Oktober loopt op z'n eind - Reisverslag uit San Ramon, Verenigde Staten van Roeline Wezel - WaarBenJij.nu Oktober loopt op z'n eind - Reisverslag uit San Ramon, Verenigde Staten van Roeline Wezel - WaarBenJij.nu

Oktober loopt op z'n eind

Door: Roeline

Blijf op de hoogte en volg Roeline

07 November 2009 | Verenigde Staten, San Ramon

Monday October 26th 2009
Laten we deze dag eens beginnen bij de middag!
Na schooltijd ging ik met de kids even naar een speeltuin in de buurt (we pakken weer de auto jaa) om even wat energie kwijt te kunnen. Dat doen we in principe iedere dag even. Wat dat betreft zijn de Amerikaanse scholen erg gedisciplineerd, dus even uitrazen is wel op z’n plaats.
De afgelopen tijd zijn we vaak een Spaanse vrouw tegen gekomen die als ‘nanny’ door het leven gaat bij verschillende gezinnen. Ze is (gok ik) een jaartje of 60. Iedere keer praten we gezellig even. Het is wel grappig, want ze praat met een zwaar Spaans accent. En iedere keer als ik dat hoor, dan denk ik: “Ow, dat moet ik onthouden, dat is een leuke voor op m’n weblog”. Beetje flauw, weet ik.
Maargoed, wat ik wilde zeggen: ze praat dus met een zwaar Spaans accent. De letter –v- kan ze niet zeggen (?), dus woorden die daarmee beginnen worden dan uitgesproken als –b-. Voorbeeldje?
“Oow Yes, what your name?
Where you from?
Me from El Salbador (Salvador dus…)
Your English is bery good
Hostmom is bery sweet, but little girl…. Ehhmmm, how you say? Spoiled…. Not good
I try to teach manners… say please, thank you”…….
Nou, zo kan ik nog wel even doorgaan… leuk om mee te maken, vind ik tenminste.

Na de lunch was het tijd voor het huiswerk. De kids hebben een nieuw pakket huiswerk gekregen, niet normaal! Er staan leuke oefeningen in hoor, maar naar mijn idee soms een beetje veel. Ook hebben ze nog een extra ‘rekenboek’ gehad waar allerlei werkbladen in staan waar ze iedere dag uit moeten werken. Das bekend terrein voor mij, maar sommige opdrachten zitten echt raar in elkaar. Even overslaan dus maar.
Daarna hebben de kids lekker zelf gespeeld en hebben we een herfstboom voor op het raam gemaakt. De herfstbladeren die we pas geleden verzameld hadden konden we nu mooi erop plakken.
Later zijn we naar de bergspeeltuin geweest. Het waaide er hard, terwijl het in de straat bloedjeheet was, maar goed. In de speeltuin heb ik leuk met een Duitse vrouw zitten praten. Ze is met haar man en 3 zoons (2, 4 en 6) voor een jaar in The States, aangezien haar man hier moet zijn vanwege zijn werk. Dus ook een behoorlijke omschakeling voor haar.
‘s Avonds heb ik boven in huis de boel op orde gemaakt: stofzuigen, bedden opmaken e.d. We hebben trouwens heerlijk gegeten: spruitjes uit de oven! Ik houd zelf niet zo van spruitjes, maar op deze manier waren ze wel errug lekkerrrr :).
Ook heb ik vandaag m’n social security number via de post ontvangen (binnen een week, hoera!). Ik kan dus een afspraak maken om m’n Californische rijbewijs te halen. (‘t schijnt erg makkelijk te zijn al die testjes die je moet doen). Ik moet me ook maar ‘s verdiepen in de theorie. Ik wil niet weer een boete :-S
Wordt vervolgd.

Tuesday October 27th 2009
Aaargh, deze ochtend in de sportschool was zwaar! Ik heb iets te hard m’n best gedaan, want ik had last van m’n kuiten :-S. Morgen maar ‘n keertje overslaan denk ik.
Na schooltijd was er dit keer geen tijd voor de speeltuin. We gingen meteen naar huis om te lunchen, aangezien Renee met de kids op tijd naar het ziekenhuis moest. De kids kregen vandaag allebei een swine-flue-shot. Dat is geen prik, maar een neusspray. Misschien dat er in Nederland nogal makkelijk wordt gedaan over de swine-flue, maar hier zijn bepaalde artsen toch wel erg geschrokken van wat er met bepaalde leeftijdsgroepen is gebeurd. De kids zijn hier al een tijd aan het snotteren, dus vandaar het zekere voor het onzekere.
Ik had dus wat tijd voor mezelf. Ik heb daarom de boel maar ‘s grondig gestofzuigd en het huiswerk van de kids een beetje gepland (het moet allemaal binnen een maand af zijn). Na thuiskomst hebben de kids even zelf gespeeld en hebben we daarna weer ‘Pluk’ trouw voorgelezen. Daarna het hele dinsdag-Nirea-ballet-ritueel gedaan.
‘s Avonds hebben we heerlijk gegeten en ben ik daarna wat met Vanessa wezen drinken in Walnut Creek. We waren in hetzelfde café waar we al ‘s eerder waren geweest (waar we toen buiten zaten en 15 minuten moesten wachten op de serveerster). Leuk gekletst! Op de weg terug hebben we ons fijn geërgerd aan de ‘spontanious breakers’ op de weg (hahaha) en toen was de dag alweer om!

Wednesday October 28th 2009
Deze ochtend werd ik op het schoolplein aangesproken door een moeder; of ze om 11.40 PM met mij mee kon rijden van school naar huis… carpoolen dus. Ik zeg: “Tuurlijk” zonder even na te denken. Na de sportschool kwam ik thuis, realiseerde ik me dat moeder wel mee kan, maar als ze haar kind ook wil meenemen, dan gaat het niet. Oepsie! Ze had (dacht ik) haar huisnummer gezegd, dus ik op pad om het haar maar even uit te leggen. Ze was helaas niet thuis. Uiteindelijk bleek dat ik bij het verkeerde huis had aangebeld (hahaha), maar ok. Ze had inmiddels geregeld dat ze met iemand anders mee kon. Opgelost!

‘s Middags ben ik met de kids naar de konijntjesspeeltuin geweest (alias ‘Janneke-speeltuin’, aangezien zij die ontdekt heeft). Je kan daar leuk steppen, dus de stepjes mee in de auto. Kwamen we daar, zijn we de helmen vergeten. Konden we alsnog niet steppen :-S. Na ja, uiteindelijk wel leuk gespeeld. Eenmaal weer thuis hebben we leuk geschilderd over Halloween.
‘s Avonds heb ik met de kids en Renee gegeten (Robert had een vergadering). Renee deed de kids in bad en ging toen rond 18.30 PM weg, aangezien er op school een info-avond was speciaal voor ouders met kinderen waarvan de moedertaal geen Engels is. Ik heb daarom het badavontuur met de kids afgemaakt en ze in hun pyama voor de tv gezet (ze zijn gek op Tom en Jerry). Rond 19.45 PM zou Renee weer terug zijn, zodat ze zelf de kids naar bed kon brengen, maar rond die tijd was het nog ijzig stil in huis. Uiteindelijk heb ik de kids rond 20.00 PM maar naar bed gebracht. Dat was wel verwarrend voor ze, want ‘mama zou ze toch naar bed brengen’? Slapen ging dus ook niet echt. Rond 20.15 PM kwam Renee thuis en heeft ze de kids alsnog welterusten gezegd. Ze konden nu met een gerust hart gaan slapen.
Ik ben toen buiten nog een stukje gaan lopen en heb nog even met Robert en Renee gekletst over de info-avond. Als leerkracht komt heel veel info je zeer bekend voor, maar altijd leuk om te horen wat de ‘american teachers’ de ouders meegeven.

Thursday October 29th 2009
Deze ochtend heb ik ‘s op de loopband gelopen in de sportschool. Beetje saai, maar met een leuk muziekje in je oren kom je een heel eind. Ging allemaal wel ok.
‘s Middags na de lunch huiswerk gedaan; er zit nu een goede structuur. Vervolgens naar de slangenspeeltuin voor een tweede poging met de stepjes. Dit keer hadden we wel de helmen mee!
Later deze dag heb ik met de kids de Halloweenkleding opgezocht die ze de volgende dag naar school aan mochten doen. Tom koos om als ‘Bob de Bouwer’ te gaan en Nirea als ‘prinses’. Even passen en klaar :) (zie foto).
‘s Avonds met het avondeten was het feest voor de kids. Zij kregen pannenkoeken! Lekker Hollands :). De ‘ouderen’ (;-)) kregen zelfgemaakte tomatensoep. Ook erg lekker!
Later die avond, toen de kids voor de tv zaten, gingen Robert en Renee weg voor hun avondje uit. Normaal is dat op woensdag, maar dat ging nu ff niet hè?. Ik heb Tom & Jerry met ze gekeken en de rest van het avondritueel met ze gedaan. De kids waren wat onrustig, dus ik hoorde nog even praten rond 8.00 PM. Tom wilde graag z’n mama, maar daar moest ‘ie nog even op wachten ;-). De rest van de avond heb ik nog watt v gezappt. Rond 9.15 PM waren Robert en Renee weer terug en kon ik heerlijk naar m’n bedje. Ik was echt op.

Friday October 30th 2009
Deze ochtend hadden de kids Halloweenfeest op school. Leuk om al die kids (en ouders!) verkleed te zien :). Op de deur van Nirea haar klas zag ik een hele leuke poster hangen. Benieuwd wat er op stond? Zie foto.
Renee haalde de kids van school samen met Robert, aangezien ze vandaag allebei gingen helpen op school. Ze reden samen met 1 auto naar school, dus ik kon deze ochtend met de andere auto nog ff naar het dichtsbijzijnde winkelcentrum. Heel toevallig kwam ik tegelijkertijd met ‘the whole family’ terug rond een uurtje of 12.
‘s Middags ging volgens schema. De kids hadden een momentje dat ze even lekker zelf konden spelen. Ik deed ondertussen de was. Op de achtergrond hoorde ik Nirea de hele tijd een Halloweenliedje zingen (waarschijnlijk op school geleerd). Meezingen?

(Op de melodie van ‘Vader Jacob’)

Carve a pumpkin (2x)
O what fun (2x)
We’ll have a jack-o-lantern (2x)
When we’re done (2x)

Tegen het einde van de middag zijn Robert en Renee met de kids naar het postkantoor gegaan om nieuwe paspoorten te regelen. Daar ging uiteindelijk nogal wat tijd in zitten, dus ik heb ondertussen allerlei klusjes gedaan, zoals een kalender maken voor de kids (per maand). Die zal ik vanaf volgende week ophangen en met ze bespreken. Dat weten ze steeds wat voor belangrijke activiteiten er staan te wachten.
‘s Avonds ben ik heerlijk uit eten geweest met Robert in Walnut Creek. Tenminste, eerst een biertje gedronken en daarna grieks gegeten. Mmmm :). We hebben gesproken over hoe het nu gaat en wat zo’n ervaring als dit met je doet. Het voelde fijn om daar zo over te praten. De afgelopen tijd is er zo ontzettend veel gebeurd en veranderd. Ik kom als een compleet nieuw mens weer terug in Nederland denk ik hahaha. Nee hoor, grapje.

Saterday October 31st 2009
Wat is het toch heerlijk om op zaterdagochtend relaxed wakker te worden! Alles op ‘t gemakkie :).
Nou ja, ik was deze ochtend echter wel de halve ochtend bezig om m’n weblog bij te werken en te plaatsen. Ik zal de komende tijd trouwens proberen om eerder m’n weblog erop te zetten, want ik merk dat het toch wel een beetje raar is om verhalen te lezen die anderhalve week geleden hebben plaatsgevonden (zoals Halloween).
‘s Middags na de lunch had ik geen auto tot m’n beschikking (het is een beetje passen en meten met de familie; wie heeft ‘m wanneer en hoelang nodig?) dus ben ik lekker gaan lopen naar het winkelcentrum om m’n check te ‘cashen’. Ik bedoelde achteraf gezien ‘deposit’, want anders zit ik iedere keer met bergen cash-geld opgescheept :-S. Daarna lekker naar de Starbucks om wat te eten en te drinken. Vervolgens naar de Target gelopen. Ik dacht: “dat doe ik wel even”. Hahaha, je bent uiteindelijk nog een tijd bezig. En het was WARM deze dag!! Loop ik over straat in een spijkerbroek + 2 shirtjes. Lekker dan. Waarschijnlijk heb ik in m’n hoofd nog het Hollandse novemberweer. Ik zweet me te pletter!!!! Pff… :-S.
Eenmaal daar aangekomen heb ik me lekker lens gekocht aan allerlei Halloweenspullen; inclusief spullen voor m’n outfit. Thuis was het passen geblazen en wat werd ‘t? Een ZEBRA! Zie foto (ja ‘t is raar, weet ik).
‘s Avonds hebben we met z’n allen lekker typisch Amerikaans gegeten: hotdog met sla. Daarna met Renee en de kids op stap voor ‘trick-or-treat’. Ik was altijd al benieuwd hoe dat zou gaan en daar zijn we vandaag achter gekomen. Het is heel erg leuk om mee te maken! Het lijkt wel erg op Sint Maarten in Nederland, maar daar hebben we het verder niet over haha!
Overal waar buiten het licht brandde mochten de kids aanbellen en dan hard roepen ‘TRICK OR TREAT’. Renee en ik moesten allebei wel een keer erg hard lachen. De kids stonden namelijk bij een man voor de deur en die zei: “What are you?” (oftewel: hoe ben je verkleed?). En wat zeggen ze: “We’re twins (wij zijn een tweeling). Ehh…. Ja dat bedoelde ‘ie niet hè? ;-)
Sommige mensen waren niet thuis, maar hadden buiten wel een mand neergezet zodat de kids zelf iets konden pakken. Wat wel jammer was, waren de wat oudere kinderen die meteen met hun hand klaar stonden om het snoep in ontvangst te nemen als ze aangebeld hebben. Nou ja… het zij zo.
Rond 8.30 PM waren we weer terug. En wat hadden die kids een hoop snoep verzameld. Niet normaal!
Daarna ben ik zelf nog met de auto weggeweest om te kijken wat er op Halloween-gebied nog meer in de buurt te doen was. Er scheen in San Francisco een groot feest te zijn in Castro Valley (de ‘homo’wijk van SF). Ik hoorde van Renee dat er waarschijnlijk bergen politie zou rondlopen om de boel in de gaten te houden, aangezien er de afgelopen jaren daar allerlei lugubere dingen gebeurd zijn :-S. Ik was deze avond erg moe (beetje jammer weet ik), dus ik ben niet gegaan. En trouwens, voordat ik in SF zou zijn, was ik waarschijnlijk al in slaap gevallen. Dus maar een beetje in de buurt gekeken. Er was echter weinig wat op zich wel jammer was, maar op de één of andere manier was ik niet echt in Halloweenstemming.
De rest van de avond heb ik dus nog heel eventje tv gekeken en toen heerlijk naar m’n bedje. Mmm :)

Sunday November 1st 2009
Ik heb deze ochtend geprobeerd uit te slapen,maar dat ging niet echt, aangezien hier de klok een uurtje terug ging. Ja, dat was vorige week in Nederland, dat weet ik.
Maargoed,
Ik heb deze ochtend ‘s even aan m’n camera zitten pielen, aangezien ik de afgelopen tijd HEEL VEEL bewogen foto’s heb gemaakt. Heel jammer vallen daar veel foto’s van New York ook onder :-S. Wie weet kom ik er nog ‘s en zo niet, dan moet ik maar genieten van veel bewogen foto’s hahaha!
Na de lunch kon ik de auto meenemen, dus op ‘t gemakkie wezen tanken en daarna op naar het BART-station in Walnut Creek om de trein naar SF te nemen. Eenmaal in SF eerst ‘s naar de Starbucks. Ze verkopen daar trouwens lekkere oatmealkoekjes!!! (onthouden :))
Vervolgens wilde ik naar de Catro Valley (ja die bekende wijk), dus ik was een stukje die kant op gelopen. Het was vandaag weer een warme dag, dus na een poosje ben ik maar teruggegaan. Beetje te ver om te lopen. Dus toen maar een ander bekend punt tot doel van vandaag gebombardeerd: Coit Tower. Vanaf daar (o.a.) heb je een mooi uitzicht over SF. Dus plattegrond erbij en lopen maar. En dan bedoel ik ook trappen lopen: zo’n 400 treden stijl omhoog. (de sportschool werkt wat dat betreft niet). Daar aangekomen (en ook onderweg) mooie foto’s genomen van o.a. de Golden Gate Bridge. Zie foto’s.
Ook heb ik een poos met een Franse jongen (Marc) gesporken. Hij zit hier zo’n 5 maanden voor z’n studie (informatica o.i.d.). Leuk mee gekletst en ook met hem boven in de coit tower geweest (daar moet je natuurlijk weer voor betalen: $5,-). Het gesprek ging wel een beetje moeizaam, aangezien zijn engels behoorlijk gebrekkig was. Hij praat met een ZWAAR Frans accent (zuh towur…. Oftwel: the tower)
Het gesprek liep na een tijdje dood, dus was het tijd om gedag te zeggen. Mijn naam was voor hem trouwens ook onmogelijk om uit te spreken hahaha. De meeste Amerikanen hebben er tot mijn verbazing niet echt moeite mee… tenminste, als je ze een ezelsbruggetje geeft: ‘It’s like “routine”, only with an –l- instead of a –t- ;-). Ook de kids zeggen mijn naam in het Engels als ik Engels met ze praat. Grappig is dat hè?
Maargoed,
Inmiddels was het bij de coit tower een uurtje of 5. De zon begon al langzaam onder te gaan. Echt heel erg mooi. Ik liep weer terug naar de BART, maar voordat ik de trein nam, eerst nog even genoten van nog een oatmeal koekje (we blijven wel sporten ;-)). Op het station heb ik een trein aan me voorbij laten gaan, aangezien die stampvol zat. Maar ja, de trein die daarna kwam zat ook stampvol. Moest ik alsnog staan :-S Nou ja, het was een mooie dag, dus eindelijk maakte dat niet zo heel veel uit.


Het valt misschien wel op dat er momenten in het weekend zijn die ik vaak alleen doorbreng. Soms wil ik dat graag, maar er zijn ook zeker wel momenten dat ik het wel mis om gezellig iemand bij me te hebben om dingen mee te doen hoor. Met z’n tweetjes is vaak leuker hè? Maarja, je zielig voelen en alleen op je kamer zitten, daar schiet je ook niks mee op hè? Dus ik trek er wel gewoon op uit. Misschien saai voor jullie om te lezen, maar…. dan hebben jullie pech hahaha
Nee hoor grapje, komt goed :)

En dan ook nog:
Inmiddels gaat het wel beter dan vorige weken hoor. Het contact met de kids is al stukken verbeterd (vergeleken met het begin), al is het iedere dag weer uitvogelen op wat voor manier je ze kan ‘pakken’.
De ene keer vliegen de dagen en een andere keer duren ze HEEL lang. Maargoed, nutteloze informatie voor jullie verder. Zoals gewoonlijk houd ik jullie op de hoogte.

Daaaaaaaaaag
:)
Roeline

  • 08 November 2009 - 10:57

    Els:

    Leuke foto :-D

  • 09 November 2009 - 09:38

    Marleen:

    Roeline, wat ben je toch een hilarische zebra!!! Heb helemaal blauw gelegen achter mijn pc scherm hahahahahah!
    fijn dat het al wat beter gaat tussen jou en de kids! Ik hoop dat het blijft groeien, maar daar geloof ik wel in.
    Je krijg ook de groetjes van Barry (heeft ze nog wat beleeft??, vraagt ie dan..) Liefs Marleen

  • 09 November 2009 - 12:12

    Sara:

    owwww...mooie foto's! Hoe warm is het daar eigenlijk? Je schrijft wel steeds over zweten enzo, maar terwijl ik hier in het vochtige koude Nederland zit wil ik wel graag weten op hoeveel graden ik jaloers kan zijn....:D

    Liefs, Saar

  • 09 November 2009 - 19:51

    Mark:

    He Roeline,
    It;s like routine! Haha hoe bedenk je het! :)
    Hier voornamelijk veel kou dus... mis je niets aan.
    Op school begint de (..mexicaanse..) griep om zich heen te slaan.. veel handen wassen dus! Handen zijn helemaal schraal van het wassen en de alcohol! Hoe is dat bij de school van je aupairkinderen? Hoe noem je dat trouwens, je oppaskinderen? Hoe vond je de foto van ons op Halloween.. we hebben er zo een lol om gehad, dat hele trick-r-treat is volgens mij echt super leuk... niet naar de horrorfilm met de gelijknamige spreuk gaan kijken, is het ineens veel minder leuk!
    Heel veel groetjes weer!

  • 10 November 2009 - 18:35

    Ellen:

    He Roeline,
    Terwijl jij net Halloween hebt gevierd, zijn wij al in de voorbereidingsfase van sinterklaas bezig. Dat feest ga je dit jaar missen. Of doet jouw gezin daar wel aan? Het is tenslotte een nederlands gezin.
    Vandaag heb ik in jouw lokaal gezeten met een paar kinderen. Ja, het blijft voor mij jouw lokaal.
    Volgend jaar ook Halloween bij ons op school? Jij hebt in ieder geval al een grappige outfit.
    Liefs, Ellen

  • 11 November 2009 - 18:29

    Josje :

    hoe krijg je het ve,enig ge woon rzonnen nicht

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Roeline

:-D!!!!

Actief sinds 01 Juli 2009
Verslag gelezen: 203
Totaal aantal bezoekers 44642

Voorgaande reizen:

15 Maart 2010 - 15 Mei 2010

Norway, here I come!!

14 September 2009 - 19 December 2009

San Ramon, California

Landen bezocht: