Er is al een maand voorbij! - Reisverslag uit San Ramon, Verenigde Staten van Roeline Wezel - WaarBenJij.nu Er is al een maand voorbij! - Reisverslag uit San Ramon, Verenigde Staten van Roeline Wezel - WaarBenJij.nu

Er is al een maand voorbij!

Door: Roeline

Blijf op de hoogte en volg Roeline

24 Oktober 2009 | Verenigde Staten, San Ramon

Monday october 12th, 2009
Jeetje, ik zit gewoon al een maand hier in the USA! Hoezo, de tijd gaat snel?
Het hele ochtendritueel ging ok. ‘s Middags na de lunch heb ik met de kids geknutseld over Halloween (vleermuizen). De kids kwamen namelijk met het idee om een soort van griezelclubhuis te maken… ok dan, dan doen we dat!
Later die middag zijn we naar de ‘slangenspeeltuin’ gegaan. Het was een kort bezoek, want Nirea werd na een kwartier niet lekker en heeft overgegeven op de parkeerplaats (daar waren we tikkertje aan het doen). Gelukkig was het daar uitgestorven, dat scheelt. Dus nadat de maag leeg was zijn we maar weer naar huis gegaan. Nirea was niet echt ziek (het moest er blijkbaar gewoon ff uit), maar toch.
Eenmaal thuis ging Robert naar de winkel en heeft hij Tom meegenomen. Nirea heeft in huis nog zelf gespeeld en ik heb ondertussen de was van de kids gedaan (dat is ook één van mijn taken).
‘s Avonds ben ik zelf naar het boeken-/muziekcafe ‘Borders’ in de buurt gegaan. Ik heb daar wat leuke spulletjes gekocht en genoten van een kopje thee. Je kan je daar heerlijk even terugtrekken. Dus als je een drukke dag hebt gehad, is dit een prima locatie voor een paar uurtjes. Top!

Tuesday october 13th, 2009
Vannacht had ‘t (sinds eeuwen lijkt het wel) héél véél geregend. Het regende deze ochtend ook, dus de kids konden leuk met de regenjassen + paraplu’s naar school. Ze hadden veel plezier, aangezien zij bijna nooit regen hebben. ‘t Is een beetje te vergelijken met de hoeveelheid momenten dat we in Nederland kunnen schaatsen op natuurijs hahaha ;-).
De rest van de dag heeft het ook heel veel geregend, af en toe echte hoosbuien. Op sommige plaatsen kwam er echt een gordijn van regen naar beneden. Het regent, het regent, de pannetjes worden nat :).
‘s Middags na de lunch konden we niet naar de speeltuin, dus wat doe je dan? Juist, je gaat gewoon gezellig met z’n allen zo’n 3 kwartier in de regen lopen! En wat kom je hier veel tegen als ‘t eens een keer regent? Een parade aan REGENWORMEN :-S. En ik maar zeggen: “laat maar liggen…”, niet dus. Ik ging ze voor de gein dus maar ‘s tellen: nou, ‘t was niet bij te houden… geen verrassing dus dat de kids er helemaal weg van waren. We hebben verder ook herfstbladeren verzameld en thuis gedroogd (ja, ook hier wordt het herfst… al zijn op sommige dagen de temperaturen er niet echt naar, maar ok)
Na de regen was het tijd voor een snack en moesten we ons voorbereiden op de balletles van Nirea. Ik heb Nirea zelf naar ballet gebracht; Tom kon nog even bij Renee blijven. Van de deur naar de auto is tien stappen en toen was ik al doorweekt… Lekker dan :-S.
Een uurtje later heb ik haar samen met Tom weer oppgehaald. De afgelopen dagen heeft Nirea buien dat ze erg boos en dwars kan zijn. Die momenten zijn moeilijk; zowel voor haar als voor mij, aangezien je er moeilijk uit kan krijgen wat haar dwars zit.
‘s Avonds was het eten met z’n allen best gezellig. Een wijntje doet wonderen:)!
Rond 7.00 PM had ik afgesproken met Vanessa (au pair uit New Zealand). Ik zou haar ophalen bij de bibliotheek, maar (natuurlijk ;-)) stond ik bij de verkeerde bibliotheek te wachten. Maar na wat zoeken (zonder TOMTOM ;-)) had ik het wel gevonden. Vervolgens zijn we naar ‘Borders’ gegaan om eindelijk maar ‘s plannen te maken voor (o.a.) dit weekend. We willen allebei graag naar Alcatraz en er schijnt ook een wasmuseum ergens te zijn in San Francisco. Wordt vervolgd.
‘s Avonds bij thuiskomt zat Renee het weerbericht te kijken. Ik kreeg te horen dat er vandaag een record aan hoeveelheid water is gevallen. Het meeste dat gevallen was, was 12 inches. Dat is 30cm! (1 inch = 2,5 cm en 1 foot is 12 inches). Dat was echter niet bij ons hoor. Bij ons was zo’n 3 inches gevallen, maar das ook erg veel.
Verder bleek dat er rond een uurtje of 9 een aardbeving was van zo’n 3.7 (op de schaal van R). Die voel je wel. Ik heb er echter niks van gemerkt (misschien een volgende keer?). Genoeg weer beleefd dus vandaag :).
Oja, als je trouwens zelf wilt checken of er aardbevingen bij mij in de buurt zijn (ja dat klinkt vreemd, dat weet ik), dan kan je dat volgen op de volgende internetsite: http://quake.wr.usgs.gov/recenteqs/Maps/SF_Bay.html

Wednesday october 14th, 2009
Deze ochtend was het wat lastiger. De kids hadden naar mijn idee niet echt hun dag… Dat wil je niet hebben zo vroeg op de ochtend…. Zucht… . Buiten was het bewolkt, maar wel droog. Na de kids naar school te hebben gebracht ging ik naar de dichtsbijzijnde supermarket (Nobhill Foods). Daar heb ik wat cheapiecheapie toiletpapier gehaald, aangezien het in de planning lag om ‘s middags met de kids mummies te maken voor in het griezelclubhuis :). In de winkel liep ik langs de snoepafdeling en mijn oog viel op de hoeveelheid variatie in M&M’s. Dat is weer ‘s wat anders dan de 3 soorten die in Nederland te verkrijgen zijn (bruine, gele en blauwe zakken)! Hier hebben ze ook grijze zakken (m&m’s met amandelen) en oranje zakken (met pindakaas… :-S, is dat lekker?).
Na de supermarkt ben ik dit keer niet naar de sportschool gegaan. Ik was echt zoooo moe. Ik kon het even niet opbrengen… maar dat mag toch ook wel ‘s? Ik ben iedere dag braaf gegaan. Dus ik had de rest van de ochtend ruim genoeg te tijd om weer even wat mailtjes te sturen, kaartjes te schrijven, enz.

‘s Middag waren de kids in een beter humeur, maar je merkt dat ze erg aan het grenzen testen zijn.
Na de lunch doe ik iedere dag met de kids huiswerk voor ongeveer een kwartiertje. Het verschilt per dag hoe ze het vinden (of hoe ik het breng, dat kan ook hahaha). We kregen het voor elkaar en ook het maken van de mummies ging goed. Het is leuk om te zien wat voor plezier een rol toiletpapier al kan veroorzaken :)
Vervolgens naar buiten om lekker in de wijk te fietsen met de kids. Het ging voor lange tijd goed, maar op den duur heb ik ze binnen gehaald i.v.m. ‘breaking the rules’. Tja, afspraak is afspraak hè?
Eenmaal weer binnen heb ik 3 hoofdstukken uit het boek van ‘Pluk van de Petteflet’ voorgelezen. Daar ben ik maandag mee begonnen: als de kids ‘s middags hun snack eten, lees ik ondertussen voor. En ik kan zeggen dat ze het helemaal geweldig vinden! Waarschijnlijk hebben we het boek binnen 2 weken uit ofzo. Ik kan vast gaan nadenken welk boek ik dan kan voorlezen. Iemand suggesties? Boekjes van Iris en Michiel misschien?
‘s Avonds na het eten heeft Robert mij de tvuitgelegd. Ik dacht: “hè, moet dat?”. Yes, welcome to America with 600 channels on your tv! Serieus waar. Dus een uitleg was wel ff nodig.
Later die avond werden de kids in hun pyama voor de tv gezet en zijn Robert en Renee een avondje weggegaan (quality-time together). Woensdagavond zal dan ook mijn vaste oppasavond zijn waarbij ik de kids naar bed breng. Nu hadden Robert en Renee al een deel van de avond gedaan (zodat ik er langzaam in kon komen), maar vanaf volgende week doe ik het helemaal alleen. Spannend!
(voor sommige van jullie zal ‘t niks voorstellen, maar voor mij wel :). Weer een leerzame ervaring)
Dus,
Nadat Robert en Renee weg waren heb ik met de kids tv gekeken. Vervolgens het hele avondritueel: tanden poetsen, naar het toilet, handen wassen en naar bed. Eenmaal in bed heb ik nog wat van Pluk voorgelezen (ze krijgen er maar geen genoeg van) en hebben we nog wat liedjes gezongen. Het was de bedoeling dat de kids om 8 uur in bed zouden liggen. Om kwart voor 8 ging het licht uit (en was het stil). Yeahhhh, go Roeline!
Een uurtje later werd Tom wel schreeuwend wakker. Ik kreeg er moeilijk uit wat er was, dus ik liep met hem naar het toilet… blijkt uiteindelijk dat dát het gewoon was… De rest van de avond was alles ok.
Rond een uurtje of 10 waren Robert en Renee weer terug en kon ik ook moe naar m’n bedje :).

Thursday october 15th, 2009
Vandaag kwam ik bij de sportschool: kon ik m’n kaartje niet vinden die ik nodig had om binnen te komen. Ik m’n hele tas omgegooid, nergens te vinden. Bij de balie gevraagd: niks. Naar de supermarkt gelopen (daar was ik gister ff, misschien was ‘ie daar): ook niks. Uiteindelijk mocht ik wel sporten.
Thuis heb ik nog verder gezocht: ook niks… Lekker dan :-S. Later die dag kwam ik er achter dat ‘t kaartje in m’n regenjas zat. :-S
De middag ging goed. De kids hebben een mooie tekening gemaakt voor de brandweer (de kids kunnen een ritje in een brandweerauto naar school winnen). Ik heb bij hun tekening geschreven wat ze gemaakt hadden; in het Engels nog wel… Dat is zoo leuk! Iedere keer denk je: ‘hoe schrijf je dat ook alweer?’ ;-)
Na de middagsnack zijn we naar de bergspeeltuin gegaan; inclusief stoepkrijt. De kids gingen helemaal los.
‘s Avonds had ik weer met Vanessa afgesproken. Ik had haar opgehaald van huis en samen hebben we weer een poosje doorgebracht bij Borders. Onze plannen voor zaterdag hebben meer vorm gekregen :). Het tripje naar Alcatraz moet echter nog even op zich wachten, aangezien alles al volgeboekt was. Maarrrr, komt goed hoor! Ook zijn nog naar de Safeway gegaan. Dat is ook een grote supermarkt (net als de Nobhill Foods). Vanessa moest daar haar favoriete thee kopen: Vanilla Chai. Als je thee niet lekker vindt, moet je dat ZEKER ‘s proberen. Onthouden :)

Friday october 16th, 2009
De ochtend ging ok. Ik krijg het iedere dag voor elkaar om op tijd klaar te zijn; zonder stijf te staan van de stress. Vind ik toch knap van mezelf (ik krijg steeds vaker momenten dat ik me heel trots voel. Klinkt raar, maar het voelt zoo goed :))
Dit keer kon ik weer ‘normaal’ naar de sportschool. Ik trek het nog op vrijdag hahaha. Ik val voor m’n gevoel niet echt af (ja ik weet dat iedereen/veel van jullie al vindt dat ik zo mager ben…..), want na de sportschool heb ik zo’n honger dat ik volgens mij al de calorieen er weer aan eet hahaha.
Deze ochtend had ik thuis wat langer de tijd, aangezien Renee iedere vrijdag de kids altijd van school haalt. Dat was wel ff lekker.
‘s Middags lunch en huiswerk en hebben de kids een poging gedaan een grote pompoen van papier te maken met een Halloweengezicht. Dat noemen ze hier een ‘Jack-O-Lantern-face’. De kids waren geloof ik niet echt in de stemming, dus het kunstwerk kwam niet af…. Volgende keer beter.
Vervolgens zijn we naar buiten gegaan. Eerst langs de brandweer om de gemaakte tekeningen van gister in te leveren. De brandweermannen reageerden heel leuk (maar wisten niks van een tekenwedstrijd af??) en de kids kregen een plastic brandweerhelm + wat stickers. Tof hè? Nirea zorgde hier wel wat voor problemen (ze maakt het voor ons beiden soms zo moeilijk), maar uiteindelijk werd het opgelost en hebben de kids nog even lekker ruim een uur kunnen spelen in de bergspeeltuin.
‘s Avonds hebben we met z’n allen genoten van een lekker Amerikaans maaltje: (o.a.) maiskolven van de barbeque. Mmmm!

Saterday october 17th, 2009
Zoooo, zaterdagochtend: relaxte ochtend. Via een binnenweggetje ben ik naar het dichtsbijzijnde winkelcentrum gelopen en wat lekkers gehaald bij de Starbucks (de frappochino’s blijven het goed doen Janneke!). Daar heb ik heerlijk op een terrasje gezeten en ben ik aan de zoveelste brief begonnen aan één van mijn lieve vrienden. Geen man helaas ;-). ‘t Is hier trouwens heerlijk weer: zo’n 25 graden :).
Rond 1.00 PM heb ik Vanessa opgehaald en zijn we naar het BART-station in Dublin/Pleasanton gegaan om op weg te gaan naar San Francisco. (naar het BART-station in Walnut Creek kon ook, maar dit was nu ff dichterbij). Ik had wat last van m’n maag, maar dat mocht de pret niet drukken.
In SF zijn we met de fietstaxi naar pier 39 gegaan. De fietstaxi is lekker toeristisch, maar zoo leuk! (en zoo duur :)). Onze chauffeur was wel een beetje vreemd; een beetje teveel zeelucht gehad? Ik probeerde een gesprek te beginnen, dus ik klepte wat over Alcatraz: “have you ever been there?” Vervolgens zegt ‘ie: Nope…. Maybe I can swim there someday… (yeahh right :-S)
Eenmaal bij de pier aangekomen zijn we naar het ‘Aquarium of the Bay’ geweest. Beetje klein, maar wel mooi. Zie foto’s. Daarna zijn we op zoek gegaan naar een restaurant op Fishermans Warf. Het was veel heen-en-weer-geloop (overal is het druk!!), maar uiteindelijk hebben we heerlijk vis gegeten op een terrasje met uitzicht over de baai. :-D!
De rest van de avond hebben we leuk langs veel winkeltjes gestruind op Fishermans Warf. Ik heb nog een zelfportet laten maken, maar lijken doet het niet helaas hahaha!. Zie foto.
Rond 7.00 PM waren we allebei zo moe, dat we weer een fietstaxi terug hebben genomen.Een andere chauffeur had ons helemaal tot aan de ingang van het BART-station gebracht :). Scheelt weer. De chauffeur bleek een russische jongen te zijn… gladde prater, leuk mee gelachen en wat gekletst over telefoonnummers ;-)
‘s Avonds moe maar zeer voldaan gaan slapen. Natuurlijk was ik de volgende dag om 6.00 AM wakker, maar ik heb er uiteindelijk toch nog 2 uurtjes bij kunnen doen :)

Sunday october 18th, 2009
Ik heb heeerlijk geslapen! Dat moet ook wel met al die zeelucht hè?
De rest van de ochtend verliep (helaas) wat moeizaam. Ik praatte met Renee over hoe het gaat en voor m’n gevoel kreeg ik een lading met kritiek over me heen over. De afgelopen weken ben ik een emotioneel wrak, dus dan was dit niet echt een goede timing om zulke dingen te horen. Ik weet achteraf gezien dat Renee het allemaal wel goed bedoelde (om me te helpen), maar voor m’n gevoel werk ik me al helemaal te pletter, dus dan is dat niet iets waar je dan op zit te wachten. Maar ook dit zijn weer goede leermomenten (al voelt dat soms niet zo)en kunnen we er weer wat nuttigs mee doen. Ik moet dat altijd even laten zakken en zeg dat ook tegen Renee. De rest van de ochtend houd ik ‘t ff rustig, zodat ik dingen op een rijtje kan zetten.
Rond 12.30 PM heb ik Vanessa weer opgehaald. Vandaag zijn we samen naar de eerste ‘cluster-meeting’ van alle au pairs uit ons cluster gegaan. Het was in Walnut Creek op één of ander vaag adres, dus het was tijd voor de TOMTOM! Het kostte me 10 minuten om dat ding te installeren in de auto, maar we kregen het voor elkaar! Onderweg was de TOMTOM wel ff verwarrend. Ik geloof dat de vrouwenstem bij iedere afslag wel 4 keer zegt dat je een bepaalde kant op moet (the next exit turn right, turn right, turn right). ‘Jaja, dat weet ik nou wel!’
Maar we zijn er gekomen en hebben de auto geparkeerd in de parkeergarage. Die zijn tenminste wat ruimer dan die krappe dingen in Nederland (dat is echt niet te doen, sorry).
De clustermeeting was leuk. Er waren ook au pairs van een ander cluster (van ene Susie?). Ik heb leuk zitten praten met twee Duitse au pairs. Ondertussen hebben we lekker pizza gegeten. Ik heb betere pizza gehad, maar ok. Ook heb ik m’n community counselor nog even gesproken (Kena). Aardige vrouw. Ze komt morgen bij ons thuis om officieel het au pair contract te tekenen en te kletsen over het één en ander.
Rond 3.00 PM zijnVanessa en ik weer weggegaan, op weg naar ‘Ross’; soort van 2e handswinkel. Lekker goedkoop :). Daar heb ik sportschoenen gekocht. Nee, die had ik nog niet. Op den duur gaan je leuke gympen wel vervelend aanvoelen in ‘the gym’. Daarna nog even naar de Target in San Ramon om een fotolijst te kopen voor m’n zelfportet (lachuh!). Vervolgens Vanessa thuis afgezet en heb ik nog een uurtje bij de Starbucks gezeten en een broodje gegeten. Na het broodje had ik voor mezelf besloten om naar de (winkel) Trader Joe’s te gaan om m’n verslaving te kopen: Jojo-koekjes. Dus ik op weg, zonder TOMTOM. Helaas kwam ik er niet uit en het adres van de Trader Joe’s stond er naar mijn idee niet in, dus na wat verdwalingen de TOMTOM maar aangezet richting huis. Ik krijg het natuurlijk voor elkaar om met de TOMTOM verkeerd te rijden hahaha (ik moet echt niet zo’n ding hebben). Uiteindelijk wel thuis gekomen en kon ik met een gerust hart gaan slapen.

What else?
Hier in het zonnige San Ramon is, bij de familie thuis, m’n thuisgevoel nog wel ver te zoeken. De omgeving is echter super (kijk maar naar de foto’s) en ik geniet ook erg van mijn eigen tijd in het weekend. De klik met de kids is er ook nog niet echt, maar we houden vol en we zullen zien hoe de komende weken zullen verlopen. We blijven leren :)!
Lieve mensen, erg bedankt voor al die fijne berichtjes op m’n weblog. Volhouden hè? ‘t Is echt zoo leuk om te lezen. Daar word ik nou blij van :)

Tot de volgende blog!
Liefs
Roeline


  • 24 Oktober 2009 - 23:57

    Janneke:

    Tja, de tijd gaat snel he? Enne geniet van de fraps! Hier aan de koude oostkust gaan we toch maar voor de koppies thee.....
    X

  • 25 Oktober 2009 - 08:36

    Mark:

    Wat een super leuke foto's Roeline en wat een schattige kinderen. De omgeving is trouwens ook erg mooi, zo wijds en ruim. Boekentip? Dolfje het Weerwolfje (of zijn ze daar nog te jong voor?). Ze zullen vast al veel boeken kennen.
    Nou de herfstvakantie zit er weer op... wat ging het snel!!! aiaiai, op naar de eerste rapporten en de gesprekken.. en natuurlijk Sinterklaas. Doen jullie zeker niets mee? Groetjes Mark

  • 25 Oktober 2009 - 09:12

    Els:

    ARGH, mijn reacties blijven steeds niet staan. Poging 2:

    Lieve Roelinetjus,
    Zo te lezen, doe je het hardstikke goed! We zijn trots op je.

    Boekentips: ziezo en mathilda. Maar misschien had je daar zelf ook al aangedacht.

    Nou meissie, zet hem op en tot sprekens.
    XXX

    P.s. wanneer introduceer je de eerste snoepdag? ;-)

  • 25 Oktober 2009 - 15:38

    Josje:

    prachtige ,wijdse omgeving daar,daar krijg je luchtvan en een ruim gevoel .
    de fietstaxi is onwijs gaaf
    lijkt een beetje op die taaise dingen
    Hou je haaks,haie
    josje

  • 25 Oktober 2009 - 18:28

    Linda:

    Nog een boekentip: het grote gekke verhalenboek. Zo leuk!! Mijn klas vond 'm fantastisch.

    Zet 'm op daar he!! Je bent een topper.

    Kus!!

  • 25 Oktober 2009 - 21:00

    Marleen:

    Jehee weer een verslag! Zo leuk om mee te mogen le(z)/(v)en. Ik hoop dat het je steeds makkelijker af zal gaan en dat je je meer en meer gaat thuis voelen daar! zet 'm op!!
    Liefs Marleen

  • 27 Oktober 2009 - 06:51

    Angela:

    Roeline, wat ben je toch een schat. Helemaal in the US of A zitten en dan toch nog bedenken dat Finn 3 wordt. Hij vond z'n Mickey Mouse kaart helemaal geweldig. Thanks a lot and have fun during Halloween!
    Dikke kus van ons allemaal.

  • 29 Oktober 2009 - 02:49

    Mandy:

    Heel veel succes en plezier nog het aankomende jaar :) Maar er wat van joh!! Voor ons zit het er nu echt bijna op, nog een dagje naar Philly en dan New York. Daarna is het eindstation NL, maar voor jou is die nog lang niet in zicht ;)

    Groetjes Mandy

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Roeline

:-D!!!!

Actief sinds 01 Juli 2009
Verslag gelezen: 234
Totaal aantal bezoekers 44633

Voorgaande reizen:

15 Maart 2010 - 15 Mei 2010

Norway, here I come!!

14 September 2009 - 19 December 2009

San Ramon, California

Landen bezocht: