien? Kijk de volgende keer even in het kraampje en je vind mosterd, ketchup en augurk.... Zo moet het nl zijn. Ik hoop dat het allemaal goed gaat. Ik vond het supergezellig!!! Wat is het alweer lang geleden he???? Succes met alles!
    liefs uit Greenville. (zondag en maandag nog lekker twee dagen in SF!!!!) Ik hoop dat je van de stad gaat houden!!!! Just like me!
    Kus

  • 10 Oktober 2009 - 05:56

    Janneke:

    Yes!!! I was first!

  • 10 Oktober 2009 - 10:33

    Linda:

    Dag lieverd!!

    Bedankt voor je super leuke kaartje, en natuurlijk je blog. Het zal je vast allemaal prima lukken alleen met de kinderen. Daar ben ik van overtuigd. En ik zal weer een verse stapel Flairs naar je sturen.

    Kus, Linda

  • 10 Oktober 2009 - 17:33

    Marleen:

    Hey meissie!!
    zo leuk om je verhalen te lezen!! Ik hoop dat je toch gauw je draai een beetje kunt vinden.. Spannend hoor, dat je volgende week echt alleen bent... ben benieuwd hoe je dat gaat vinden. Zet 'm op he?
    Liefs Marleen

  • 11 Oktober 2009 - 15:16

    Mark:

    Hey Roeline,
    Gaan je au-pairkinderen alleen maar 's ochtends naar school..? Bergspeeltuin, Nessiesspeeltuin, slangenspeeltuin... klinkt allemaal erg avontuurlijk! Haha. Ik mail je nog over de feestweek, was super gezellig en bijzonder!
    Veel plezier deze week... wordt vast fantastisch!

  • 11 Oktober 2009 - 15:51

    Els:

    Wat raar, mijn reactie is niet geplaatst...
    Maarre dan doen we het nog eens: een hotdog schijnt lekker te zijn met zuurkool. Ben benieuwd of jij dat ook vindt.
    XXXX

  • 13 Oktober 2009 - 13:44

    Ellen:

    Hoi Roeline,
    Je verhalen blijven leuk om te lezen. Jammer dat je je draai nog niet helemaal hebt gevonden. Misschien komt het wel als je alleen gaat draaien. Keep on smiling!
    Weet je dat ik dat erg mis; je leuke lachje.
    Liefs

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Roeline

:-D!!!!

Actief sinds 01 Juli 2009
Verslag gelezen: 187
Totaal aantal bezoekers 44640

Voorgaande reizen:

15 Maart 2010 - 15 Mei 2010

Norway, here I come!!

14 September 2009 - 19 December 2009

San Ramon, California

Landen bezocht: